Klasický sedan se sportovním střihem a širokou nabídkou benzínových a dieselových motorů

Volkswagen Bora 2,3 V5 - luxusní nižší střední třída

Automobily nižší střední třídy s klasickou tříprostorovou karosérií sice nedosahují celosvětově takové zákaznické obliby jako verze s krátkou zádí, ale přesto je hodně zájemců vyžadujících osobní vůz s větším zavazadlovým prostorem. Pro ně je určen sportovně laděný sedan Volkswagen Bora, který vedle komfortu a dokonalého dílenského zpracování nabízí devět verzí zážehových a vznětových motorů.
Strategie koncernu Volkswagen při využívání identických podvozkových platforem pro více značek i typů je plně využita i u bory. Na bázi nové generace vozu VW Golf tak vznikl jeho sportovně střižený sourozenec a současně i přímý příbuzný Škody Octavie, Seatu Toledo a Audi A3. Všech těchto pět typů má mnoho společných prvků podvozku, brzdy, řízení, ale i většinu motorů. Bora však má ve srovnání s golfem o 1 mm delší rozvor náprav a o 5 mm širší rozchod kol.
Přes značnou příbuznost s golfem se ale bora už na první pohled liší nejen o 225 mm delší tříprostorovou karosérií se stupňovitou zádí a jinými koncovými svítilnami, ale také designem čelní stěny s jinou maskou před chladičem, hranatými světlomety zakrytými čirým sklem. Při délce 4376 mm poskytuje bora prakticky stejný vnitřní prostor pro cestující jako golf. Zásadní rozdíl je ale v zavazadlovém prostoru, který má u bory objem 455 litrů, zatímco u golfu jen 330.

Funkční a solidní

Interiér bory je maximálně funkční a přesvědčuje velmi dobrým dílenským zpracováním. Už základní model má oba čelní airbagy, protiblokovací brzdový systém ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, dělená zadní sedadla a opěradla a další zajímavosti. Pro náročnější klientelu jsou v nabídce verze Trendline, Comfortline a Highline, které se liší především výbavou interiéru. Testovaná bora s nejvýkonnějším motorem 2,3 l a v provedení Highline byla mj. vybavena elektronickou klimatizací, kvalitním autorádiem, palubním počítačem a dešťovým senzorem zapínajícím samočinně stěrače. Obložení přístrojové desky dřevěným dekorem a světlé potahové látky sedadel a výplní dveří umocňovaly dojem z komfortního interiéru.
Dveře bory se otevírají v úhlu téměř 75 stupňů, což umožňuje snadný přístup k sedadlům. Ta mají velmi praktické nastavování výšky sedáku řidiče (u spolujezdce od modelu Trendline). Příjemně tvarovaná, poněkud tvrdší přední sedadla, s dobrým bočním vedením těla, nabízejí dostatek prostoru i pro osoby vyšších postav. Ve výšce loktů je šířka na předních sedlech 1420 mm, v ramenou 1370 mm a nad sedákem, podle jeho výškového nastavení 970 až 1030 mm, což jsou hodnoty opravdu nadprůměrné. Na zadních sedadlech je dostatek místa na výšku - 900 mm i na šířku 1410, ale v případě, že si cestující vpředu posunou sedadla víc dozadu, nezbývá už tolik místa pro nohy a kolenům vadí opěradla předních sedadel. Ve střední části zadních opěradel je výklopná loketní opěrka, v níž je i praktická schránka na drobnosti.

Komfort s výhradami

Přehledné a přísně funkční uspořádání přístrojové desky s dobře dostupnými ovládacími prvky - s výjimkou klimatizace, která je poněkud utopená v dolní části středového panelu - odpovídá již osvědčenému standardu "Golf". Většina řidičů ocení výškově a podélně nastavitelný volant umožňující spolu s výškově nastavitelným sedadlem vytvoření optimální polohy těla a rukou, což přispívá ke zmenšení únavy řidiče při delších cestách.Výtku zaslouží rozměrné lesklé logo VW na volantu, které sice zvýrazňuje identitu značky, ale na slunci se za určitých podmínek nepříjemně blýská. U nejluxusněji vybavené verze jsme postrádali přídavné ovládání autorádia na nebo poblíž volantu, které konkurenční značky nabízejí.
Zavazadlový prostor bory má v rovině podlahy délku 1040 mm, šířku 1020 mm a výšku 560 mm. Jeho víko, sahající až k horní hraně nárazníku, umožňuje snadné nakládání i vykládání. Díky možnosti sklopení dělených zadních sedadel a opěradel lze jeho základní objem variabilně zvětšit podle počtu osob přepravovaných na zadních sedadlech. Přitom jeho podlaha je při sklopení opěradel rovná.

Motory od 50 do 110 kW

VW Bora se na našem trhu nabízí s celkem devíti verzemi motorů, od čtrnáctistovky (50 kW) až po pětiválec 2,3 V5 s výkonem 110 kW. Z nich šest verzí je benzínových a tři mají dieselové motory o objemu 1,9 litru. Ty jsou v určitém režimu otáček hlučnější než zážehové, ale mezi konkurencí patří k nejvýkonnějším, a hlavně k nejúspornějším.
Námi testovaná "nejostřejší" verze s atypickým pětiválcem do V dává poměrně lehkému vozu sportovní charakter a jízdní výkony. Zdvihový objem 2,3 litru a 150 koní mu dokáže udělit zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy, z 0 na 80 km/h zrychlí bora za 6,5 s a do 140 km/h za 18 sekund. Motor je příjemně pružný a z městské padesátky zrychlí do 90 km/h na trojku za 6,6 s a na čtyřku za 8,8 s. Ještě větší radost příznivcům rychlé jízdy udělá hodnota maximální rychlosti, která u bory 2,3 dosahuje až 216 km/h.
Při sportovní jízdě je pětiválec patřičně žíznivý. Stejně tak v hustém městském provozu se spotřeba vyšplhá až k hranici 13 litrů na 100 km. V běžném mimoměstském provozu se testovaný vůz spokojil se zhruba 8 l/100 km, zatímco kombinovaná spotřeba se pohybovala do 10 litrů. Podstatně úspornější jsou modely s přeplňovanými vznětovými motory 1,9 l (66 a 81 kW), u nichž spotřeba nafty při běžném mimoměstském provozu se pohybuje mezi pěti a šesti litry.
Standardní pohon předních kol a manuální pětistupňová převodovka mohou být na přání nahrazeny u některých verzí motorů pohonem 4x4 nebo také převodovkou šestistupňovou.

V provozu

Po usednutí za volant a upravení sedadla i volantu do nejvhodnější polohy si uvědomíme nejen dobrý výhled z vozu, ale po rozjetí také jeho snadné ovládání, díky lehce jdoucímu posilovému řízení a účinným brzdám. Jízdní vlastnosti odpovídají koncepci vozu a v mnohém připomínají golfa nebo octavii. U verze s motorem 2,3 V5 jsou kola opatřena širšími nízkoprofilovými pneumatikami 205/55 R 16, což samozřejmě přispívá ke zlepšení adheze při projíždění ostrých zatáček. Jízdním výkonům odpovídají také brzdy, které neztrácejí účinnost ani při opakovaném intenzívním brzdění zatíženého vozu. Lehce jdoucí řízení usnadňuje manévrování zejména v při parkování ve městě, ale poměrně menší rejd s průměrem zatáčení 10,8 m, což je až o metr víc než u některých jiných automobilů stejné třídy, tuto manévrovatelnost naopak zhoršuje.

Závěrem

Volkswagen Bora je moderní a zákaznicky zajímavý typ klasického sedanu, ale na českém trhu se bude muset poprat o přízeň kupujících nejen s velkou konkurencí ostatních značek, ale také s dvojicí "bratranců" z koncernu VW. Na stejné podvozkové platformě a s téměř shodnou paletou motorů konkurují tomuto sedanu Škoda Octavia a nový Seat Toledo. Oba tyto typy disponují také zhruba stejnými výkonovými parametry, nepodstatný rozdíl je v celkové délce a ve velikosti zavazadlového prostoru, větší už v pořizovacích nákladech, a zejména v renomé té které značky.

Karel Beránek,
Vlastimil Kovář

Volkswagen Bora 2,3 V5

Karosérie - tříprostorová, pětimístný, čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí
Motor - zážehový, řadový napříč uložený pětiválec do V s rozvodem 2xOHC
Zdvihový objem - 2324 cm3
Největší výkon - 110 kW (150 k) /6000 min-1
Největší točivý moment - 205 N.m/3200 min-1
Převodovka - pětistupňová, pohon předních kol
Vnější rozměry - 4376 x 1735 x 1446 mm (d x š x v)
Objem zavazadlového prostoru 455 l, objem po sklopení zadních sedadel 785 l
Největší rychlost - 216 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h - 9,1 s
Spotřeba dle normy EU 93/116 - mimo město 7,2; město 13,2;
kombinovaná 9,3 l/100 km
Cena základního modelu s motorem 1,6 je 524 900 Kč
Cena testované verze 2,3 V5 s mimořádnými výbavami 799 811 Kč



Vložka čističe oleje (filtr) 349 Kč
Brzdové destičky přední 4288 Kč
Přední blatník 4047 Kč
Světlomet 5220 Kč
Přední nárazník 5220 Kč


Pod kapotou pětiválec do V
Nejvýkonnější verze vozu VW Bora je vybavena motorem do značné míry nevšední koncepce. Zážehovým pětiválcem do V o zdvihovém objemu 2,3 litru, jehož válce svírají úhel jen 15 stupňů. Před zraky převážné většiny uživatelů této verze Bory je však celý motor uschován pod rozměrným plastovým krytem, z něhož vykukuje jen uzávěr hrdla pro nalévání motorového oleje. Při dnešní úrovni techniky a náročnosti servisních úkonů se za celý čas užívání vozidla pod tento kryt podívá asi jen málokterý řidič.
Uspořádání motoru do V umožňuje, ve srovnání např. s řadovým pětiválcem, znatelně zkrátit délku motoru, která je důležitá pro zabudování i do automobilů nižší střední třídy. Vačkové hřídele rozvodu 2xOHC s dvouventilovou technikou jsou poháněny řetězem a hrníčková zdvihátka nevyžadují seřizování vůle ventilů. Zajímavým prvkem pod kapotou je také tepelně izolační "kabátek" na akumulátoru se zapínáním na suchý zip, který ho chrání před vyzařovaným teplem.


Příklady havarijního pojištění

Česká pojišťovna bez leasingu
Základní verze 1,6 v ceně 524 900 Kč
Spoluúčast 10 000 Kč bez bonusu 24 894 až 27 610 Kč
Testovaná verze 2,3 V5 s mimořádnou výbavou* v ceně 799 811 Kč
Spoluúčast 10 000 Kč bez bonusu 37 863 Kč
Pojišťovna Allianz při nákupu na leasing
Základní verze 1,6 v ceně 524 900 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 28 867 Kč
Testovaná verze 2,3 V5 s mimořádnou výbavou* v ceně 799 811 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 43 989 Kč
*) klimatizace, paket "Highline", autorádio Beta, metalíza
Poznámka k pojištění: Uvedené ceny za havarijní pojištění se stanovují často podle specifických podmínek jednotlivých pojišťovacích ústavů dost rozdílně a jsou vzájemně nesrovnatelné. Přesnější a aktuální podmínky zájemcům sdělí prodavači u každého prodejce automobilů

Příklady leasingových splátek

ŠkoFIN Leasing - tříletý (Pojišťovna Allianz - 10%)
Základní verze 1,6 l v ceně 524 900 Kč
Měsíční splátka včetně pojistného soukromá osoba/podnik/podnikatel
Záloha 30 % = 157 470 Kč 15 023 Kč
Záloha 50 % = 262 450 Kč 11 128 Kč
Testovaná verze 2,3 V5 s mimořádnou výbavou* v ceně 799 811 Kč
Měsíční splátka včetně pojistného soukromá osoba/podnik/podnikatel
Záloha 30 % = 239 993 Kč 22 890 Kč
Záloha 50 % = 399 905 Kč 16 956 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist