Kritika návrhu daně z reklamy

Ministerstvo financí ČR připravilo v průběhu letošního roku návrh zákona o obecních daních. Asociace pro venkovní reklamu (AVR) nebyla do procedury tvorby zákona nikterak vtažena, a to přesto, že v návrhu se objevuje nová položka - "Daň z reklamy". Osloveny nebyly ani další profesní subjekty - Asociace reklamních agentur, Rada pro reklamu apod. O textu návrhu se AVR dozvěděla neoficiální cestou ve dnech, kdy text putoval již do legislativní rady vlády. Mrzí nás, že autoři zákona nepovažovali za vhodné alespoň neformálně konzultovat předmětnou problematiku a vyhnout se tak formulování velmi kontroverzní právní normy.
Nic nelze v podstatě namítat proti pojetí zpracovatelů zákona, kteří v zásadě dosud existující místní poplatky s určitými úpravami přejmenovávají na daně. AVR má však zcela konkrétní výhrady k rozšíření tohoto kritéria soustavy obecních daní, které jsou příjmem obcí, kdy dosud existující škála místních poplatků (nyní de facto daní) byla rozšířena mimo jiné o daň z reklamy.
Tak především: § 5 navrhovaného zákona se nazývá "Daň z reklamy", ač z jeho dikce jasně vyplývá, že se dotýká výhradně venkovní reklamy. Už jen toto vzbuzuje oprávněnou nelibost u majitelů firem zabývajících se venkovní reklamou, neboť návrh evidentně diskriminuje pouze jeden segment mediální sféry, zatímco ostatních medií (televize, tisk, rozhlas) se netýká. Zákon by tak vedl k rozkolísání deset let stabilizujícího se reklamního trhu a jeho cen v situaci, kdy jeden mediální sektor by byl zatížen obrovskou daní z reklamy, zatímco ostatní nikoliv.
Majitelé reklamních nosičů venkovní reklamy by tedy kromě poplatků za zábor veřejného prostranství, nájemného za umístění reklamního nosiče na pozemku, daně z příjmu a daně z přidané hodnoty měli nově platit i tzv. daň z reklamy. Navrhovaná sazba je naprosto nereálná; je totiž tak vysoká, že po porovnání údajů Českého statistického úřadu z června 1999 s našimi vlastními údaji a kalkulacemi lze s jistotou tvrdit, že pokud zákon vstoupí v platnost, způsobí zánik většiny společností z oblasti venkovní reklamy a stane se tak příčinou likvidace tohoto segmentu mediálního trhu. A tady jsme u zcela zásadního rozporu. Autoři zákona, vedeni pochopitelnou snahou posílit obecní rozpočty, mohou způsobit pravý opak: Příjmy z venkovní reklamy do obecního rozpočtu budou téměř nulové. Dopředu neavizovaný záměr, který výrazně mění stávající daňová pravidla, může způsobit bezvýchodnou situaci pro podnikatele v oblasti venkovní reklamy, kteří si vzali úvěr u bankovních domů, uzavřeli leasingové smlouvy, investovali značné finanční prostředky do strojního vybavení, přičemž všechny ekonomické rozvahy prováděli ve svém podnikání s dlouhodobou perspektivou.
Realizaci navrhovaných daňových opatření budou provázet závažné dopady. Státní rozpočet přijde především o daň z přidané hodnoty. Vzroste nezaměstnanost jednak u samotných firem venkovní reklamy, jednak u firem zajišťujících služby pro venkovní reklamu (stavby, údržba, lepiči, doprava, skladové a manipulační práce, fotoslužby, tiskárny). Odstraněním reklamních ploch přijdou vlastníci nemovitostí o nájemné, což může způsobit i další následné dopady spočívající ve snížení daně z příjmů, které platí vlastníci nemovitostí. O výši nájemného za odstraněné plochy se sníží kupní síla v regionu atd. Důsledkem působení zákona bude i neúměrný nárůst administrativy nutné pro kontrolu vylepených plakátů, kontrolu názvů kampaně a dodržování její délky, hlášení o instalaci a demontáži reklamních nosičů, pro dokazování existence reklamního nosiče v určitém období apod.
Asociace pro venkovní reklamu jako reprezentant této součásti mediálního trhu je zásadně proti tomu, aby venkovní reklama byla navrhovanou daní natolik znevýhodněna proti ostatním reklamním činnostem. Ve svém důsledku by přijetí navrhovaného zákona vedlo k výraznému snížení její konkurenceschopnosti a k omezení deklarovaného ústavního práva o rovnosti podnikatelských podmínek, a tím zřejmě i k porušení pravidel zákona o hospodářské soutěži.

Ing. Miroslav Bátěk,
prezident asociace
pro venkovní reklamu

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist