Chrysler prohrál ve slevách

Praha, 22. 12. 2000
Nelehké úkoly čekají nového šéfa americké větve Chrysleru, Dietera Zetscheho. Hlavní bude dostat firmu z potíží, které jí přinesl letošní rok. Automobilka totiž nadhodnotila situaci na americkém trhu s auty a tratila na tom. Japonské automobilky jako Toyota či Nissan se rozhodly vstoupit na trh s populárními minivany, pick-upy a terénními vozy, kterým zatím panovali američtí výrobci právě jako Chrysler, Ford nebo General Motors. Japonci si tak získali pověst dobré kvality.
"Řešením by pro Chrysler mohly být nové produkty a nové trhy. Nicméně to samo o sobě nebude stačit. Je třeba se lépe prosadit na stávajících trzích," říká k tomu ekonom Chrysleru, Van Bussmann.
Největší ránu ziskům automobilky zasadily velké slevy. Cyklus výrobku je totiž v USA rychlejší než v Evropě a je tudíž třeba se rychle zbavit (tzn. prodat za méně peněz) starších modelů. Právě menší slevy způsobily, že větší produkce zůstala většinou na skladě, což nebylo zrovna vhodné pro zavedení nového modelu minivanu.
Zetsche a jeho tým proto nyní pracují na záchranném plánu, který by měli představit na dozorčí radě 23. února.
Základem je samozřejmě přiblížení produkce prodeji tak, aby poskytnuté slevy byly co nejmenší. Podpořit tento cíl by pak měly kroky jako snížení produkce a dosažení vyšší efektivnosti ve všech závodech.
Vyšší obrat by měly zaručit i nové produkty, přičemž Zetscher si je jist, že na to auta od Chrysleru mají. Podle analytiků rozhodne právě míra úspěšnosti nových modelů o úspěchu sanace podniku.
(bb, HB)