Testovali jsme nový nákladní vůz letňanské provenience

Daewoo Avia D60: Vysoká hra s trumfovým esem!

Za tři roky se podařilo pražské Avii vyvinout automobil vynikajících parametrů.

Branko Remek

Významný segment trhu tvoří nákladní automobily kategorie N2 s celkovou hmotností 6 až 12 t určené zejména pro běžný rozvážkový provoz a vnitrostátní dopravu, kde se jen výjimečně předpokládá přenocování řidiče ve vozidle. Tyto vozy jezdí většinou tak říkajíc "na otočku", ráno tam a tentýž den zpět. Požaduje se po nich vysoká užitkovost a operativnost využití při co nejmenších nárocích na provozní údržbu.
Pražská původně letecká firma Avia s více než osmdesátiletou tradicí patří dnes do korejské společnosti Daewoo Motor, poněkud poznamenané rozpadem poolu (holdingu) Daewoo. Přestože Daewoo Motor nemůže své české dceřiné společnosti významněji pomoci, nalezlo vedení Daewoo Avia cesty k dokončení vývoje a přípravy výroby zcela nového lehkého až středního nákladního automobilu podle projektu označovaného AD 100. Vozy nové řady značené kódem celkové hmotnosti (v metrických centech), D60 až D90, byly slavnostně představeny současně se zahájením prodeje v polovině října a do konce roku jich má opustit nové výrobní linky několik stovek. V příštím roce bude probíhat souběžně s náběhem výroby všech typových variant útlum výroby dosavadních typů řady A, jejichž budka nedávala zapomenout na licenční vozy Avia 15 a 30, resp. Renault Saviem SG2 a SG4 (Super Golette a Super Galion) z konce šedesátých let.

Projekt AD 100

V roce 1995 bylo rozhodnuto o vývoji nového automobilu kategorie N2, schopného konkurence nejen na evropském, ale i světovém trhu. Za koordinace vývoje Avia, zodpovědného za strojový spodek (šasi), byl vývoj budky, jejího designu, konstrukce i technologie svěřen technickému centru Daewoo v anglickém Worthingu a příprava nových výrobních linek lisovny a svařovny mateřské společnosti. V téměř dvouletém předstihu před náběhem výroby řady D byla uvedena do provozu moderní lakovna od německé firmy Eisenmann a později i velký japonský lis Kojima, největší karosářský lis (1500 t) v České republice. Celkový objem investic přesáhl 4 mld. Kč.
Nepočetnému týmu ředitele vývoje Ing. Vladimíra Malého se podařilo ve velmi skromných podmínkách vyvinout za tři roky automobil vynikajících parametrů a díky netradičnímu designu budky i velmi atraktivního, působivého a elegantního vzhledu. Bez nadsázky lze očekávat, že Daewoo Avia vstoupí do třetího milénia s výrobkem, který zahajuje nový trend v designu užitkových automobilů. Zkušební vozy najezdily přes 5 miliónů kilometrů v běžných, ale také velmi extrémních arktických a tropických podmínkách. Novou řadu D tvoří tři dvojice příbuzných typů D60/65, D70/75 a D80/90. Zákazník má možnost volby z šesti hmotnostních kategorií, čtyř rozvorů, dvou motorů, čtyř převodovek, tří stálých převodů a pestré palety užitkových nástaveb a může si tak doslova nechat "ušít auto na míru". Hladká plocha rámu a návaznost na předchozí řadu A umožňují snadnou montáž nástaveb. Výrobce dodává vozy jako podvozek, spolupracuje s řadou výrobců nástaveb a připravuje vlastní typy skříňové a valníkové.

Podvozek s ústrojím pohonu

Vozy řady D jsou rámové koncepce se schématem pohonu 4x2. Obě tuhé nápravy jsou odpruženy listovými pery s příčnými stabilizátory a tlumiči. Přední nepoháněná náprava má velký úhel rejdu kol a strojní řízení s kapalinovým posilovačem. Brzdová soustava s kotoučovými brzdami vpředu a bubnovými vzadu je dvouokruhová kombinovaná, vzducho-kapalinová. Protiblokovací zařízení ABS je u typů D80/90 standardní výbavou, u typů D60/65 a D70/75 jen za příplatek. Ruční brzda působí na zadní kola. Novinkou je zpomalovací motorová brzda.
Základním motorem je osmiventilový turbodiesel 3,6 l, 85 kW, od kterého je odvozen šestnáctiventilový motor 3,92 l, 98 kW. Motory plní emisní limity dle Euro 2 a jsou připraveny na Euro 3, jehož limity budou závazné od 1. 10. 2001. K motorům se alternativně používají tři různé pětistupňové (KIA, Praga a ZF) a jedna šestistupňová převodovka (Praga), s výstupy pro čerpadlo hydrauliky. Zadní náprava s hypoidní rozvodovkou má závěr diferenciálu. Kola, vzadu v dvojmontáži, jsou disková s bezdušovými pneumatikami 215/75 R17,5. Pro typy D60-D75 se přednostně používají menší pneumatiky rozměru 205/75 R17,5.

Pracoviště řidiče

Výraznými stylistickými prvky nové budky, svařené převážně z oboustranně pozinkovaných ocelových plechů, jsou prolínající se táhlé oblouky (podobně jako Fordův "New Edge Style"), dělená okna dveří a "šikmé oči", světlomety. Méně patrné jsou vynikající parametry budky z hlediska pasívní bezpečnosti.
Přístup do prostorné kabiny je pohodlný, obtížnější je však výstup. Vzduchem odpružené a seřiditelné sedadlo řidiče s opěrkou hlavy a samonavíjecím pásem je velmi dobře tvarováno. Poloha volantu je rovněž seřiditelná, takže každý řidič najde tu svou. Pohodlná lavice s opěrkami hlav a pásy je určena pro dva spolujezdce. Na přání se bude místo ní dodávat samostatné sedadlo pro jednoho spolujezdce.
Všechny přístroje a ovládací prvky jsou rozmístěny v pohodlném dosahu a zorném poli řidiče. Uprostřed přístrojové desky je ovládání vytápění a větrání, na přání se dodává klimatizace. Umístění pedálů, řadicí páky i ovladače zajišťovací (ruční) brzdy je bez chyb.
K dobrému pocitu přispívají velmi malé ovládací síly, účinné světlomety, velké stírače s ostřikovačem skla, elektrické ovládání skel dveří, vyhřívaná, elektricky seřiditelná zpětná zrcátka (za příplatek) a velmi dobrý výhled.
Na krajnici je výhled průzorem dveří a zvláštním zrcátkem. Konstruktéři nezapomněli na odkládací prostory, nad čelním sklem, s místem a přípravou pro audiosoustavu na přístrojové desce, ve dveřích, mezi sedadly, pod lavicí a na zadní stěně, pouze háčky na oděvy jsou příplatkové.

Ovládání a jízda

Motor, který lze spustit, jen je-li řadicí páka v poloze N (neutrál), se dobře spouští a rychle ohřívá na provozní teplotu. Základní "turbomotor" 85 kW dává automobilu jen průměrné dynamické vlastnosti. Motor 98 kW však přináší řidiči zcela nový požitek z dynamické jízdy.
Řazení řadicí pákou na krytu motoru je snadné a přesné. Lehké řízení s posilovačem a velký úhel rejdu jsou při manévrování s vozidlem v městském provozu ulehčením práce řidiče. Odpružení je vyhovující již při částečném vytížení vozidla. Brzdová soustava je velmi účinná při malé ovládací síle na pedálu. Novinkou je účinná zpomalovací motorová (výfuková) brzda ovládaná pravou páčkou pod volantem. V první poloze páčky směrem k volantu se ovládaní této brzdy připojuje k ovládání provozní brzdy (pedál) a v druhé poloze se motorová brzda zapíná trvale. Většinu běžných provozních situací lze tak zvládnout motorovou brzdou a pouze k úplnému zastavení nebo nouzovému brzdění je nutno použít provozní (kolové) brzdy.

Práce a údržba

Ke kontrole vozidla stačí pohled na přístrojovou desku s běžnými přístroji a řadou obvyklých kontrolek včetně nové kontrolky stavu oleje v motoru. Pod víkem na pravém okraji je centrum elektrické instalace. Další kontrolní místa jsou vně vozidla.
V předním nárazníku je umístěna nádobka ostřikovače skla objemu 5,5 l. Za odklopným plastovým předním víkem je nádobka kapalinového ovládání spojky a expanzní vyrovnávací nádobka chladicí soustavy motoru.
Na levé straně za budkou je měrka oleje, dva akumulátory 12 V/62 Ah a vzducho-kapalinové převodníky s příslušenstvím brzdové soustavy. Z pravé strany je čistič vzduchu s filtrační vložkou, palivová nádrž na 120 l nafty a ruční čerpadlo patentovaného mechanismu aretace a sklápění budky. Po sklopení je přístup k motoru a jeho příslušenství, převodovce a řízení. S ohledem na servisní interval 20 000 km je však tato potřeba málo častá. Při dodržování plánu údržby poskytuje výrobce na vůz základní záruku 12 měsíců bez omezení kilometrů a dalších 12 měsíců a ústrojí pohonu s omezením na 200 000 km v běžném provozu. Záruka na lak je tři roky a na prorezivění dokonce šest let.
Avia řady D je z hlediska užitečné hmotnosti (2970 až 5930 kg) ve vztahu k celkové hmotnosti (5990 až 9000 kg) lepší než Renault Midlum držící v tomto parametru primát.

Výsledky měření

Přesná měření byla při testu na zkušebním silničním okruhu v délce 400 km provedena záměrně na dvou největších typech nové řady Daewoo Avia, typu D90EL s největším rozvorem, motorem 85 kW a pětistupňovou převodovkou a typu D90K s nejkratším rozvorem, motorem 98 kW a šestistupňovou převodovkou (hodnoty v závorkách).
Hlučnost uprostřed kabiny ve výši hlav je na úrovni obvyklé u vozů této kategorie. Podle zařazeného rychlostního stupně 4/5 (5/6) je při 50 km/h jen 70,5/69 (71,5/70) dB (A) a při 80 km/h 78/77 (76,5/77) dB (A). Nejvyšší je při 100 (110) km/h, 80 (80) dB (A), nejnižší při běhu naprázdno, 60 (50) dB (A).
Příznivé jsou i hodnoty provozní spotřeby. Typ D90EL se skříňovou nástavbou s velkou čelní plochou měl při průměrné rychlosti 57,7 km/h spotřebu 17,8 l/100 km. Typ D90K s valníkovou nástavbou měl na stejné trati a za obdobných podmínek při průměrné rychlosti 59 km/h spotřebu 15,9 l/100 km. Pro srovnání - výrobcem udávaná provozní spotřeba je 13 - 16,5 l/100 (D60/65), 14 - 17,5 l/100 (D70/75) a 15 - 18,5 l/100 (D80/90) a životnost 500 000 km.

Závěr je tentokrát celkově kladný

Nová Avia řady D je plně konkurenceschopný automobil za předpokladu optimální kombinace hlavních skupin. Motor 85 kW s pětistupňovou převodovkou je vyhovující pro typy D60/65. Pro typy D70/75 a provoz v rovinatých oblastech vyhovuje motor 85 kW ve spojení s převodovkou šestistupňovou a pro horské oblasti je vhodnější motor 98 kW s převodovkou pětistupňovou nebo šestistupňovou.
Pro největší typy D80/90 je optimální motor 98 kW s převodovkou šestistupňovou. Potěšitelné je, že 77 % dílů je tuzemského původu a do výroby se připravují typy s pohonem všech kol 4x4, s dvojitou budkou a motory Euro 3 a Euro 4. Vozy řady D jsou již homologovány v řadě evropských zemí, kam bude zahájen vývoz v roce 2001. V České a Slovenské republice je zákazníkům k dispozici 25 dealerů a 63 autorizovaných servisů.
Na užitkové vozidlo je jiný pohled než na běžný osobní automobil. Majitele zajímá jeho užitkovost, tj. přepravní kapacita, užitečné zatížení a provozní náklady. Souhrnným ukazatelem jsou potom náklady na "tunokilometr" v Kč/t.km.
Řidiče naopak zajímá pohodlí v kabině při řízení i odpočinku. Není to však zájem jednostranný. I majitel užitkového automobilu jako výrobního prostředku si snadno spočítá, že spokojený řidič je zárukou bezpečné a spolehlivé jízdy. Tato hlediska nová avia splňuje.
Základní provedení Standard nebo De Luxe lze snadno rozšířit o příplatkové vybavení formou výběru z patnácti tzv. paketů.
K nejžádanějším patří střešní nástavba s lůžkem, nezávislé topení, střešní okno, rozhlasový přijímač s přehrávačem kazet a chladnička na nápoje.
Také délka záruk odpovídá současné evropské praxi a servisní interval napovídá mnoho o kvalitě zpracování nového výrobku.
Projekt AD 100 byl šťastným počinem, který obohatí nejen domácí, ale i evropský trh o nákladní vozidlo, jež je plně konkurenceschopné se všemi současnými modely renomovaných výrobců.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist