Diskontní prodej má stále více příznivců
Praha (dz)
Stále větší úspěch u zákazníků mají v ČR diskontní potravinářské prodejny. V roce 1998 v nich své největší výdaje za potraviny uskutečnilo již téměř 13 procent dotázaných domácností, zatímco o rok dříve to bylo 9 procent domácností. Vyplynulo to z výzkumné studie společností Incoma Praha a GfK Praha.
Za diskonty bývají označovány samoobslužné prodejny, které oslovují zákazníka především nízkými cenami. Příznačné pro tento druh prodeje jsou také omezený rozsah nabízených výrobků (především čerstvého zboží) a nižší úroveň obslužného standardu například ve srovnání se supermarketem.
Nejpočetnější sítí diskontních prodejen - 55 - nyní disponuje společnost Plus Discount. Ovšem co do výše obratu je jedničkou na tuzemském trhu podnik Penny Market s padesáti prodejnami, jehož obrat podle dostupných informací vloni jako u jediné z diskontních firem překročil hranici sedmi miliard korun. Třetím největším diskontním řetězcem je Sesam patřící společnosti Euronova. Na trhu je možné nalézt i prodejny COOP Diskont (spotřební družstva), Rema 1000 (firma Interkontakt Group), Norma, JÉÉ (Julius Meinl) a Lev-ně (Delvita).
Ze studie vyplynulo, že diskonty preferovali především mladší respondenti, domácnosti se středními příjmy a obyvatelé menších měst. Nejvíce zde nakupují Severočeši a Západočeši - v těchto regionech je také síť diskontů nejhustší. Vyhledávány jsou zejména pro nákupy trvanlivého zboží a alkoholických a nealkoholických nápojů.
Odborníci předpokládají, že obliba diskontů bude dále růst, byť již zřejmě pomaleji než v roce 1998. Důvodem nižšího tempa bude rostoucí konkurence dalšího atraktivního konceptu - hypermarketů. I přes svůj klesající podíl jsou však hlavním místem nákupu potravin v ČR stále malé samoobsluhy. Za nimi následují supermarkety a teprve poté diskonty a hypermarkety.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist