Brzdění s protiblokovacím ABS

Technici firmy Teves provedli řadu testů, aby zjistili rozdíly v brzdné dráze při různých způsobech brzdění na mokrém podkladu. Součinitel tření pneumatik měl u mokré dráhy hodnotu 0,6.
Graf ukazuje, jak v praxi dopadlo brzdění s regulací brzdného tlaku (protiblokovací systém ABS) v porovnání s brzděním se zablokovanými koly, s takzvaným přerušovaným brzděním a s ideálním brzděním.
Nejdelší brzdná dráha byla naměřena při brzdění přerušovaném, což se vysvětluje tím, že uvolňováním brzdového pedálu se prodlužuje "mrtvý čas" průběhu brzdění. Ale ani zřetelně účinnější plné brzdění se zablokovanými koly nedosáhlo kvalit brzdění s protiblokovacím systémem ABS stále regulovaného na hranici blokování.
Zjištěné brzdné dráhy jsou například na suchém podkladu o 6 až 7 % kratší ve prospěch brzdění s ABS, na mokrém podkladu je tato přednost ABS vyjádřena brzdnou drahou kratší o téměř 40 procent.
Pro brzdění vozidla vybaveného protiblokovacím systémem (ABS) je potřeba se řídit následujícími doporučeními:
1. Při vyžadovaném plném brzdění je velmi důležité sešlápnout brzdový pedál skutečně velmi rychle a s maximální silou.
2. Tlak na pedál brzdy musí trvat až do úplného zvládnutí situace. Pulsace v pedálu je důkazem správné funkce protiblokovacího systému.
3. Pokud brzdná dráha k zastavení vozu nestačí, pak je třeba se při plném brzdění pokusit překážce vyhnout. ABS totiž dovoluje současné brzdění a manévrování s vozem, což například při zablokování kol nelze.
Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist