Zajímavá nabídka japonského vozu kategorie SUV
Subaru Forester 2,0 S - turbo s geny limuzíny i off-roadu
Subaru Forester Turbo splňuje všechny znaky klasického sportovně užitkového vozu, kterými jsou variabilita interiéru spolu se solidní průchodností terénem, kombinovaná s komfortem specifickým pro limuzínu. Tyto vlastnosti ale dále rozšiřuje o rychlost sportovního automobilu, kterou získává výkonným zážehovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem.
Měnící se životní styl dává podnět ke vzniku nových automobilových kategorií. Dvoutunový terénní vůz sice dovede překonat složité překážky, ale chybí mu komfort limuzíny a také její jízdní vlastnosti, limuzína zase postrádá vyšší užitnou hodnotu pro přepravu většího nákladu. Všechny tyto požadované vlastnosti se však dají do jisté míry vhodně integrovat a vůz, který jimi disponuje, se pak řadí do nově vytvořené kategorie SUV (Sport Utility Vehicle), prezentované jako sportovně-užitkový automobil. Jejím výrazným představitelem je právě model Subaru Forester.
Forester není těžkotonážník
Opticky propojuje pouhé 4,45 m dlouhý Forester terénní vůz a prostorné kombi. Jeho těžkopádnost je však pouze zdánlivá a vytváří jí typická silueta vozu do terénu, mohutné nárazníky s plastovým prodloužením pokračující formou bočního panelu pro ochranu laku karosérie, šestnáctipalcová kola a 17 cm světlost vozu posazená přesně doprostřed mezi limuzínu a terénní vůz. Zdání robustnosti vozu vytváří také rozložitá čelní partie a nepřehlédnutelný vstup vzduchu na krytu motoru. Odlehčující charakter dávají naopak vozu nezvyklá bezrámová skla všech dveří a obrovské panoramatické střešní okno v délce 70 cm. U karosérie se samozřejmě jedná o samonosnou konstrukci, podvozková partie s nezávislými závěsy všech kol v podstatě vychází z modelu Impreza, dokonce při zachování stejného rozvoru náprav - 2,52 m. Není tedy divu, že pohotovostní hmotnost pětidveřového Foresteru je necelých 1500 kg.
Interiér na úrovni limuzíny
Kabina Foresteru se jen nepatrně liší od limuzínového provedení v uspořádání typickém pro značku Subaru. Pro cestující je příjemná výška sedadel, kdy není třeba se šplhat na vysoké sedáky terénního vozu. Vzhled vozu sice slibuje mimořádné prostorové podmínky v kabině, ale realita nějakou výjimečnou velkorysostí, zvláště pak v podélném směru, neoplývá. I přesto, že pohon všech kol posouvá podlahu o pár centimetrů výš a panoramatické elektricky ovládané střešní okno z vnitřní výšky také něco ukrajuje, problémy s místem v oblasti hlavy nejsou. Nejlépe je postaráno o řidiče a vedlejšího spolujezdce, kteří sedí na rozměrných sedadlech s řadou dodatečných úprav a doplněných o výklopnou loketní opěrku. K jejich koženému provedení dále zvyšující celkově luxusní charakter interiéru patří i elektrické vyhřívání. Výškově stavitelný volant v rozmezí 4 cm umožňuje řidiči zvolit pro řízení tu nejoptimálnější polohu. Zvýšený posez a velká prosklená plocha poskytují velmi dobrý výhled z vozu, takže ani parkovací manévr v malém prostoru není náročný. Řidič má logicky uspořádané ovladače po ruce, v jeho dosahu je i řada odkládacích prostorů, které vždy najdou svoje uplatnění.
Pohodlná jsou i zadní kožená sedadla s asymetricky dělenými opěradly, jejichž sklon se nechá individuálně měnit. Prostor pro kolena cestujících nabízí forester spíše průměrný. Délka mezery mezi sedákem zadního sedadla a opěradlem sedadla vpředu je v té nejnepříznivější poloze postačujících 19 cm.
Velice uspořádaně působící zavazadelník s podlahou zvýšenou na 66 cm od země dosahuje při délce 89 cm a objemu 409 litrů zhruba úrovně kombíku této třídy. Sklopením opěradel zadních sedaček na sedák se však nechá prodloužit na 180 cm a zvětšit tak jeho objem až na 1528 litrů. Pod podlahou je uloženo náhradní kolo originálních rozměrů.
Otevřená zadní stěna karosérie nepřekáží ani osobám velkého vzrůstu a přitom vytváří účinný kryt při nakládání zavazadel v dešti.
Výhodný plochý motor
Automobilka Subaru je zastáncem plochých motorů s protiběžnými písty označované jako motory boxer, které uplatňuje v celé škále svých modelů se stálým pohonem všech kol. Boxer přichází vhod i poměrně vysokému Foresteru, kterému citelně snižuje těžiště. Ale zásadní výhody plochého motoru se projevují ve spojení s pohonem 4x4, který se tak stává dokonale symetrickým.
Zážehový čtyřválec Subaru má objem 2,0 litru a s atmosférickým plněním dává výkon 92 kW. V této verzi pohání model Forester základního provedení. Aby ale tento Subaru co nejlépe odpovídal definici vozu SUV s důrazem na sportovní vlastnosti, dostal motor posilu ve formě turbodmychadla doplněného o chladič stlačeného vzduchu. Tak se u tohoto šestnáctiventilového dvoulitru vyšplhal jeho výkon na 125 kW a Forester s ním zrychluje z klidu na 100 km/h během 8,4 s a snadno se rozjede až na 198 km/h. V kategorii SUV tak nemá v těchto disciplínách vážného konkurenta.
Motor je ale i dostatečně pružný hlavně díky pouze mírnému přeplňování s maximální hodnotou 0,55 baru, začínající ovšem s dodávkou stlačeného vzduchu pozvolna již od 1000 min-1. Maximální točivý moment vycházející z jeho relativně plynulého průběhu v celém rozsahu otáček je 240 N.m/3200 min-1.
Přeplňovaný boxer se v interiéru připomene pouze během startování, jinak se chová nadmíru kultivovaně a jeho chod značně připomíná šestiválec. S turbodmychadlem se zdá být jeho akustický projev ještě tlumenější nežli při atmosférickém plnění. Nezaznamenali jsme ani rezonance v důsledku většího vnitřního prostoru.
Na rozdíl od základního modelu Foresteru s motorem s atmosférickým plněním nemá turboverze terénní předlohu. Zvýšený točivý moment ale na zvládnutí terénu adekvátního vozu typu SUV s relativně malými nájezdovými úhly bohatě stačí. Pětistupňová ruční převodovka námi testovaného vozu se ukázala po všech stránkách v tom nejlepším světle. Příznivci samočinného řazení jí mohou nahradit čtyřstupňovým automatem.
Jízda plní očekávání
V souladu se svým zaměřením má Forester jízdní vlastnosti prakticky totožné s limuzínou, po tvrdosti terénního vozu nenajdeme ani stopu. Krátké nerovnosti se za určitých okolností do kabiny přenášejí, někdy i s akustickým doprovodem, zvětšující se zatížení dělá vozu spíš dobře a nerovnosti lépe kontroluje. Přitom výška karosérie zůstává díky automatické regulaci stálá.
Chování vozu při náhlých změnách směru je víceméně neutrální, zvýšené zatížením se může projevit tendencí k nedotáčivosti zvládnutelné bez dramatických reakcí povolením plynového pedálu. Jistou zásluhu na těchto příznivých vlastnostech můžeme připsat jak stálému pohonu všech kol, tak celkové koncepci s nízko položeným těžištěm.
Značná míra bezpečnosti
Zvýšená míra aktivní bezpečnosti daná pohonem 4x4 pro nás vyplynula pouze z teorie, kterou není třeba nikterak v praxi ověřovat a pokoušet se obejít fyzikální zákony. Obdobně se v testu špatně vyjadřuje k účinnosti opatření z oblasti bezpečnosti pasivní. Máme však k dispozici výsledky nárazových zkoušek testů deseti vozů kategorie SUV provedených nezávislou americkou institucí zabývající se bezpečností silničního provozu. Riziko poranění řidiče Foresteru je podle hodnocení tohoto institutu s odstupem nejmenší.
Subaru Forester se ukázal jako multifunkční automobil plnící jednotlivé požadavky, aniž by přecházel do neúnosných kompromisů. Je vhodný pro rodinu, u níž sport není neznámým pojmem, reprezentuje i úspěšného podnikatele s dobrým vkusem. Pro řadu aktivit souvisejících s volným časem má rozhodně ty nejlepší předpoklady. Patří mezi ně například jízda s přívěsem, kde se pohon všech kol příznivě projevuje jak na bezpečné jízdě, tak na vysoké dovolené hmotnosti přívěsu. Lákavé jsou i jízdní výkony na úrovni sportovního vozu.
Pavel Biskup
Subaru Forester 2,0 S - turbo
Pětimístný osobní automobil s motorem vpředu a stálým pohonem všech kol. Karosérie dvouprostorová typu kombi s panoramatickým střešním oknem.
Motor: kapalinou chlazený plochý zážehový čtyřválec s protilehlými dvojicemi válců a protiběžnými písty (boxer) uložený podélně, rozvod DOHC se čtyřmi ventily ve válci, blok a hla-vy válců z hliníkové slitiny, zdvihový objem 1994 cm3, výkon 125 kW/5600 min-1, točivý moment 240 N.m/3200 min-1.
Převodové ústrojí: stálý pohon všech čtyř kol se symetrickým rozdělením hnací síly na kola přední a zadní nápravy, mezinápravový diferenciál s integrovanou viskozní spojkou, pětistupňová ručně ovládaná převodovka.
Rozměry: 4450 x 1735 x 1595 mm (d x š x v), rozvor náprav 2525 mm, světlá výška 190 mm.
Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 198 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,4 s.
Spotřeba: 12,8/8,2/9,9 l/100 km (město/ mimo město/ kombinace). Spotřeba testovaného vozu 10,1 l/100 km.
Cena vozu: 1 108 000 Kč (zahrnuje např. dva čelní a dva boční airbagy, protiblokovací systém brzd ABS, posilovač řízení, klimatizaci, svorný diferenciál zadní nápravy, kožený interiér, výškově seřiditelné sedadlo řidiče s naklápěním sedáku, elektrické ovládání dveřních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, vyhřívaná přední sedadla s loketní opěrou, zadní sedadlo dělené s polohovatelnými opěradly, podélné střešní lišty, rozmrazovač stěračů, kola z lehké slitiny, imobilizér, dálkové ovládání zámků, příprava na rádio se čtyřmi reproduktory, střešní panoramatické okno atd).
Cena základního modelu: Subaru Forester 2,0 GL (motor s atmosférickým plněním o výkonu 92 kW): 758 000 Kč.
Specialita Subaru -
pohon všech kol
Jízdní stabilita automobilu je závislá na vyváženosti mezi bočními vodícími silami při průjezdu zatáčkou a silami působícími v podélném směru - při rozjezdu a brzdění. U vozů Subaru s pohonem všech kol je hnací síla motoru rozdělena na kola obou náprav rovnoměrně 50:50, takže jejich záběrové schopnosti jsou oproti vozům s pohonem kol pouze jedné z náprav zhruba dvojnásobné. Svoje výhody, např. ve formě držení stopy, má pohon všech kol tohoto uspořádání při změně směru jízdy. Jízdní vlastnosti vozů Subaru příznivě ovlivňuje i základní koncepce vozu. Plochý motor snižuje těžiště vozu a jeho uložením v podélné ose odpadá úhlový přenos hnací síly na kola zadní nápravy. V tomto systému 4x4 je využit mezinápravový diferenciál doplněný o viskózní spojku, která v případě prokluzu kol jedné z náprav podpoří záběr kol druhé nápravy. Pro lepší záběrové vlastnosti je diferenciál zadní nápravy s omezenou svorností.
CAC Leasing (tříletý)
Základní verze Subaru Forester 2,0 GL měs. splátka
v ceně 758.000,- Kč vč. DPH
Záloha 30 % = Kč 227.400,- Kč 18.074,-
Záloha 40 % = Kč 303.200,- Kč 15.325,-
Záloha 50 % = Kč 379.000.- Kč 12.577,-
Záloha 60 % = Kč 454.800,- Kč 9.829,-
Testovaná verze Subaru Forester 2,0 S - turbo měs. splátka
v ceně 1.108.000,- Kč vč. DPH
Záloha 30 % = Kč 332.400,- Kč 26.421,-
Záloha 40 % = Kč 443.200,- Kč 22.404,-
Záloha 50 % = Kč 554.000,- Kč 18.387,-
Záloha 60 % = Kč 664.800,- Kč 14.370,-
IMP Leasing (tříletý)
Základní verze Subaru Forester 2,0 GL měs. splátka
v ceně 758.000,- Kč vč. DPH
Záloha 30 % = Kč 227.400,- Kč 17.628,-
Záloha 40 % = Kč 303.200,- Kč 14.936,-
Záloha 50 % = Kč 379.000,- Kč 12.243,-
Záloha 60 % = Kč 454.800,- Kč 9.550,-
Testovaná verze Subaru Forester 2,0 S - turbo měs. splátka
v ceně 1.108.000,- Kč vč. DPH
Záloha 30 % = Kč 332.400,- Kč 25.779,-
Záloha 40 % = Kč 443.200,- Kč 21.844,-
Záloha 50 % = Kč 554.000,- Kč 17.906,-
Záloha 60 % = Kč 664.800,- Kč 13.971,-
Příklady pojištění (spoluúčast 10%)
Základní verze Subaru Forester 2,0 GL roční pojistné
v ceně 758.000,- Kč
Zürich pojišťovna Kč 30.093,-
Česká pojišťovna Kč 30.648,-
Testovaná verze Subaru Forester 2,0 S - turbo
v ceně 1.108.000.- Kč
Zürich pojišťovna Kč 44.763,-
Česká pojišťovna Kč 45.800,-
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist