Střednědobý redakční test Škody Fabia Comfort s nejvýkonnějším naftovým motorem

Fabia 1.9 TDI - dynamický a úsporný kompakt

Pro střednědobý test, který předpokládá s vozem ujet 20 tisíc kilometrů, jsme vybrali záměrně jeden z nejzajímavějších modelů řady Škoda Fabia vybavený vznětovým přeplňovaným motorem 1,9 TDI.
Moderní agregát pracuje s přímým vysokotlakým vstřikem paliva systému PD (Pumpe-Düse), který vychází z integrace čerpadla a trysky do samostatného celku přiřazeného ke každému pracovnímu válci. Toto pokrokové technické řešení je zcela výlučně záležitostí motorů koncernu Volkswagen.
Škoda Fabia, kterou jsme od výrobce převzali s najetými 1400 kilometry na tachometru, je provedena ve výbavě Comfort, představující střed mezi zbývajícími stupni výbavy Classic a Elegance. Byla však dále doplněná o některé nadstandardní položky. Její provedení v zeleném barevném odstínu Fantasy patří nejen k vysoce módním, ale i praktickým. S vozem jsme ujeli zatím 7800 kilometrů.

Najeté kilometry fabii prospívají

Fabia byla v počáteční fázi poněkud syrová, což se projevovalo například na tužším řazení pětistupňové převodovky, bylo třeba si také zvyknout na hodně sytý zvuk motoru a také poměrně hlučné odvalování kol po dlažbě. Dnes již první připomínka neplatí, hlučnost motoru se dostala do obvykle tolerovaných limitů přímého vstřiku nafty a pneumatiky Dunlop SP Sport 2000E na dlažbě sice dál provokují drnčení, ale tuto nectnost bohatě eliminují jejich další, daleko závažnější přednosti související s jízdními vlastnostmi.

Vstřik paliva PD

Nejvíc nás však zaujal motor dávající fabii až neuvěřitelnou dynamiku. Nutno dodat, že tato skutečnost je o to příjemnější, když se ukázalo, jak dobře si s ní dovede poradit podvozek. Jedná se o 1,9litrový vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, byť s pevně nastavenými lopatkami statoru turbíny. Zcela ojedinělý je systém vysokotlakového vstřiku nafty PD. Ten využívá v hlavě motoru zabudované jednotky integrující čerpadlo a vlastní trysku paliva pro každý pracovní válec zvlášť. Ovládání vstřikovacích jednotek přebírá přídavný vačkový hřídel. Systém čerpadlo - tryska (PD) se zdá být současným vrcholem vstřikovací techniky. Z dnes známých modifikací vstřiku dovede PD vytvářet nejvyšší tlak na trysce vedoucí k lepšímu rozprášení paliva, což je nejlepším předpokladem pro jeho dokonalé vyhoření. Důsledkem je nižší spotřeba paliva, vyšší výkon motoru a pokles obsahu škodlivých plynných složek ve výfuku. Jednotný názor zatím nepanuje o vlivu velikosti pevných částic v exhalacích na lidské zdraví.

Výkon motoru pod lupou

Konkrétně u motoru fabie se výkon dostal na 74 kW/ 4000 min-1, špička točivého momentu 240 N.m odpovídá otáčkám 1900 min-1. Měření námi testovaného vozu na válcové zkušebně MAHA LPS 2000 v pražském servisu Jarov ukázalo, že skutečné výkonové charakteristiky motoru se svým maximem silně rozcházejí s údaji továrny. 86,5 kW a 256 N.m z měřícího protokolu je překračují o 16,8 % resp. 6,6 %. Kontrolní měření v Srba Servisu na válcové zkušebně BOSCH FLA 203 hodnotami 87 kW a 274 N.m tuto skutečnost v podstatě jenom potvrdilo. Majitel takového vozu se tedy dostává k motoru s výkonem, který by mu teoreticky přinesla například složitá technika natáčení rozváděcích lopatek turbíny komplexu turbodmychadla.
Spokojeni jsme tedy nejen s výkony motoru, ale také s jeho spotřebou. Ta se v průměru dostala zatím na 5,3 l/100 km. Jeho již zmíněná hlučnost projevující se v kabině bude mít ještě rezervy v dokonalejším vnějším utlumení.

Výbava Comfort s doplňky

Cena testovaného vozu v základní výbavě Comfort je 419 900 Kč. Z důležitých prvků k ní patří např. dva čelní airbagy, stavitelný volant, výškový posun sedadla řidiče nebo elektrické ovládání oken předních dveří. Chybí v ní však třeba protiblokovací systém brzd, za který je třeba připlatit 21 900 Kč a zájemce ho dostane spolu se systémem ASR, zabraňující prokluzu hnacích kol. Komu leží bezpečnost obzvlášť na srdci, ten vydá ještě navíc 8900 Kč za boční airbagy; alarm, dálkové ovládání a centrální zamykání stojí dohromady 8500 Kč. Zákazník s většími nároky určitě bude vyžadovat automatickou klimatizaci, která u fabie ovlivňuje i teplotu přihrádky spolujezdce v čelní desce. Ta je v oficiálním ceníku výrobce ohodnocena na 35 000 Kč. V námi testovaném voze máme ještě rádio se čtyřmi reproduktory navíc (9600 Kč), ostřikovače světlometů za 2600 Kč, vkusná kola z lehké slitiny (10 800 Kč) a vyhřívaná přední sedadla s příplatkem 4900 Kč.
Celkem, až asi na vyhřívané sedačky, všechny docela potřebné doplňky, za které je ale třeba zaplatit 106 200 Kč. Tím se celková cena námi zkoušeného vozu vyšplhala na již méně optimistických 521 100 Kč.

Průběžné hodnocení

Testovaná Škoda Fabia v provedení s motorem 1,9 TDI doplňuje již prokázanou značnou užitnou hodnotu tohoto vozu ještě o další zajímavé až žádoucí vlastnosti jako je mimořádný temperament, velmi dobrá elasticita motoru a také jeho šetrné zacházení s palivem. Zatím si však stále nemůžeme zvyknout na poněkud slabší účinek brzd překvapující o to víc, když vpředu i vzadu jsou použity brzdové kotouče.

Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist