Testujeme motocykl pro sportovně založené jezdce

Na silnici dobře, v terénu lépe

* Motocykly enduro získávají stále větší oblibu. Jejich snadnou ovladatelnost lze využít jak v městském provozu, tak k pohodlnému cestování na delších trasách, na nichž se nejednou z asfaltové silnice musí odbočit na nezpevněné cesty či necesty.
Strojem pro sportovně založené jezdce, kteří našli zálibu v razantní jízdě terénem, je Yamaha TT 600 R. Vyhoví však i těm, kteří se takovému způsobu jízdy věnují jen občas. Dalo by se říci, že stačí sundat blinkry a můžete se směle pustit do motocyklových soutěží.
Motocykl těží z moderní konstrukce podvozku i motoru. Jeho rám tvoří klasické ocelové trubky kruhového průřezu. Zadní kyvná vidlice typu Monocross svařená z hliníkových výlisků je takřka totožná se soutěžními stroji. Přední teleskopická vidlice s vysokým zdvihem 270 mm v souladu se zavěšením zadního kola umožňujícím zdvih 209 mm dotváří dokonalý celek, který přispívá k velmi dobré stabilitě motocyklu při jízdě i v náročném terénu nebo při terénních skocích.
Na opačném pólu jsou tyto hodnoty plusové i při jízdách na asfaltových silnicích či městských ulicích, kde Yamaze TT 600 R poskytují značné manévrovací schopnosti. Jinými slovy, není nutné sledovat, zda jsou na povrchu vozovky díry či ne. Tento stroj jimi projede, aniž byste je pocítili.
Samostatnou kapitolou je motor. Klasický jednoválec se čtyřventilovou technikou je lehký, kompaktní, vysoce výkonný a dá se říci, že mimořádně nenáročný na údržbu a servis. Čtyřdobý jednoválec chlazený vzduchem poskytuje široké spektrum využitelných otáček.
Často se zejména při jízdách v terénu může stát, že se nepodaří odřadit na nižší rychlostní stupeň. S takovou jezdeckou chybičkou si motor Yamahy klidně poradí. Dá se tedy říci, že tento motocykl je sice srdcem sportovec, ale dokáže si poradit i s tím, že jeho jezdec bere lekce jízdy v terénu jen jako hobby. Navíc si jezdec může nastavit tuhost pružicích elementů (přední a zadní kyvné vidlice) podle svého způsobu jízdy.
S motorem souvisí i jeho startování. V případě Yamahy TT 600 R jde o klasické nožní pákou. Jeho nevýhodou je skutečnost, že zahřátý motor se spouští dost obtížně.
Jak jsme se při testování přesvědčili, je to otázka především dokonalého seřízení. Varianta pro pohodlnější motocyklisty má označení Yamaha TT 600 E a je opatřena elektrickým spouštěčem.

Petr Kratochvíl

YAMAHA TT 600 R
Motor: čtyřdobý, jednoválcový, rozvod OHC se čtyřmi ventily
Objem: 595 cm3
Max. výkon: 32,2 kW (43 k) při 6500 ot./min.
Max. rychlost: 160 km/h
Zrychlení z 0 - 100 km/h: 5,5 s
Spotřeba: 6,0 l/100 km
Točivý moment: 51 N.m při 5000 ot./min.
Převodovka: pětistupňová
Přední vidlice/zdvih: teleskopická/270 mm
Zavěšení zadního kola/zdvih: kyvná vidlice/209 mm
Výška sedla: 945 mm
Hmotnost bez náplní: 131 kg
Palivová nádrž: 10 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist