Víte, jak se úspěšně ucházet o zaměstnání? (1.)
Jsem bez práce, ale zoufat si nebudu
Trh práce je tak dynamický, že o místo může přijít z různých důvodů každý. Hledání zajímavého uplatnění je uměním i pro ty, kdo na startu kariéry teprve stojí. V několikadílném seriálu vám chceme poradit, jak nové místo hledat.
Je prokázáno, že čím je člověk starší, nebo čím déle práci neměnil, tím skeptičtější vůči své profesní budoucnosti bývá. K pocitu bezmoci a ztráty sebedůvěry přispívají ještě další okolnosti. Především mohou děsit nové, neznámé okolnosti a aktivity, které musí člověk podniknout: Musím na úřad práce, mám jednat s agenturami, číst inzeráty a odpovídat na ně. Budu muset jednat s neznámými lidmi o nové práci. Většina lidí má v takovém případě tendenci se uzavřít před světem. Důvodů je proto vícero.
Jak na horské dráze
Žádná stoprocentně účinná rada či pomoc tady neexistuje, ale většinou se vyplatí, když si člověk pomůže sám. Je ale dobré se i na takovou pomoc sobě samému dobře připravit. Na to už některé účinné rady naštěstí existují.
První recept - snažte se nepropadat panice. Ztráta zaměstnání, anebo pár marných pokusů ho najít, samozřejmě má psychické dopady na osobnost dotyčného. Psychologové dokážou přesně popsat, jaké stavy nezaměstnaný prožívá. Připomínají jízdu na horské dráze. Když přijdete o práci, jste nejprve zaskočeni. Pak cítíte čím dál větší zoufalství, máte obrovský vztek, postupně podléháte depresi nebo nihilismu. Pak zase máte potřebu se z toho dostat tím, že na potkání každému povídáte o svém problému, nebo se naopak před lidmi uzavíráte. Stojí vás to spoustu sil a energie, ale k ničemu to obvykle nevede.
Bez práce není práce
Kde tedy ten začarovaný kruh přetnout? Bude to znít možná podivně, ale prvním krokem k úspěchu je najít pozitivní vztah k hledání zaměstnání. Klíčovým momentem je bod, kdy vaši negativní pasivitu vystřídá aktivita, vědomí, že jsem produkt, který je nutno prodat - co nejdříve, ale zároveň co nejlépe a nejúčelněji.
Druhým krokem k úspěchu je vyrovnání se s faktem, že hledání zaměstnání je práce časově i emocionálně náročná. Staré a pravdivé - bez práce nejsou koláče, tady platí rovněž. Kdo bude hledat práci pět hodin týdně, má pětkrát menší šanci ji najít než ten, kdo ji bude hledat pětadvacet hodin týdně.
Na samém začátku je důležité racionálně si určit, čeho chci vlastně dosáhnout. Pak teprve mohu stanovit prostředky, které přitom uplatním. Předpokladem úspěchu jsou dvě zásadní okolnosti: Dobře zmapovat trh práce, ve které se mohu uplatnit, a správně nabídnout sebe jako ten nejvhodnější produkt pro tento trh.
Vlastní analýzu trhu mohu provést několika způsoby. Vždy si ale stanovím lokalitu, ve které budu hledat, protože je pro mne osobně vhodná. Dále si určím podniky, které v ní přicházejí v úvahu svou velikostí, zaměřením, strukturou zaměstnanců, sortimentem apod. K tomu mohu využít internetu, Zlatých stránek, inzerátů, lokálních map, regionálního tisku a informací známých atd.
Další možností je oslovit personální agentury a vyhledávací společnosti. Pro pracovní trh už musím předem mít konkrétní nabídku. Sortiment jsem v tomto případě já. Proto se musím naučit o sobě sdělit co nejvíce, co nejpřesněji, co nejúčelněji a nejúsporněji. Jak?
Sebereflexe je nutností
Rozeberu svou dosavadní práci, a to úspěchy i nezdary, zamyslím se kriticky nad svými dovednostmi, zkušenostmi, vědomostmi, ale i nedostatky. Výsledkem by měla být konkrétní formulace toho, v čem je moje přednost, co mohu úspěšně dělat a co určitě nechci, ale také co mohu ještě zlepšit. Proč tedy neuvažovat o rekvalifikaci, o doplňovacích kursech, o vzdělávání? Možná zjistím, že nemusím dělat přesně to, co bylo mou dosavadní pracovní náplní. Třeba to bude znamenat i určité ulehčení. Svou analýzu totiž nemusím orientovat jen na pracovní život. Najdete jistě i přednosti, které se zatím projevily spíš jen ve vašem osobním životě. Třeba komunikativnost, spolehlivost, vytrvalost, různé zájmy. Nedaly by se využít i v další práci?
To, k čemu člověk dojde v analýze trhu práce i v analýze sebe sama, pak zhodnotí v sestavení a zacílení vlastního životopisu. Ale o tom příště.
Alena Sehnalová,
Adecco
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist