Významný domácí masokombinát čeká na stabilitu vlastnických vztahů

Maso Planá má staronového majitele

* Firma loni udržela hospodářské výsledky i přes pokles cen masa.
Planá nad Lužnicí (zdz)
Novým vlastníkem jednoho z největších masokombinátů v zemi, akciové společnosti Maso Planá nad Lužnicí, se stala Českomoravská agrární společnost, v níž má významný podíl podnikatel František Chvalovský. Ta v Masu nyní drží 93 procent akcií. Její postavení potvrdí mimořádná valná hromada, která v polovině května zvolí nové orgány plánské firmy.
Chvalovského mluvčí Jaroslav Kolář říká, že transakce je vyústěním nenaplněných dohod, a proto se akcie vrátily původnímu majiteli. "Předchozí nabyvatelé nesplnili všechno, k čemu se zavázali, včetně termínů a dodržení platebních podmínek," řekl. S tím ale nesouhlasí podnikatel Miloslav Brodacký. "To je jedna z nepravd, která se kolem nás šíří," odpověděl našemu listu. "Když jsme kupovali Satrapu, tak tato společnost měla šest podniků. My jich získali pět bez Krahulčí. To je jako když koupíte auto bez předních kol. Proto došlo k této dohodě o narovnání. Někdy je lepší ustoupit o krok zpět, aby se mohly příště udělat dva kroky kupředu," uvedl.
Akcie Masa Planá původně vlastnila společnost Satrapa, v níž měl Chvalovský významný podíl. Poté, co do ní v létě 1997 vstoupili podnikatelé Zdeněk Mezera a Miloslav Brodacký, resp. jejich společnost s r. o. Masna Příbram, se majiteli plánského masokombinátu stala právě Masna Příbram a Hanácký masokombinát Olomouc. Ti také letos v lednu na mimořádné valné hromadě schválili zrušení veřejné obchodovatelnosti akcií Masa a ohlásili odchod z veřejných trhů.
Podle našich informací ale někteří akcionáři usnesení této hromady soudně napadli. "Byli bychom rádi, kdyby se vlastnická struktura stabilizovala. S novými majiteli jsme o podnikatelských plánech detailně nemluvili, ale máme signály, že by tomu tak mohlo být," konstatuje výkonný ředitel Masa Planá Emil Kasper.
Maso Planá vloni vykázalo tržby na úrovni 1,106 miliardy Kč, což odpovídá roku 1997. To se při loňském poklesu cen masa pokládá za úspěch. Výrazně se o to zasloužila nová balírna masa a masných výrobků, která rozšířila balení do ochranné atmosféry a prodloužila záruční dobu. Dnes se v ní balí už třetina produkce. Podle neauditovaných výsledků firma loni vytvořila zisk 1,1 miliónu Kč. Letošní tržby mají vzrůst o deset procent.
Firma letos obhájila certifikaci CZ na vývoz masných výrobků do USA. Přestože podnik nyní na americký kontinent nevyváží, vedení Masa certifikátu přikládá velký význam, protože ho uznávají také některé evropské země a v potaz ho berou i zahraniční obchodní řetězce působící na českém trhu. "Všechno je o ceně. Naše desetilibrová šunka je bez dotací na trhu USA těžko prodejná, protože konkurence je levnější," vysvětluje Kasper.
Maso Planá, které 60 procent produkce prodává přes obchodní řetězce a kolem dvaceti procent v maloobchodě, hodlá letošní investice vložit především do snížení nákladů. Firma proto zavádí nový informační systém CSB a chce snížit i náklady na všechny druhy energií. Podnik letos zahájí také rekonstrukci jatek, jejichž úroveň má do dvou let splňovat kritéria Evropské unie.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist