Diskontní prodej má stále více příznivců

Praha (dz)
Stále větší úspěch u zákazníků mají v ČR diskontní potravinářské prodejny. V roce 1998 v nich své největší výdaje za potraviny uskutečnilo již téměř 13 procent dotázaných domácností, zatímco o rok dříve to bylo 9 procent domácností. Vyplynulo to z výzkumné studie společností Incoma Praha a GfK Praha.
Za diskonty bývají označovány samoobslužné prodejny, které oslovují zákazníka především nízkými cenami. Příznačné pro tento druh prodeje jsou také omezený rozsah nabízených výrobků (především čerstvého zboží) a nižší úroveň obslužného standardu například ve srovnání se supermarketem.
Nejpočetnější sítí diskontních prodejen - 55 - nyní disponuje společnost Plus Discount. Ovšem co do výše obratu je jedničkou na tuzemském trhu podnik Penny Market s padesáti prodejnami, jehož obrat podle dostupných informací vloni jako u jediné z diskontních firem překročil hranici sedmi miliard korun. Třetím největším diskontním řetězcem je Sesam patřící společnosti Euronova. Na trhu je možné nalézt i prodejny COOP Diskont (spotřební družstva), Rema 1000 (firma Interkontakt Group), Norma, JÉÉ (Julius Meinl) a Lev-ně (Delvita).
Ze studie vyplynulo, že diskonty preferovali především mladší respondenti, domácnosti se středními příjmy a obyvatelé menších měst. Nejvíce zde nakupují Severočeši a Západočeši - v těchto regionech je také síť diskontů nejhustší. Vyhledávány jsou zejména pro nákupy trvanlivého zboží a alkoholických a nealkoholických nápojů.
Odborníci předpokládají, že obliba diskontů bude dále růst, byť již zřejmě pomaleji než v roce 1998. Důvodem nižšího tempa bude rostoucí konkurence dalšího atraktivního konceptu - hypermarketů. I přes svůj klesající podíl jsou však hlavním místem nákupu potravin v ČR stále malé samoobsluhy. Za nimi následují supermarkety a teprve poté diskonty a hypermarkety.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist