Akční model Škoda Felicia Safe-line byl podroben zkoušce bočním nárazem
V crash testu získala škodovka výbornou známku
* Akčními modely označenými nápisem Safe-line se Škoda Auto rozhodla upozornit na důležitý prvek svých výrobků: bezpečnost pro posádku.
JaO akčních modelech Škoda Felicia Safe-line bude řeč i na Manažerském fóru HN a Ekonoma, které proběhne 25. března na výstavišti PVA v Praze-Letňanech s názvem Automobil a bezpečnost. k bylo statisticky zjištěno, tvoří čelní nárazy vozidla celkem 50,9 %, boční nárazy 30 %, nárazy zezadu 15 % a převrácení vozu 4,1 % případů. Přitom však celých 61,8 % poraněných osob při těchto střetech mají na svědomí nárazy boční.
Jak právě těmto nárazům odolává Felicia Safe-line, měl ověřit test, k němuž došlo v pondělí ve zkušebně Výzkumného ústavu motorových vozidel nedaleko Mladé Boleslavi za přítomnosti novinářů a televizních kamer.
Zbrusu nová červená felicie byla osazena dvojicí zkušebních figurín EURO-SID a doslova prošpikována elektronickými měřicími zařízeními. Kromě nich byla do akce zapojena řada rychloběžných kamer, které dokumentují jakékoli hnutí figurín a všech částí vozidla během nárazu.
Metodika ADAC
Zkouška měla ověřit hodnoty zatížení figurín během nárazu, ověřit správnost funkce bočního airbagu a zjistit, zda deformace vozidla, k níž po nárazu dojde, odpovídá požadavkům na tuhost skeletu.
Test byl hodnocen v souladu s požadavky předpisu EHK R95/EHS 96/27 podle metodiky ADAC. V prvním případě jde o splnění požadavků evropského předpisu, který platí teprve od října minulého roku, v případě metodiky ADAC jde o posouzení rizika poranění posádky vozidla. Podle této metodiky se hodnotí výsledky škálou barev, z nichž nízké riziko zastupuje zelená a střední riziko žlutá.
Vlastní průběh
Bariéru, která měla narazit na levý bok stojící felicie, představoval vozík o hmotnosti 950 kg s deformovatelnou pěnovou voštinou Fritzmeier. Vozík se rozjel tak, že ve chvíli nárazu na felicii dosáhl rychlosti 50 km/hod. a pod úhlem 90ř zasáhl vozidlo zhruba v místě, kde sedí řidič.
Ve chvíli nárazu došlo k destrukci skel obou levých dveří, k deformaci karosérie v místě prahu, sloupku, dveří a části střechy. Felicie, dalo by se říci, odletěla dobré tři metry ze svého původního stanoviště, ale obě figuríny zůstaly prakticky na svých místech. Boční airbag u řidiče fungoval naprosto přesně a silně deformovanou část dveří v místě ramene figuríny dobře vykryl.
Výsledky testu potvrdily, že modelová řada felicie v testu bočního nárazu plně vyhověla.
Podle mezinárodního předpisu auto, které dosáhne ohodnocení známkou 2,7, je vozidlo, které jeho požadavkům vyhovělo. Felicie Safe-line dosáhla v místě řidiče známky 1,5, která je shodná i se známkou pro spolujezdce sedícího za řidičem. Výsledky měření obou figurín, z nichž každá má podle sdělení Ing. Petra Krause z Výzkumného ústavu motorových vozidel ve svých útrobách 21 měřicích prvků, vydaly svědectví v barvě zelené, což znamená možnost minimálního poranění osob při bočním nárazu v rychlosti 50 km/hod.
Čím se liší
Škodovka tedy v pondělí prokázala, že pokud jde o její bezpečnostní prvky, předběhla dobu. Po více než čtyřech letech výroby a stálého zdokonalování překonává požadavky evropských předpisů, které platí teprve od října 1998 a jejichž litery řada automobilů srovnatelných s felicií nedosahuje.
Přitom akční model Škoda Felicia a Felicia Combi Safe-line obsahuje jako nový bezpečnostní prvek boční airbag.
Podle zvolených motorů stojí Felicia Safe-line od 262 900 Kč do 329 900 Kč, Felicia Safe-line combi od 313 900 Kč do 375 900 Kč. Vozy se dodávají buď v barvě červené, nebo bílé, mají ABS a přední i boční airbagy u řidiče a spolujezdce.
Miroslav Jelínek
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist