Malý kompakt největší japonské automobilky kandidátem na evropské Auto roku 2000
Toyota Yaris 1.0 - prostorný minivůz nové generace
Kompaktní minivůz, který při skromné délce 3610 mm poskytuje větší vnitřní prostor než evropská konkurence a jeho motor a další mechanika vytvářejí nová měřítka ve třídě malých automobilů. Takové zadání museli splnit konstruktéři Toyoty, když se největší japonská automobilka rozhodla vstoupit do nabitého segmentu malých jednoprostorových kompaktů.
Pětidvéřový Yaris japonské provenience, který redakce podrobila měsíčnímu testu, se bude od roku 2001 vyrábět také v Evropě. Nekonvenčně tvarovaná karosérie s vysokou stavbou (1500 mm) vyniká zaoblenými tvary a především dokonale využitým vnitřním prostorem vozu, který poskytuje dostatek místa až pěti dospělým osobám. Moderní litrový motor o výkonu 50 kW se podařilo umístit do krátké přídě, aniž by byla zanedbána bezpečnost posádky. Deformační zóny stejně jako skelet karosérie splňují přísné bezpečnostní předpisy.
V nabídce jsou dvě základní verze karosérie, třídveřová a pětidveřová, která je praktičtější při častějším provozu automobilu s více než dvěma osobami. Přístup k zadním sedadlům třídveřového modelu je přirozeně obtížnější, i když má yaris široké přední dveře a horní hrana rámu dveří je umístěna podstatně výše než u většiny konkurenčních vozů.
Důslednost při konstrukci a používání optimálních materiálů je patrná i z nízké pohotovostní hmotnosti yarisu, který váží jen 860 kg. Spolu s nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu (Cx = 0,30) je to významný předpoklad pro dobré dynamické vlastnosti vozu a nízkou spotřebu paliva. Karosérie yarisu se vyznačuje také některými zajímavostmi z hlediska oprav a jejich hospodárnosti. Přední nárazník vozu je dvoudílný, takže jeho poškozená horní část se vyměňuje samostatně při skoro polovičních nákladech.
Prostorný a nápaditý interiér
Vzhledem ke svým vnějším rozměrům poskytuje interiér yarisu překvapivě dostatek místa, zejména na předních sedadlech. Ve výšce loktů a ramen nabízí vnitřní šířku 1380, resp. 1350 mm, a výšku nad sedákem 1000 mm. To jsou obvyklé hodnoty v kategorii vozů o třídy výš. Přední sedadla jsou pohodlná, dobře tvarovaná, sice bez výškového nastavování, ale s dobrým bočním vedením a příjemnou tuhostí.
Zadní sedadla jsou pouze nedělená, ale zato podélně posuvná v osmi polohách v rozmezí 150 mm. Tím se dá zvětšit základní zavazadlový prostor z 205 až na solidních 305 litrů. Samozřejmě za cenu, že na zadních sedadlech pak zbude místo jen pro malé osoby. Při sklopení zadního sedadla vznikne úložný prostor o objemu 0,95 m3, šířce 980 mm a délce jednoho metru.
V moderním a harmonicky sladěném interiéru vozu působí některé plasty až laciným dojmem. Přístrojové desce dominuje netradičně v jejím středu umístěný třírozměrný informační displej, v jehož "tunelu" se digitálně zobrazuje rychlost vozidla a většina dalších údajů. Údaje grafického otáčkoměru však řidič odečítá velmi obtížně.
Interiér vozu nabízí dostatečný počet nejrůznějších odkládacích schránek a prostorů, umístěných mimo jiné ve výplních dveří a pod sedáky. Nekuřáky upoutá drobná výsuvná schránka v přístrojové desce na drobné mince se znakem zákazu kouření. Pro kuřáky je v nabídce popelník se zapalovačem.
Standardní výbava
Yaris v provedení Linea Terra Power je vybaven oběma čelními bezpečnostními vaky, centrálním zamykáním, elektrickým ovládáním oken v předních dveřích a posilovačem řízení. Od základního modelu je ve výbavě kromě airbagu řidiče také výškově nastavitelný volant, autorádio s CC přehrávačem a dvěma reproduktory, digitální hodiny, teploměr signalizující vnější teplotu a palubní počítač, oznamující průměrnou rychlost, momentální a průměrnou spotřebu.
Ve výběru mimořádných výbav je klimatizace, kůží obšitý volant, CD přehrávač, navigační systém a parkovací senzory usnadňující orientaci za vozem při couvání. Výrazným nedostatkem z hlediska aktivní bezpečnosti yarisu je absence protiblokovací soustavy brzd ABS, kterou nelze dodat ani na přání.
Za příplatek necelých 20 tisíc korun je v nabídce verze s automatickou spojkou Free-Tronic. Tento model bez spojkového pedálu je vybaven běžnou řadicí pákou k ovládání pěti rychlostních stupňů vpřed a zpátečky v obvyklém schématu dvojitého "H". Po spuštění motoru zařadí řidič jedničku a pak již automatická spojka zajistí plynulý rozjezd. Při dosažení příslušné rychlosti jen ubere plyn a zařadí další rychlostní stupeň. Výhodou tohoto řešení oproti klasické automatické převodovce, se kterou má vůz horší dynamické vlastnosti a vyšší spotřebu, je prakticky stejná dynamika a spotřeba pohonných hmot jako při ovládání pedálu spojky řidičem.
Zatím jen s jedním motorem
Zvláštní zmínku zaslouží pohonná jednotka yarise, která zdvihovým objemem těsně pod 1000 cm3 spadá v mnoha zemích do nejvýhodnější pojistné a daňové kategorie. Tento, na českém trhu zatím jediný, zážehový motor pokrokové konstrukce o relativně nízkém litrovém objemu válců doplní v příštím roce agregát o objemu 1300 ccm. S rozšířením nabídky o další benzínové, případně vznětové motory výrobce zatím nepočítá.
Testovaný yaris dosáhl při silničních měřeních nejvyšší rychlost 153,8 kilometrů v hodině a z nuly ke stokilometrové rychlosti v hodině sprintoval za 12,6 vteřin. Výrobce uvádí tyto hodnoty o něco příznivější - maximální rychlost 156 km/hod a akceleraci z 0 na 100 km/hod za 12 sekund. Vedle jízdní dynamiky, která nikterak nezaostává za běžným průměrem cestovních automobilů vyšší třídy, je hlavní předností yarise hospodárnost. Testovaný vůz absolvoval téměř 2000 kilometrů ve střídavém městském a mimoměstském provozu s průměrnou spotřebou pod šest litrů na 100 km. Při jízdě ve středním režimu otáček na silnicích mimo město lze průměrnou spotřebu udržet na hranici pěti litrů. Nad touto oblastí otáček začíná posádka vnímat hluk motoru a komfort cestování se výrazně snižuje.
Souhrn mimořádných vlastností tohoto motoru byl dosažen moderní high-tech konstrukcí. O variabilním časování ventilového rozvodu, systém VVT-i píšeme v samostatné poznámce. Čtyřventilová technika ve spojení s moderním ventilovým rozvodem umožnila získat z litrového motoru výkon, jakým disponují běžné konkurenční čtrnáctistovky. Přitom se nejedná o extrémně vysokootáčkový motor, neboť jeho maximum 6000 otáček/min je v současné automobilové technice standardem.
Závěrečné hodnocení
Toyota Yaris je automobil určený především pro jízdy na kratší vzdálenosti a do města. Přes krátký rozvor nabízí slušné jízdní vlastnosti a komfort, který se však na silnicích se špatným povrchem zhoršuje. Při jízdě za deště jsme zaznamenali nepříjemný hluk v podbězích zadních kol, který způsobuje odstřikující voda.
Při průjezdu zatáček se chová vůz neutrálně s úměrným náklonem. Ocenili jsme velmi účinné brzdy, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové, a také dobrou ovladatelnost vozu, ke které přispívá posilovač řízení ( u verze Liea Terra Power) a velký rejd předních kol. Kladné body si testovaný vůz získal za moderní dynamickou karosérii evropského střihu a dokonalé využití jejího vnitřního prostoru. Litrový motor, zatím jediný pod kapotou, se stará o slušnou dynamiku a hospodárnost provozu. K tradičně bezchybnému dílenskému zpracování japonského automobilového produktu nutno ještě přičíst výhodu tříleté garance.
Karel Beránek
Vlastimil Kovář
Toyota Yaris Linea Terra Power
Karosérie - pětimístná, tří nebo pětidveřová
Motor - benzinový, řadový čtyřválec
2xOHC, uložený napříč, 16 ventilů,
Zdvihový objem -998 cm3
Největší výkon - 50 kW /6000 min-1
Největší točivý moment 90 N.m
při - 4100 min-1
Převodovka - pětistupňová, pohon
předních kol
Vnější rozměry - 3610 x 1660
x 1500 mm (d x š x v)
Objem zavazadlového prostoru 205
až 305 l, po sklopení zadních sedadel 950 l
Největší rychlost - 156 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h - 12,0 s
Spotřeba dle normy EU 93/116
- mimo město 5,1; město 6,5;
kombinovaná 5,6 l/100 km
Cena základního modelu 286 100 Kč
(Linea Terra Base); Cena testované
verze 328 700 Kč.
Vložka čističe oleje (filtr) 282 Kč
Brzdové destičky přední 1598 Kč
Přední blatník 4513 Kč
Světlomet (komplet) 3577 Kč
Na motoru Toyoty Yaris je použito celé řady zajímavých konstrukčních řešení. Jedním z nich je systém VVT-i, což je zkratka pro inteligentní variabilní časování ventilů. Tato počítačem řízená soustava optimalizuje činnost ventilů v celém rozsahu otáček motoru podle momentálních provozních podmínek a přispívá tak k zlepšení výkonu a hodnoty točivého momentu, snížení spotřeby paliva a snížení podílu škodlivin ve výfukových plynech.
Řidiče ale určitě víc zaujme v interiéru vozu vakuový fluorescenční displej VFD s digitálním zobrazením údajů o rychlosti jízdy, otáčkách motoru, množství paliva v nádrži, umístěný hluboko v "kapličce" uprostřed přístrojové desky. Je nasměrován tak, aby byl pro řidiče dobře viditelný. Údaje jsou promítány jako virtuální obraz na zrcadlo. Intenzita příjemného zeleného podsvětlení se sníží po zapnutí světlometů nebo samostatným přepínačem. Ze sedadla spolujezdce však nelze údaje o jízdě sledovat.
Příklady havarijního pojištění
Česká pojišťovna bez leasingu
Základní verze 1.0i Linea Terra Base v ceně 286 100 Kč 13 656 Kč
Spoluúčast 10 000 Kč bez bonusu
Testovaná verze 1.0i Linea Terra Power s dalšími doplňky
v celkové ceně 328 700 Kč 15 697 Kč
spoluúčast 10 000 Kč bez bonusu-
*) vůz standardně vybaven imobilizérem, proto je započtena sleva 10 %
Allianz při nákupu na leasing
Základní verze 1.0i Linea Terra Base v ceně 286 100 Kč 14 171 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10 % časové ceny
Testovaná verze 1.0i Linea Terra Power s dalšími doplňky
v celkové ceně 328 700 Kč 16 271 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10 % časové ceny
Poznámka k pojištění: Uvedené ceny za havarijní pojištění se stanovují často podle
specifických podmínek jednotlivých pojišťovacích ústavů dost rozdílně a jsou vzá-
jemně nesrovnatelné. Přesnější a aktuální podmínky zájemcům sdělí prodavači
u každého prodejce automobilů.
Příklady leasingových splátek
O.B. Leasig - tříletý
Základní verze 1.0i Linea Terra Base v ceně Měsíční splátka Měsíční splátka
286 100 Kč včetně pojistného* včetně pojistného
soukromá osoba podnik/podnikatel
Záloha 30 % = 85 830 Kč 6531 Kč 6603 Kč
Záloha 50 % = 143 050 Kč 4560 Kč 4604 Kč
Záloha 60 % = 171 660 Kč 3501 Kč 3605 Kč
*) u České pojišťovny se spoluúčastí 5 % / 5000.- nutné přídavné zabezpečení řazení
Testovaná verze 1.0i Linea Terra Měsíč. splátka Měsíč. splátka
Power s dalšími doplňky v celkové ceně včetně pojistného* včetně pojistného*
328 700 Kč soukromá osoba* podnik/podnikatel
Záloha 30 % = 98 670 Kč 7506 Kč 7588 Kč
Záloha 50 % = 164 350 Kč 5240 Kč 5291 Kč
Záloha 60 % = 197 220 Kč 4107 Kč 4142 Kč
*) u České pojišťovny se spoluúčastí 5 % / 5000.- (nutné přídavné zabezpečení řazení)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist