Svérázný design a značná užitná hodnota Automobilu roku 1999 stále přitahují

Ford Focus 1.8 TDdi Kombi - moderna na kolech

Mezi kombíky nižší střední třídy mu patří co do užitné hodnoty a jízdních vlastností jedno z nejčelnějších míst. Vyložené slabiny nemá ani při hodnocení dalších disciplín. Jeho moderní design mu dává punc celkově avantgardního řešení.
Model Focus, který je nástupcem vybíhající modelové řady Ford Escort, se začal vyrábět na podzim roku 1998. Od mezinárodní jury získal evropský titul Automobil roku 1999, obdobné ocenění dostal i u nás. Modelovou řadu Focus prezentují čtyři karosářské varianty: tří- a pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a kombi.

Elegance vozu nechybí

Verze kombi, kterou jsme podrobili redakčnímu testu, vychází ze stejné podlahové plošiny ostatních modelů řady, je však při totožném rozvoru náprav 2615 mm prodloužená. Oproti dvouprostorovým modelům se šikmou zádí je kombi delší o 286 mm a jeho celková délka se tedy dostala na 4438 mm.
Karosérii zásadním způsobem ovlivňuje její tvarové řešení kombinující elegantní křivky s výraznými hranami vytvářející ostré optické předěly. Tento styl nazývaný u fordu New Edge Design je samozřejmě aplikován u všech verzí, u kombíku ho ale téměř standardně provedená záď poněkud utlumila. Možná i proto můžeme Ford Focus zařadit mezi nejelegantnější vozy kategorie kombi.

Progresívní duch interiéru

Charakteristický fordův designérský styl pokračuje i v kabině, kde je snad ještě působivější nežli na vnějšku karosérie. Jen těžko budeme například na čelní desce hledat jakoukoliv tvarovou symetrii, překvapivě vedené křivky i v dalších partiích interiéru mu nejen sluší, ale vytvářejí zvláštní atmosféru něčeho nového, progresívního. O to více je tento design zajímavější, že nikterak nenarušuje funkčnost, dokonce bych si dovolil tvrdit, že ji někdy i dále optimalizuje. Například netypický tvar přístrojového panelu se slunečním štítem je tak koncipován, že řidič při jakékoliv poloze ve dvou směrech stavitelného volantu nezakrývá žádný z přístrojů nebo některou kontrolku. I když je to logický požadavek, ne vždy se daří s ním vyrovnat. Řidič i spolujezdec sedí na tvarově povedených sedadlech s dostatečným bočním vedením, u nichž vyhovuje i příjemná struktura textilního potahu. Kvalitní se zdá i v kabině dominující plast, jehož rozdělení do menších sekvencí celkový dojem značně vylepšuje. Odkládacích prostorů v kabině najdeme na tradičních místech dostatek, střední podlahový panel je opatřen držáky na nápoje, bez kterých se dnes, jak se zdá, interiér neobejde.

Prostor na jedničku

Mimořádná prostornost patří mezi první dojmy při zasednutí na kterékoliv místo v kabině. Tu vytváří nejenom délkový rozměr, ovlivněný v této automobilové třídě mimořádně velkým rozvorem náprav, ale také vnitřní šířka i výška. Tuto jistou velkorysost pociťují i cestující na zadních sedadlech. Minimální mezera pro kolena je tady 20 cm, když záda předního opěradla jsou příjemně poddajná. I když můžeme mít k tomuto porovnávacímu parametru výhrady, asi nenajdeme žádný objektivnější.

Nedělená lavice sedáku

Zavazadlový prostor je u tohoto fordova kombíku vytvořen s maximálním využitím všech rezerv. Nejenže se základním objemem 520 litrů ve své třídě vévodí, ale má i některé další přednosti. Patří k nim nízký práh pro nakládání ve výšce 50 cm nebo minimální vliv podběhů kol na ložnou plochu. To umožnila upravená zadní náprava se šikmo položenými tlumiči a nižšími progresívně vinutými pružinami. Oproti ostatním karosářským verzím se tak minimální šířka podlahy zvětšila o 11 cm na 115 cm při základní délce 110 cm. Výška ke stahovací roletce je 58 cm, až ke stropu pak 90 cm. Nepříjemným překvapením je nedělená lavice sedáku, kterou je třeba při položení pouze jednoho ze dvou asymetricky dělených opěradel celou vyklopit. Tím se v řadě případů omezuje využití zadních sedadel pro cestující. Sklopením opěradel vytvořená ložná plocha má délku 175 cm.

Rezervy motoru TDdi

Vznětový čtyřválec TDdi (Turbo Diesel direct injection), který u námi testovaného vozu poháněl jeho přední kola, byl vyvinut z komůrkového motoru IDI stejného objemu 1,8 l. Technici fordu ho však upravili pro energeticky méně ztrátový přímý vstřik nafty realizovaný pomocí vysokotlakového čerpadla a řídící elektroniky, která kromě časování vstřiku určuje pilotní předvstřik pro snížení akustického projevu spalování. S přeplňováním turbodmychadlem dává tento motor výkon 66 kW/4000 min-1 a točivý moment 200 N.m/2000 min-1. Měření na válcové zkušebně Bosch FLA 203 v Srba Servisu ukázalo, že maximum výkonu tohoto motoru je 71 kW (plus 7,5 procenta) při 4105 ot/min a ostrý vrchol točivého momentu se dostal na hodnotu 216 N.m (plus 8 procent) při 2450 ot/min. Ford Focus o pohotovostní hmotnosti 1232 kg s ním dosahuje velmi dobrou dynamiku a je schopen se rozjet z klidu na 100 km/h za 12,7 s.
Bohužel i při zahřátí na provozní teplotu nenechá motor svým ostrým klepáním nikoho na pochybách, že se jedná o motor vznětový. O startování a zahřívací fázi ani nemluvě. Očividně se však do kabiny prakticky nepřenášejí jeho vibrace. Ani hospodárnost, kterou by měl přinést přímý vstřik nafty, není zase tak výrazná jak by se dalo očekávat. Při testu jsme se klidnou jízdou dostali na průměrnou spotřebu 6,2 l/100 km.
Doplňme ještě, že kromě popsaného motoru je Focus Kombi na našem trhu nabízen se zážehovými šestnáctiventilovými čtyřválci 1,4 l (55 kW - základní model), 1,6 l(74 kW), 1,8 l(85 kW) a 2,0 l(96 kW), všechny ve spojení s pětistupňovou ruční převodovkou, motor 1,6 l také se čtyřstupňovým automatem.

Potěšení z jízdy

U podvozkové části se podařilo konstruktérům efektivně skloubit cestovní komfort s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které přinášejí nejen radost z jízdy, ale podílejí se i na vyšší míře aktivní bezpečnosti. Za nejpozitivnější můžeme považovat chování vozu v zatáčkách projížděných rychlostí, kdy se již začíná projevovat nedotáčivost. V takovém případě stačí ubrat plyn, aby vůz opět sledoval směr udávaný natočením kol. Tedy bez korekce volantem, kterou nemusí vždy řidič dobře odhadnout.
U kombíku jsou jízdní vlastnosti prázdného a naloženého vozu takřka bez znatelného rozdílu. Potřebnou účinnost vykazovaly brzdy, které ani po zahřátí nejevily znatelné známky slábnutí. Bohužel u výbavy Ambiente není ve standardu protiblokovací systém brzd ABS. Útěchou na bezpečnost hledících automobilistů budiž možnost ABS alespoň objednat za příplatek 20 600 Kč.

Výbavu lze doplnit

Kromě již zmíněného systému ABS jsme na testovaném voze postrádali střešní ližiny, které ke kombíku zcela jistě patří (v ceníku jsou vedeny za 10 200 Kč), pro pocit většího bezpečí chyběl také airbag spolujezdce (cena 9000 Kč), celkem nelogicky je třeba objednat a zaplatit navíc 2600 Kč za plnohodnotné záložní kolo, když se bez problému do prohlubně zavazadelníku vejde.
Ve voze bylo namontováno manuálně ovládané střešní okno za 15 000 Kč patřící dnes již k archaické výbavě, kterou nahrazuje klimatizace, bohužel v tomto případě manuální, takže za 36 100 Kč poměrně drahá.
Pavel Biskup


Ford Focus 1.8 TDdi Kombi
Pětimístný osobní automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol. Karosérie dvouprostorová typu kombi.
Motor: vznětový řadový čtyřválec s přímým vstřikem nafty, osmiventilový rozvod SOHC, přeplňování turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu, zdvihový objem 1753 cm3, výkon 66 kW/4000 min-1, točivý moment 200 N.m/2000 min-1.
Převodové ústrojí: pětistupňová ruční převodovka.
Rozměry: 4438 x 1702 x 1461 mm (d x š x v), rozvor náprav 2615 mm.
Zavazadlový prostor: 520 l
Pohotovostní hmotnost: 1232 kg
Jízdní výkony: nejvyšší rychlost 184 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 12,7 s,
Spotřeba paliva: 6,8/4,1/5,1 l/100 km (město/ mimo město/ kombinace). Spotřeba testovaného vozu 6,2 l/100 km.
Cena vozu (výbava Ambiente): 510 000 Kč (zahrnuje např. airbag řidiče, posilovač řízení, elektricky ovládaná přední okna, ruční nastavování sedadla řidiče, ve dvou směrech seřiditelný volant, imobilizér, příprava na rádio atd.) K nadstandardní výbavě patří např. protiblokovací systém brzd ABS (20 600 Kč), stabilizační systém ESP (73 200 Kč), airbag spolujezdce a boční airbagy (19 200), střešní ližiny (10 200 Kč).
Cena základní verze Ford Focus 1.4 Kombi se zážehovým motorem o objemu 1388 cm3 s výkonem 55 kW: 435 000 Kč.




Přední nárazník 4 941 Kč
Kompletní světlomet 4 636 Kč
Čelní sklo 5 368 Kč
Brzdové destičky přední 976 Kč
Ceny včetně DPH

Specialita focusu - zadní náprava
Ford Focus používá pro uchycení prvků přední a zadní nápravy pomocné rámy. Vpředu je použita klasická náprava McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení kol obecně nazývané Multilink, charakterizované řídícím listem ve funkci vlečeného ramene a opracovaného odlitku kolové hlavy. Jedná se o jednoduchý plechový výlisek, který je lehčí, levnější, zjednodušuje montáž a navíc svojí různou tuhostí v podélném a svislém směru zpřesňuje geometrii vedení kola. Náprava se tak skládá kromě řídícího listu ještě z dalších tří ramen. Jedno nese pružinu, druhé vymezuje sbíhavost a třetí, které je jako jediné výkovek, určuje sklon kola. Součet neodpružených hmot, které spolurozhodují o jízdních vlastnostech vozu a jízdním komfortu, je tak nižší o 3,5 kg na jedno kolo.
Na obrázku je kolová brzda v kotoučovém provedení, která není součástí vozu s motorem TDdi.


Příklady leasingu
Ford Leasing (tříletý)
měsíční splátka vč. DPH
Základní verze Ford Focus 1.4 Kombi v ceně 435 000 Kč
Záloha 30 % = 130 500 Kč 10 264 Kč
Záloha 50 % = 217 500 Kč 7 561 Kč
Záloha 60 % = 261 000 Kč 6 210 Kč

Testovaná verze Ford Focus 1.8 TDdi Kombi v ceně 510 000 Kč
Záloha 30 % = 153 000 Kč 12 039 Kč
Záloha 50 % = 255 000 Kč 8 870 Kč
Záloha 60 % = 306 000 Kč 7 286 Kč
Tato leasingová společnost nabízí při uzavření smlouvy dva roky havarijní pojištění zdarma.
ALeas (tříletý)
Základní verze Ford Focus 1.4 Kombi v ceně 435 000 Kč
Záloha 30 % = 130 464 Kč 10 099 Kč
Záloha 50 % = 217 476 Kč 7 073 Kč
Záloha 60 % = 260 964 Kč 5 561 Kč

Testovaná verze Ford Focus 1.8 TDdi Kombi v ceně 510 000 Kč
Záloha 30 % = 152 964 Kč 11 844 Kč
Záloha 50 % = 254 988 Kč 8 296 Kč
Záloha 60 % = 305 964 Kč 6 523 Kč
Tato leasingová společnost nabízí při uzavření smlouvy třetí rok havarijní pojištění zdarma.
Příklady pojištění (havárie, živel, odcizení)
Základní verze Ford Focus 1.4 Kombi v ceně 435 000 Kč
roční pojistné
Generali pojišťovna (spoluúčast 5 %) 16 965 Kč
Kooperativa (spoluúčast 5 %) 18 375 Kč

Testovaná verze Ford Focus 1.8 TDdi Kombi v ceně 510 000 Kč
Generali pojišťovna (spoluúčast 5 %) 19 890 Kč
Kooperativa (spoluúčast 5 %) 21 525 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist