Umění začíná pronikat i do tzv. finančních ústavů. A nejen do pracoven jejich manažerů, ale i do prostorů určených veřejností. Velmi soustavně se vystavování artefaktů věnuje Raiffeisen stavební spořitelna. Nejnovější expozice v dvoraně její centrály na pražské Koněvově třídě představuje Krajiny Jiřího Sopka.

Kurátor Dan Merta nad kolekcí konstatuje, že Sopko je stále "on the road", "na cestě", která neměla a nemá mnoho výrazných křižovatek. "Obsah se samozřejmě mění, kompozice a prostory některých obrazů se stávají více metafyzickými, ale to souvisí s vývojem figurálního jedince, který je více abstrahován a typizován."

Dílo Jiřího Sopka je dílem výrazně barevným. A skrze barevné plochy jeho pláten vstupujeme, jak říká Dan Merta, "do krajin a světů, které jsou nám důvěrné známé, ale v rámci chaosu dnešních dnů nejsme schopni vnímat jejich význam a poselství pro naše další konání.

Jiří Sopko je také jedním ze šestice výtvarníků, kteří se britskému publiku představují v Českém centru v Londýně. Výstavu s názvem The Human Factor připravil kurátor Českého muzea výtvarných umění Richard Drury ve spolupráci s pražskou galerií Gema. Společně se Sopkem tu vystavují Václav Bláha, Jiří Beránek, Pavel Kraus, Vladimír Novák a Ivan Ouhel.

Jiří Sopko: Krajiny. Dvorana Raiffeisen stavební spořitelny (Koněvova 99, Praha 3). Do 25. června.

The Human Factor. Czech Centre London (95 Great Portland Street). Do 11. srpna. Otevřeno úterý až pátek 10 až 18 hodin.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist