Přestaneme "olizovat" poštovní známky?
hn na víkend, 29. 12. 2000
Zdá se, že sto šedesát let stará historie klasických poštovních známek, které musíme před nalepením olíznout, pokud nechceme použít vlhké houbičky, pomalu končí. Ve Spojeném království, tedy v zemi, která tuto vroubkovanou ceninu dala světu, totiž připravují emisi samolepících známek. Průzkum Královské pošty ukázal, že většina Britů nemá "olizování" ráda. A protože i pro tuto starobylou a úctyhodnou instituci platí okřídlené heslo "náš zákazník, náš pán", rozhodla se jim vyhovět.
Od konce ledna příštího roku se proto dostanou do prodeje aršíky samolepících známek. Změnu však dozná jen jejich "lepící" rub, na líci zůstane zachován profil hlavy Jejího Veličenstva. Známky pro první třídu - ano, ve Spojeném království si stále mohou vybrat podle ceny rychlost doručení vnitrostátní zásilky - budou vyvedeny v barvě oranžové, druhá třída bude mít v první emisi barvu modrou. Cena zůstane stejná jako pro současné "olizovací" známky, které zůstanou v prodeji až do jejich vyprodání.
Jak ale prozradil deníku Daily Mail "poštovní" mluvčí, samolepící známky zkoušela Královská pošta ve spolupráci s obchodními společnostmi v některých částech Británie již od roku 1997. Teprve na prahu třetího tisíciletí budou ale v prodeji i pro širokou veřejnost. A již 93 procent britské populace se na "samonalepování" známek těší.
Co by tomu řekl otec první poštovní známky Sir Rowland Hill? Můžeme se domnívat, že tento úředník Jejího Veličenstva by s touto reformou vřele souhlasil. Vždyť právě on to byl, kdo v roce 1837 navrhl změnu placení poštovních zásilek a jejich frankování, jak je známe dodnes.
Na našem území se poštovní známky, tehdy samozřejmě rakouského mocnářství, poprvé objevily 1. ledna 1850. Za tehdy "pomalým" světem jsme zaostaly jen o deset let.
Netušíme, za jak dlouho bude na zřejmě světový trend reagovat Česká pošta. Víme však, že existuje menšina, která dodnes známky olizuje ráda. Ideální by proto bylo, aby všechny pošty světa i v budoucnu zachovaly třeba jen maličké emise klasických známek. Ať už pro filatelisty, nebo pro náruživé "olizovače". Ale ruku na srdce, olizování poštovních známek hygienické není!
Zbývá jen dodat, že známka je v češtině rodu ženského. Je proto snad symbolické, že na první klasické poštovní známce světa byl profil ženy, královny Victorie. A na první samolepící známce bude opět profil krásné příslušnice údajně slabšího pohlaví - královny Alžběty II.
(BER)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist