Komfortní terénní vůz s širokými možnostmi využití
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 - elegán do nepohody
* Terénní automobily vyrábí japonská značka Suzuki už tři desítky let a její model Vitara je nejprodávanějším vozem v této kategorii v Evropě.
V loňském roce uvedená Grand Vitara předčí na první pohled svou předchůdkyni většími vnějšími rozměry. Pětidveřová pětimístná karosérie poskytuje dostatek prostoru pro pohodlné cestování čtyřem a na kratší vzdálenosti i pěti cestujícím. Dobře tvarovaná přední sedadla nabízejí příjemný posaz i solidní boční vedení při projíždění zatáček. U pohodlných zadních sedadel, dělených v poměru 50:50, lze měnit úhel sklonu opěradel.
Výškově nastavitelný volant, v širokém rozsahu polohovatelné sedadlo řidiče, optimální umístění ovládacích prvků a přehlednost přístrojů přispívají spolu s dobrým výhledem z vozidla k vysoké úrovni cestovního komfortu. Ke standardní výbavě patří i dva airbagy, elektrické ovládání bočních oken vpředu i vzadu, střešní nosiče, u verze 2.5 V6 ještě vyhřívaná přední sedadla či kola z lehkých slitin. Na přání lze přiobjednat klimatizaci, ochranné rámy, autorádio a další prvky mimořádné výbavy.
K příjemným překvapením pro cestující ve vitaře je nízká hladina hluku v interiéru. Již tak kultivovaný běh šestiválce je důsledně utlumen a teprve ve vyšších otáčkách o sobě dává motor znát sytým sportovním tónem. Ve vysokých rychlostech se proto dá bez problémů poslouchat rádio nebo se bavit bez potřeby zvyšování hlasu.
Zavazadlový prostor odpovídá svým objemem velikosti vozu. 277 litrů do úrovně krytu za zadními sedadly sice není mnoho, ale co víc očekávat od vozu dlouhého necelých 4,2 m, který má pohon 4 x 4. Tento prostor je ale dobře přístupný do strany se otevírajícími dveřmi a dá se samozřejmě zvětšit sklopením, popřípadě vyjmutím zadních sedadel.
Výkonné pohonné jednotky
Suzuki Grand Vitara je u nás nabízena se dvěma motory - dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 94 kW a šestiválcem 2.5 l/106 kW. Zejména šestiválec, kterým byl opatřen námi testovaný vůz, udivoval tichým během ve všech režimech otáček. Pozoruhodná je také hodnota jeho točivého momentu až 208 Nm. při 3500 min-1, která přispívá k velmi dobrým dynamickým vlastnostem vozu.
Na motor navazuje dobře odstupňovaná pětirychlostní převodovka, doplněná ještě o redukční převodovku. Na přání je dodávána i převodovka automatická, což ještě zvětšuje uživatelský komfort tohoto vozu. V běžném provozu jsou poháněna jen zadní kola. Pohon předních kol je možné řadit u tohoto vozu i za jízdy díky elektropneumaticky ovládané zubové spojce v přední rozvodovce. Přídavná (kratší) řadicí páka má tři polohy - standardní pohon zadních kol, pohon 4 x 4 a redukované převody do terénu. Pokud však chceme zařadit redukovaný převod, musíme zastavit a zařadit u stojícího vozidla. K modernímu automobilu patří také účinné brzdy. Grand Vitara má vpředu kotoučové duté, vzadu bubnové a na přání může být vybavena i protiblokovací soustavou ABS, kterou oceníme zejména při horších provozních podmínkách a na sněhu.
Pohodlný a obratný
Jízda s tímto vozem se až na mírně vyšší polohu sezení, charakteristickou pro terénní vozy, neliší od komfortu osobního automobilu střední třídy. Řízení jde díky účinnému posilovači velmi lehce, a také ovládací síly na pedály mohou vyhovovat i ženské noze. Dynamické vlastnosti vozu Grand Vitara jsou díky motoru V6 - 2.5 l v této kategorii opravdu nadprůměrné. Co však u vozu této kategorie asi překvapí nejvíc, jsou jeho velmi dobré manévrovací schopnosti, které uvítáme nejen v městském provozu, ale zejména v terénu. U vitary oceníme také mimořádně velký rejd, který umožňuje spolu s posilovačem řízení snadné zaparkování, a také otočení se na silnici široké jen 10,6 m.
Další předností vozu je komfortní odpružení a příjemné tlumení. Grand Vitara plavně a s lehkostí, bez tvrdých rázů překonává běžné výmoly, nerovné železniční přejezdy i díry v silnicích. Právě odpružení a tlumicí vlastnosti náprav spolu s většími koly zajišťují vozu v některých ohledech větší komfort, než na jaký jsme zvyklí u běžných osobních automobilů.
Světlá výška 195 mm spolu s redukovatelnými převody, velkými nájezdovými úhly vpředu i vzadu a pohonem obou náprav umožňuje s vozidlem projíždět i středně těžký terén. Grand Vitaře nevadí polní cesty ani zimní provoz. Je tedy jen otázka použitých pneumatik, jak snadno si poradí s pořádným blátem nebo hlubším sněhem. Pneumatiky s univerzálním dezénem, které byly namontovány na testovaném voze, splní jistě všechny požadavky na běžný provoz, ale jízdy na zasněžených silnicích letošní zimy by snesly dezén o poznání hrubší.
Na silnici nebo ve městě je Grand Vitara plně souměřitelná s většinou osobních automobilů, nijak nezaostává při rychlém rozjezdu, na dálnici snadno překročí předpisovou stotřicítku a dál ochotně zrychluje. S lehkostí uhání trvalou rychlostí okolo 150 km/h., a pokud požadujeme ještě víc, dosáhne výrobcem udávaných 165 km/h. Při rychlostech nad 120 km/h., a pochopitelně také v terénu, však začne dost citelně ubývat palivo z 56litrové nádrže a spotřeba se může vyšplhat i nad hranici 15 l/100 km. Akční rádius se tak výrazně sníží, a naopak při rozumné jízdě se vitara spokojí v průměru s 10 litry na 100 km.
Šikovný kompromis
Přestože má Suzuki Grand Vitara pohon obou náprav a redukční převodovku, je svým pojetím uspořádání interiéru a jízdním komfortem i výkony spíš osobním než terénním automobilem, ale schopných se v méně náročném terénu docela slušně pohybovat. Na tomto místě stojí za připomínku, že ještě v nedávné minulosti se u nás za terénní automobily považovaly spíše jen trofejní americké jeepy, ruské vojenské gazíky, ve filmech o Africe používané landrovery či americké teréňáky.
S výkonným šestiválcem je Grand Vitara v tuzemské plejádě univerzálních vozů, pro které se vžívá označení sportovně užitkové vozidlo (SUV), velmi zajímavá a cenově atraktivní nabídka. Její nesporné dynamické přednosti jsou ale pochopitelně vykoupeny vyšší spotřebou benzínu, a tedy i provozními náklady. Za vynaložené peníze však zákazník dostane moderně konstruovaný vůz, který nabízí současný standard aktivní a pasívní bezpečnosti, pohodlné cestování na silnici i v terénu a příjemný interiér s bohatou základní výbavou. To vše s tříletou zárukou a japonskou precizností dílenského zpracování.
Vlastimil Kovář,
Karel Beránek
Grand Vitara - pohon 4 x 4
Zajímavou novinkou převodného ústrojí vozů Suzuki Grand Vitara je způsob zapínání pohonu předních kol. Grand Vitara má sice klasickou koncepci převodného ústrojí terénních automobilů, tj. pohon zadních kol, vypínatelný pohon předních kol a dvoustupňovou redukční převodovku, ale navíc má nové elektropneumatické ovládání zubové spojky v přední rozvodovce. Toto řešení umožňuje přiřazení pohonu přední nápravy za jízdy pomocí kratší řadicí páky na středovém tunelu. Podmínkou je přímá jízda a rychlost do 100 km/h. Dojde-li například při jízdě na vozovce ke změně adhezních podmínek nebo přejíždíme-li do terénu, stačí k zařazení pohonu 4 x 4 zmírnit rychlost a jet krátce rovně. K zařazení redukovaného převodu pro jízdu v těžším terénu a ve větších stoupáních slouží další poloha zmíněné druhé řadicí páky, ale před tímto řazením musíme vozidlo zastavit.
Technické údaje a cena vozu
Suzuki Grand Vitara 2.5 V6 5D
Karosérie - pětimístná, pětidveřová
Motor - zážehový, řadový šestiválec do V s rozvodem 2 x OHC, 24 ventilů, uložený podél
Zdvihový objem - 2494 cm3
Největší výkon - 106 kW (144 k) /6200 min-1
Největší točivý moment - 208 N.m/3500 min-1
Převodovka - pětistupňová s redukcí, pohon zadních kol, popř. 4 x 4
Vnější rozměry - 4195 x 1780 x 1740 mm (d x š x v)
Objem zavazadlového prostoru 277 l, objem po sklopení zadních sedadel není udáván
Největší rychlost - 165 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h - 10,9 s
Spotřeba podle normy EU 93/116 - mimo město 9,1; město 13,1;
kombinovaná 10,6 l/100 km
Cena základního modelu 2.0 5D 674 900 Kč
Cena testované verze 2.5 V6 5D s mimořádnou výbavou 824 000 Kč
Ceny vybraných náhradních dílů
Vložka čističe oleje (filtr) Kč 595.-
Brzdové destičky přední Kč 3 970.-
Přední blatník Kč 6 010.-
Světlomet Kč 7 320.-
Přední nárazník Kč 17 850.-
Informace o pojištění a leasingu
Příklady havarijního pojištění
Česká pojišťovna bez leasingu
Základní verze 2.0 5D L4 v ceně 674 900 Kč
Spoluúčast 10 000 bez bonusu 35 770 Kč
Testovaná verze 2.5 V6 5D s mimořádnou výbavou* v ceně 824 000 Kč
Spoluúčast 10 000 bez bonusu 43 682 Kč
Pojišťovna Allianz při nákupu na leasing
Základní verze 2.0 5D L4 v ceně 674 900 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 39 820 Kč
Testovaná verze 2.5 V6 5D s mimořádnou výbavou* v ceně 824 000 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 48 616 Kč
*) autorádio, ABS, klimatizace a přední, zadní a boční ochranné rámy - nerez
Poznámka k pojištění: Uvedené ceny za havarijní pojištění se stanovují často podle specifických podmínek jednotlivých pojišťovacích ústavů rozdílně a jsou vzájemně nesrovnatelné. Aktuální podmínky sdělí prodejce vozů Suzuki.
Příklady leasingových splátek
Suzuki Leasing - tříletý (Pojišťovna Allianz - 10%)
Základní verze 2.0 5D L4 v ceně 674 900 Kč
Měsíč. splátka včetně pojistného - soukromá osoba/podnik (podnikatel)
Záloha 30 % = 202 470 Kč 20 787 / 20 962 Kč
Záloha 50 % = 337 450 Kč 15 875 / 15 984 Kč
Testovaná verze 2.5 V6 5D s mimořádnou výbavou* v ceně 824 000 Kč
Měsíč. splátka včetně pojistného - soukromá osoba/podnik (podnikatel)
Záloha 30 % = 247 200 Kč 25 379/25 593 Kč
Záloha 50 % = 412 000 Kč 19 382/19 515 Kč
OB Leasing - tříletý (Česká pojišťovna - 10%)
Základní verze 2.0 5D L4 v ceně 674 900 Kč
Měsíč. splátka včetně pojistného - soukromá osoba/podnik (podnikatel)
Záloha 30 % = 202 470 Kč 19 694/19 870 Kč
Záloha 50 % = 337 450 Kč 14 782/14 891 Kč
Záloha 60 % = 404 940 Kč 12 497/12 574 Kč
Testovaná verze 2.5 V6 5D s mimořádnou výbavou* v ceně 824 000 Kč
Měsíč. splátka včetně pojistného - soukromá osoba /podnik(podnikatel)
Záloha 30 % = 247 200 Kč 24 045/24 259 Kč
Záloha 50 % = 412 000 Kč 18 048/18 181 Kč
Záloha 60 % = 494 400 Kč 15 258/15 352 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist