Makro míří z Česka na Slovensko
České Budějovice (zdz)
Ukončení expanze v České republice ještě v letošním roce a její postupné přesunutí na Slovensko, oznámila včera společnost s r.o. Makro ČR, největší obchodní řetězec v zemi. Firma hodlá mít koncem roku v Česku deset velkoobchodních prodejen cash & carry, které pokryjí území s 90 procenty obyvatelstva. Makro, které je součástí největší evropské obchodní skupiny Metro AG, dosud v zemi proinvestovalo asi 2,5 miliardy korun a má zde osm obchodních center, každé zpravidla o výměře 10 tisíc m2. Zatím poslední z nich bylo včera otevřeno na předměstí Českých Budějovic v Hrdějovicích. Další bude následovat v březnu v Hradci Králové. Problémem zatím zůstává výstavba posledního centra v Plzni, kde ji brzdí stále neujasněná trasa dálničního obchvatu města.
Generální ředitel Makra Levinus Adriaan Oggel předpokládá, že firma loňský obrat 19,2 miliardy Kč letos zvýší na 28 miliard a rok na to až na 40 miliard korun. V této době by měl také její podíl na českém trhu vzrůst z loňských čtyř na více než sedm procent. Potvrzují se tak očekávání analytiků, kteří tvrdí, že stav v Česku, kde tržní podíl pěti největších firem přesahuje jen 20 procent potravinářského maloobchodu, se bude stále více blížit západoevropským poměrům. Ve vyspělých zemích pět největších firem zpravidla ovládá přes 60 procent potravinářského maloobchodu. Na menších trzích tento podíl pak převyšuje i 70 procent. Podle Jany Kváčové ze Svazu obchodu ČR jde o zákonitý trend. "Otázkou ale zůstává, kdo vydrží, kdo bude pohlcen a kdo do země ještě vstoupí."
Expanze na Slovensko, kde Makro již začalo s výběrem vhodných pozemků, bude zatím řízena z Prahy. Postupně přejde do Bratislavy, neboť jak Oggela říká, marketing je místní záležitost. Na Slovensku hodlá firma vybudovat síť pěti až šesti prodejen, které podobně jako v Česku pokryjí 90 procent území. První má být otevřena ještě letos. Společnost Makro, která v ČR působí od roku 1997 v každém ze svých center zaměstnává na 300 lidí. Dalších 150 pak v pražské centrále.
Vývoj společnosti s r. o. Makro ČR
1999 2000 2001
Obrat
(mld Kč) 19,2 28 40
Podíl na
trhu (%) 4 6 nad 7
(Pramen - Makro)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist