Ventilové rozvody - OHV

U motorů osobních vozů jezdících na našich silnicích je stále ještě nejrozšířenějším ventilový rozvod OHV (z anglického overhead valve). Najdeme ho u většiny poválečných škodovek až po dnešní felicii. Proti rozvodu SV s postranními ventily (popsaný v minulé kapitole) má ventilový rozvod OHV ventily visuté uložené v hlavě válců. To umožňuje dosáhnout vysokého kompresního poměru, a tím i potřebného výkonu a účinnosti motoru.
Má však jiné nevýhody. Vačkový hřídel je v tomto případě umístěn v klikové skříni a mezi ním a ventily je řada součástek sloužící k přenosu ovládací síly: zdvihátka, rozvodové tyčky, vahadla se seřizovacími šrouby a pojistnými maticemi. Motor s tímto druhem rozvodu je složitější a také hmotnější. Hodně pohybujících se součástí rozvodu znamená velké setrvačné síly (vyskytuje se také posuvný pohyb), vyžaduje tvrdší ventilové pružiny a principiálně je hlučnější. Protože rozvodové tyčky jsou chladnější než blok válců, roztahují se méně a to může mít za následek změny ventilové vůle.
Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist