Zástupce nižší střední třídy mladoboleslavské automobilky ve střednědobém testu HN

Octavia Combi 1.9 TDI vyniká ekonomikou provozu

Solidní úroveň zpracování, široká nabídka pohonných jednotek i výbav a především nadprůměrně objemný zavazadlový prostor jsou spolu s příznivým poměrem ceny a užitné hodnoty hlavní přednosti vozů Škoda Octavia Combi.
Ve střednědobém redakčním testu absolvovala Octavia Combi s nejvýkonnějším z nabídky vznětových motorů a v nejvyšší výbavě SLX první tři tisíce kilometrů. Ve střídavém provozu ve městě - zhruba jedna třetina najetých kilometrů, na silnicích první třídy a tuzemských a zahraničních dálnicích se průměrná spotřeba pohybovala kolem 5,5 litru nafty na 100 kilometrů. Octavie tak s koncernovým turbodieselem 1,9 TDI o výkonu 81 kW potvrdila pověst úsporných vznětových motorů VW a také spolehlivého vozu s dobrou úrovní dílenského zpracování, které je zase dobrým vysvědčením pro značku Škoda.

Nadprůměrně prostorná

Významnou předností Octavie Combi je prostorný a variabilní interiér, který tento model vozu předurčuje také pro využití v podnikatelské sféře a jako služební podnikové vozidlo. Zavazadlový prostor o objemu 0,548 m3 do výšky vyjímatelného roletového krytu v pětisedadlovém uspořádání a přes 1,5 m3 po sklopení zadních dělených sedadel jsou hodnoty, které patří mezi konkurencí k nadprůměrným. Připočteme-li k tomu dobrý přístup širokou zadní výklopnou stěnou, otevírající se dostatečně vysoko, pak lze kombík hodnotit jako mimořádně skladný a praktický vůz, který se díky těmto vlastnostem a přirozeně také přijatelnou cenou výrazně prosazuje na západoevropském trhu.
Zajímavým, i když poněkud nákladným prvkem mimořádné výbavy je také mezipodlaha v zavazadlovém prostoru. Po jejím vložení se zvýší úroveň podlahy až k dolní hraně rámu zadní výklopné stěny a po sklopení zadních opěradel se navíc vytvoří souvislá ložná plocha. Současně vznikne mezi původním krytem náhradního kola a touto mezipodlahou praktický, asi 7 cm vysoký zakrytý prostor pro uložení plochých předmětů.
Na úchytná oka v podlaze čalouněného zavazadlového prostoru je možné přichytit pružnou síť (dodávaná standardně od verze GLX), která zabrání pohybu menších předmětů za jízdy. K praktickým doplňkům výbavy kombíku patří také elektrická zásuvka vhodná mj. pro napájení autochladničky.

Prostor pro cestující

Octavia Combi patří svou délkou jednoznačně mezi vozy střední třídy. Je například o 3 cm delší než kombíky Volvo V40 či Audi A4 Avant, se kterými je často srovnávána. Prostor na předních sedadlech je dostatečný a velký rozsah podélného a výškového nastavení sedáků umožní řidičům malých i velkých postav najít vhodnou polohu za volantem. Tuhá sedadla, zejména v provedení SLX, poskytují dobrou boční oporu a snižují únavu z dlouhé jízdy. K vytvoření optimální pohody při jízdě přispívá také výškově a podélně nastavitelný volant, který je součástí výbavy už od základního provedení.
Pokud cestující vpředu nevyužijí možnosti posunutí sedadel do krajní zadní polohy, je i na zadních sedadlech relativně dost místa i pro nohy středně vysokých osob. V opačném případě je cestování na zadních sedadlech pro dospělé osoby dost nepohodlné. Daň krátkému rozvoru octavie je zde hodně znát, a to i přes vybrání na zadní stěně předních opěradel.

Velmi solidní výbava

Úrovní výbavy je škodovácký kombík plně srovnatelný s konkurencí. Zejména verze SLX má už v základním provedení například mechanickou klimatizaci, oba čelní airbagy, elektrické ovládání bočních oken vpředu i vzadu, protiblokovací soustavu brzd ABS, včetně protiprokluzové EDS a u dieselových motorů i soustavu MSR, která v případě smyku předních kol při brzdění motorem samočinně upraví točivý moment motoru. Nechybějí ani atraktivní kola z lehkých slitin
Na bohatou standardní výbavu navazuje neméně pestrý výběr mimořádných výbav na přání, za které lze utratit další desítky tisíc a v případě kožených sedadel, audiosoupravy s kvalitními reproduktory, měničem CD a autotelefonem se dá cena navýšit o dalších sto tisíc korun.

Motor s býčí silou

Octavia Combi má v nabídce celkem sedm pohonných jednotek, čtyři motory benzínové a tři naftové, ve výkonové škále od 50 do 110 kW. Testovaný turbodiesel 1.9 TDI patří k nejvýkonnějším a současně k nejúspornějším v celé světové produkci. Díky turbodmychadlu s proměnným úhlem nastavení lopatek, chladiči nasávaného vzduchu a elektronicky řízenému přímému vstřikování se jeho výkon vyšplhal až na 81 kW, což je ve starých jednotkách úctyhodných 110 koní. Ještě cennější než samotný výkon je hodnota točivého momentu, která dosahuje 235 Nm už při 1900 otáčkách za minutu. Ta zaručuje poměrně těžkému vozu velmi dobré dynamické vlastnosti, nejen v podobě rychlosti až 190 km/h, ale také překvapivě svižné zrychlení v širokém spektru jízdních režimů. Motor se bez problémů také vypořádá s tažením přívěsu, jehož hmotnost může být až 1300 kg.
Solidní odhlučnění vznětového motoru umožňuje velmi příjemné cestování. Octavia Combi s motorem 1.9 TDI/81 kW vyniká úsporným provozem i v městském režimu a na dálnicích není problém s ní udržovat dlouhodobě rychlost na hranici 180 km/hod. Příjemným překvapením je příznivá úroveň spotřeby turbodieselového motoru. S lehčí nohou na plynu se dá v průměru jezdit mimo město za méně než 5 l/100 km a ani při častém využívání dynamických vlastností motoru nestoupne spotřeba přes 6 l/100 km.

Bezpečný provoz

Jízdní vlastnosti kombíku do jisté míry ovlivňuje poměrně krátký rozvor a naopak dlouhé převisy karosérie, které se ale nepříznivě projevují jen v extrémních situacích při plně zatíženém vozu. Při běžném průjezdu zatáček se chová Octavia Combi neutrálně, v kritických situacích je mírně nedotáčivá. Mezi její přednosti patří velmi výkonné brzdy (u námi testované verze i vzadu kotoučové), které neztrácejí účinnost ani při delších sjezdech.
Co do aktivní i pasívní bezpečnosti je Octavia Combi s motorem 1.9 TDI na velmi dobré úrovni. Výkonný motor a účinné brzdy, vybavené ABS, EDS i MSR na straně jedné a programově deformovatelná, všestranně vyztužená karosérie, vybavená standardně airbagy, zaručují v případě kritické situace velmi účinnou ochranu cestujících. Pokud je vůz doplněn ještě bočními airbagy, které se dodávají na přání, pak ve výčtu bezpečnostních prvků nechybí nic podstatného.
Výrobní audit podle koncernových norem VW zredukoval případné nedostatky a závady vozů Škoda na úroveň všech předních světových výrobců. První tisíce ujetých kilometrů potvrdily, že Octavia Combi je vůz koncepčně i výrobně vyzrálý, s parametry převyšujícími v některých případech údaje výrobce (viz tabulka).

Karel Beránek,
Vlastimil Kovář

Hodnoty naměřené na válcové zkušebně MAHA LPS 2000 v servisu Auto Jarov na začátku testu:
Největší výkon motoru
84,0 kW/4200 min-1
Největší točivý moment
247 Nm/2200 min-1
Pružné zrychlení z 50 na 90 km/h
na 4. rychlostní stupeň 7,2 s
Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h
na 5. rychlostní stupeň 10,2
Odchylka rychloměru udávaná rychlost - skutečná rychlost
50 km/h - 48,8 km/h
60 km/h - 58,7 km/h
80 km/h - 78,3 km/h
90 km/h - 86,8 km/h
110 km/h - 107,5 km/h
130 km/h - 126,2 km/h
Hodnoty naměřené při silničních zkouškách:
Největší rychlost 188,8 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,7 s
Průměrná spotřeba 5,1 l/100 km
Při průměrné rychlosti 90,5 km/h
Technické údaje a cena vozu

ŠKODA Octavia Combi SLX 1.9 TDI/81 kW
Karosérie - pětimístné, pětidveřové kombi
Motor - naftový, řadový čtyřválec OHC, uložený napříč, 8 ventilů
Zdvihový objem - 1896 cm3
Největší výkon - 81 kW (110 k) /4150 min-1
Největší točivý moment - 235 N.m/1900 min-1
Převodovka - pětistupňová, mechanická
Vnější rozměry - 4511 x 1731 x 1448 mm (d x š x v)
Objem zavazad. prostoru 548 l, po sklopení zadních sedadel 1512 l
Největší rychlost - 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h - 11,4 s
Spotřeba dle normy EU 93/116 - mimo město 4,2; město 6,7;
kombinovaná 5,2 l/100 km
Cena testované verze s mimořádnými výbavami v době nákupu 679 300 Kč.
Mimořádná výbava testovaného vozu:
Elektronicky řízená klimatizace Climatronic, tempomat, litá kola 16, s nízkoprofilovými pneumatikami 205/55 R 16, dálkově ovládané centrální zamykání, autorádio, mezipodlaha v zavazadlovém prostoru a metalický lak.




Vložka čističe oleje (filtr) 305 Kč
Brzdové destičky přední 2473 Kč
Přední blatník 2833 Kč
Světlomet 3429 Kč
Přední nárazník(bez ostřikovačů) 3725 Kč

Specialita Škody Octavia
Combi 1.9 TDI/81 kW
U koncernového vznětového motoru 1,9 TDI/81 kW má přeplňovací turbodmychadlo originálně řešenou variabilně proměnnou geometrii změny úhlu rozváděcích lopatek. Touto konstrukcí se optimalizuje intenzita přeplňování. Věnec rozváděcích lopatek nemá v tomto případě stabilní nastavení jako u běžných turbodmychadel. Elektronická řídicí jednotka průběžně vyhodnocuje zatížení motoru a provozní podmínky a optimalizuje plnění změnou úhlu nastavení lopatek. Takto se zvětšuje nebo snižuje účinnost turbodmychadla podle intenzity vháněného vzduchu. Vše probíhá ve zlomcích sekundy a motor tak přesně a pružně reaguje na přidání plynu. Výsledkem je zvýšení výkonu motoru, zlepšení maximální hodnoty a průběhu točivého momentu a také výrazné snížení spotřeby paliva. Koncern VW nyní nahrazuje tento agregát výkonnějším modelem (1.9 TDI/85 kW) s moderním vysokotlakým vstřikováním paliva systému čerpadlo-tryska (tzv. Pumpe/Düse).

Informace o pojištění a leasingu

Příklady havarijního pojištění
Česká pojišťovna bez leasingu
Základní verze 1.6/55 kW LX v ceně 409 900 Kč
Spoluúčast 10 000 Kč - bez bonusu 13 936 Kč
Testovaná verze 1.9/81 kW SLX s dalšími doplňky
v celkové ceně 679 300 Kč
spoluúčast 10 000 Kč bez bonusu 23 096 Kč*)
vůz standardně vybaven imobilizérem, proto je započtena sleva 10%

Allianz při nákupu na leasing
Základní verze 1.6/55 kW LX v ceně 409 900 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 13 936 Kč
Testovaná verze 1.9/81 kW SLX s dalšími doplňky
v celkové ceně 679 300 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 23 096 Kč
Poznámka k pojištění: Uvedené ceny za havarijní pojištění se stanovují často podle specifických podmínek jednotlivých pojišťovacích ústavů dost rozdílně a jsou vzájemně nesrovnatelné. Přesnější a aktuální podmínky zájemcům sdělí prodavači u každého prodejce automobilů.
Příklady leasingových splátek
ŠkoFIN - tříletý
Základní verze 1.6/55 kW LX v ceně 409 900 Kč
Měsíč. splátka včetně pojistného* soukromá osoba* podnik/podnikatel
Záloha 30% = 122 970 Kč 10 713 Kč 10 906 Kč
Záloha 50% = 204 950 Kč 7 940 Kč 8 096 Kč
Záloha 70% = 286 930 Kč 5 145 Kč 5 232 Kč
*) u České pojišťovny se spoluúčastí 5 %/5 000 Kč nutné - přídavné zabezpečení řazení)

Testovaná verze 1.9/81 kW SLX v celkové ceně 679 300 Kč
Měsíč. splátka včetně pojistného soukromá osoba podnik/podnikatel
Záloha 30% = 203 790 Kč 17 723 Kč 18 007 Kč
Záloha 50% = 339 650 Kč 13 129 Kč 13 379 Kč
Záloha 70% = 475 510 Kč 8 400 Kč 8 650 Kč
*) u České pojišťovny se spoluúčastí 5 % / 5000 Kč (nutné přídavné zabezpečení řazení)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist