Česká podnikatelská pojišťovna nabízí makléřům oproti jiným ústavům extrémně vysokou provizi


Povinné ručení: Boj o klienta je i neetický
Vysoké provize pro makléře mohou deformovat pojistný trh. S tím spojené náklady zaplatí klienti.

Tomáš Kňourek, Tomáš Mrázek

Praha, 15. 11. 2000
Závěrečná fáze boje pojišťoven o získání nových klientů povinného ručení vrcholí a přináší s sebou také nestandardní praktiky některých ústavů.
Například Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) zaslala některým makléřským firmám, které se zabývají zprostředkováním pojištění, informaci, v níž nabízejí za sjednání smlouvy s počátkem v roce 2001 provizi ve výši 21 procent z prvního ročního pojistného. Tento postup se podle zjištění našeho listu naprosto vymyká praxi ostatních pojišťoven nabízejících povinné ručení. Výše provize se běžně pohybuje kolem deseti, maximálně však dosahují patnácti procent.
"Takto vysokou odměnu již považuji za exces, a tudy by cesta rozhodně vést neměla," řekl předseda Asociace českých pojišťovacích makléřů František Stach, který je zároveň předsedou představenstva firmy Stach. Podle něj by jeho společnost takovou nabídku neakceptovala. Domnívá se, že pojišťovna nabízející takto přehnaně vysoké odměny bude muset obětovat své zisky.
"Tyto provizní podmínky poskytujeme pouze ve zcela výjimečných případech. Jedná se o zprostředkovatele, kteří oslovují vybrané cílové skupiny zákazníků s velmi nízkým škodním průběhem. Jako příklad mohou sloužit zemědělská a jiná obdobná vozidla, která nejezdí do zahraničí a vykazují minimum škod," sdělil ředitel marketingu ČPP Jiří Borský.
Ostatní pojišťovny se obávají, že vysoké provize by mohly deformovat celý pojistný trh. "Pojistná matematika platí pro každého, a o úspěchu na trhu rozhoduje často právě rozumná výše na získání zákazníků. Jakékoli přeplácení rozhodně nepodpoří konkurenci na trhu, protože v konečném důsledku dodatečné náklady zaplatí klienti," reagoval Martin Diviš, ředitel odboru firemní komunikace Kooperativy, druhé největší tuzemské pojišťovny. Ta makléřům vyplácí mezi deseti až patnácti procenty.
Tiskový mluvčí České pojišťovny, lídra trhu, Michal Urban řekl, že jeho společnost má zájem na zdravém a ekonomicky dlouhodobě udržitelném systému povinného ručení a na konkurenci, která se neuchyluje k nekalosoutěžnímu jednání. "Bohužel ne všechny pojišťovny jsou si rizika v podnikání v povinném ručení vědomy," prohlásil Urban. Výši provize, kterou Česká pojišťovna makléřům nabízí, neuvedl s tím, že je věcí smluvních ujednání.
Podle obchodního ředitele ČSOB Pojišťovny Luďka Jandery by odměny makléřům měly záviset na tom, co všechno obsahuje jeho práce. "Pokud jde o pouhé zprostředkování, neměla by provize přesahovat deset procent. Tuto výši nabízíme makléřům také my. Přeplácení vidím jako negativní v každém oboru, což se týká i neúměrně vysokých provizí pro makléře v případě povinného ručení," dodal Jandera.
V zahraničí se provize pro makléře u neživotního pojištění pohybují mezi 10 až patnácti procenty. Ve vyspělých zemích však podle Diviše je se zprostředkováním pojištění spojen i široký servis pro klienty.
Jandera tvrdí, že podle zkušeností strategického partnera ČSOB Pojišťovny - belgické KBC Insurance - odměny dosahují až sedmnácti procent. "Na rozdíl od českých zvyklostí znamenají pro makléře mnohem více práce. Ten je kompletním správcem pojištění, stará se o případný průběh pojistné události, zpracovává agendu. V tuzemsku to tak nefunguje," prohlásil Jandera.
Odborníci se shodují v tom, že příliš vysoká provize může mít negativní vliv na zákazníka. Ten totiž přichází k makléři s tím, že mu bude poskytnuto co nejvíce informací a maximální prospěch. "V některých případech pak nerozhodují ani tak výhody pro klienta a kvalita pojistných produktů, jako spíše výše provize," vysvětlil Diviš.
"Takový přístup mi od makléřů nepřijde moc seriózní - takhle mohou lidi přepojistit každý rok, shrábnout provizi a zákazníci z toho žádnou výhodu nepocítí. To je zlatokopectví, které zbytečně šroubuje náklady pojišťoven, a jednoznačně neseriózní chování," uvedl pro HN zaměstnanec pojišťovny, který si nepřál být jmenován.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist