Protiblokovací systém ABS
S brzdami automobilů byly vždy potíže. Je to logické, protože ty jsou posledním článkem, který ještě může kritickou situaci vozidla zvládnout. Ani do budoucna se jejich role nezmění, ale musíme se smířit s tím, že existují fyzikální zákony, které jejich možnosti limitují. Již dnes můžeme však zaznamenat, že po zavedení protiblokovacího systému ABS současné generace se brzdy jako takové dostaly hodně blízko svého maxima.
O brždění těsně na hranici blokování kol, které je nejen nejúčinnější, ale při němž je automobil stále ještě řiditelný, se v odborné literatuře psalo už před sedmdesáti lety. Ovšem teorii se podařilo přenést do praxe až hodně později. Pro systém ABS jsou důležité čidla a přenos signálů z nich, jejich následné zpracování a konečně vlastní regulace tlaku v brzdě každého z kol. Takže teprve integrované obvody vnesly do konstrukce ABS rozhodující impuls. V roce 1978 se objevil Mercedes-Benz třídy S, který nabízel ABS za příplatek. O šest let později už měl Mercedes ABS v sériové výbavě.
Je nezvratně prokázáno, že vozy vybavené ABS vykazují kratší brzdnou dráhu než vozy brzdící zablokovanými koly. Výjimkou může být brždění na sypkém podkladu, při němž netočící se kola před sebou hrnou sypký materiál, a tím přispívají k brždění. Ovšem se zablokovanými předními koly se vůz řídit nedá, zatímco když se kola otáčejí, má řidič možnost se překážce vyhnout i během plného brždění. Proto se systém ABS tak rychle rozšířil, a to i do výbavy automobilů nižších tříd.
Automobilisty, kteří ABS ve svém voze mají, nesmí překvapit, že při prudkém brždění se v pedálu objeví nepříjemné pulsace. Nejde samozřejmě o závadu, ale o reakci na regulované změny tlaku v systému, a je tedy třeba pedál stlačovat důrazně dál, aby ABS byl stále funkční.
Ještě pár čísel: Vůz střední třídy zabrzdí na suché vozovce z rychlosti 100 km/h bez ABS na vzdálenost průměrných 45 metrů, s ABS se dostane i pod 40 m. Obdobně na mokré vozovce se jedná o jednoznačné hodnoty: 65 m bez ABS a 49 m s ABS.
Pavel Biskup
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist