Havarovaný egyptský letoun měl údajně potíže s přepínačem zpětného tahu motorů

Napjaté čekání na černé skříňky boeingu

Špatné počasí znemožňuje zatím pátracím týmům vyzvednout z mořského dna černé skříňky, které byly na palubě egyptského boeingu.
Washington/Newport (čtk, Reuters, vit)
Posádka letounu egyptské společnosti, který se v neděli po odletu z New Yorku zřítil do moře, hlásila problém na přepínačích zpětného tahu motorů při předchozím přistání v Los Angeles. Oznámila to v noci na včerejšek televizní stanice CNN s odvoláním na oficiální zdroje.
Podle CNN je jedna z hypotéz o katastrofě Boeingu 767 založena právě na náhodném rozvinutí jednoho z přepínačů při letu, což mohlo způsobit nekontrolovatelný spirálovitý pád letadla. V souvislosti se zmíněnou hypotézou Federální letecká správa (FAA) Spojených států hodlá nařídit inspekci a úpravy přepínačů zpětného tahu motorů u letadel typu Boeing 767. Tyto součástky jsou používány při přistávání a jejich úkolem je pomoci při brzdění. U Boeingů 767 mají tvar velkých kovových kuželů, které se rozvíjejí za proudovými tryskami reaktorů a změnou směru tlaku přispívají ke zpomalování letadla.
Taková příčina způsobila havárii letadla společnosti Lauda Air v květnu 1991 v Thajsku. Jeho piloti rovněž ztratili kontrolu nad strojem poté, co se během letu náhodně rozvinul jeden z tlakových přepínačů. Tehdy zahynulo 233 lidí.
Sám Niki Lauda, šéf této rakouské společnosti, pokládá ale za velmi nepravděpodobné, že by zřícení letounu egyptských aerolinií EgyptAir mohl způsobit obraceč tahu, jestliže Boeing-767-300 fungoval správně. Bývalý automobilový závodník včera také řekl, že po úpravách na obracečích tahu, zpomalujících stroj za přistání, jež byly provedeny po pádu stroje Boeing-767 jeho společnosti v Thajsku, tyto obraceče "neselhávají".
"Se znalostí systému a za předpokladu, že letadlo fungovalo správně, mohu kategoricky vyloučit možnost, že obraceč tahu začal pracovat za letu," prohlásil.
Po neštěstí stroje společnosti Lauda Air byly všechny stroje Boeing-767, 757 a 737 vybaveny dalším systémem, který zabraňuje aktivaci obraceče tahu za letu.
"Každý operátor tyto úpravy požadoval. Boeing mi sdělil, že EgyptAir provedl tytéž modifikace jako ostatní," řekl Lauda.
Možnost, že by příčinou havárie byla porucha tlakových přepínačů, popřel také jeden z manažerů společnosti EgyptAir, který si však nepřál být jmenován. Podle něj bylo zdržení v Los Angeles způsobeno výměnou jedné z pneumatik letadla. Essam Ahmed, kapitán téže společnosti a bývalý vedoucí komise zabývající se vyšetřováním leteckých nehod, také sdělil, že hypotéza pracující s poruchou přepínačů tlaku je nepravděpodobná.
"Skutečnost, že pilot nevyhlásil poplach, dokazuje, že tyto teorie jsou chybné, a současně potvrzuje, že se v kokpitu stalo něco, co pilotovi a druhému pilotovi zabránilo poplach vyhlásit," řekl Ahmed. Podle něj získají vyšetřovatelé představu o tom, co způsobilo katastrofu boeingu, teprve potom, až se podaří vyzvednout černé skříňky. Dosavadní výsledky vyšetřování zatím jen naznačují, že se letoun pohyboval na letové dráze ve výši kolem desíti kilometrů téměř rychlostí zvuku a zůstal vcelku téměř do chvíle, než se rozbil o hladinu. Proto se také neočekává, že budou nalezena celá mrtvá těla. Zpráva, že nelze doufat v objevení pozůstatků obětí, zdrtila jejich rodinné příslušníky a známé, kteří se shromáždili v Newportu, který je centrem záchranářských prací. V ruce mají lékařské dokumenty, které mají pomoci při identifikaci tělesných ostatků vyzdvižených z moře. Dosud bylo objeveno jen jediné tělo, a to již v pondělí.
Černé skříňky zatím leží na dně moře, neboť rozbouřené moře znemožnilo lodím americké pobřežní stráže tato zařízení zaznamenávající letecká data a rozhovory v kokpitu vyzvednout. Podle amerických meteorologů bude špatné počasí s bouřemi a vlnobitím trvat až do konce týdne.
Pátrací týmy amerického námořnictva se stáhly do bezpečí newportského přístavu, ale hlídková loď pobřežní stráže Chinook, která na místo neštěstí připlula v pondělí, v noci na včerejšek stačila ještě ohlásit, že nalezla pozůstatky lidských těl a dětské kolečkové brusle.
Specializované plavidlo amerického vojenského námořnictva USS Grapple se třiceti potápěči na palubě a s potřebným záchranářským vybavením, které by mělo vyzvednout černé skříňky, zahájí ale práci nejdříve dnes.
Podle odborníků půjde o náročnou operaci, protože největší části letounu, který narazil obrovskou rychlostí na mořskou hladinu, se nacházejí v hloubce 75 metrů. Potápěči ve zvláštních hlubinných skafandrech budou moci na dně zůstávat jen půl hodiny a záchranáři počítají s tím, že přednostně budou nasazovat dálkově řízené roboty, aby minimalizovali nebezpečí, které představují pro potápěče vedle studené vody a tlaku i žraloci.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist