Variabilní sání motoru
Konflikt mezi dosažením co nejvyššího točivého momentu v nízkých otáčkách a současně ziskem vysokého výkonu při otáčkách vysokých se u spalovacího automobilového motoru řeší jen velmi obtížně. V poslední době se právě pro zvýšení maxima obou těchto veličin v různých režimech zatížení motoru přechází na sací potrubí proměnné délky. Do jisté míry se tak tento problém řešit dá.
Sací potrubí je konstruováno tak, že má dvě kanálové varianty. Kratší kanál, tzv. výkonový, a kanál delší, nazývaný momentový. O tom, kterým z kanálů bude nasávaný vzduch proudit, rozhoduje poloha přestavovací klapky. Je-li vzduch nasáván delším kanálem, pohybem pístu a ventilů vznikající tlakové vlny se odrážejí na předem určeném místě, takže při optimálně zvolené délce kanálu dostávají tyto pulsace charakter přeplňování. Pozitivně tak lze ovlivnit hodnotu točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Po dosažení určité úrovně otáček se přestavovací klapka přetočí do druhé krajní polohy a vzduch může proudit pouze kratším kanálem. Plnění válců je tak rychlé, což je důležité pro získání vysokého výkonu.
Vše samozřejmě záleží na konkrétní konstrukci motoru a také na tom, jaké výkonové charakteristiky je třeba získat.
Pavel Biskup
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist