Investice společnosti Dura budou v jihočeském městě činit přes 600 miliónů korun
Američané postaví v Blatné závod
Dodavatel autokarosářských dílů začne zaměstnance od nového roku platit nikoliv podle výkonových norem, ale podle produktivity práce.
Blatná (zdz)
Zhruba 683 miliónů korun investuje do roku 2004 v Blatné americká společnost Dura Automotive Systems (DAS). Ta zde vlastní svůj jediný středoevropský závod Dura Automotive CZ, s. r. o., který získala v rámci expanze, když počátkem roku ovládla německou firmu Schade Plettenberg. Ta na jihu Čech působila od roku 1994 a postupně zde vybudovala svůj největší zahraniční závod na výrobu autokarosářských dílů. Ten se Američané rozhodli dál rozšířit. Největší část, asi půl miliardy korun, bude proinvestována do roku 2002. V areálu současného podniku vznikne na ploše osmi tisíc m2 nový závod, v němž se uplatní na dvě stě lidí. Jeho stavba už začala a první část bude do provozu uvedena v polovině příštího roku. Zbytek pak v létě 2001. Vybaven bude moderní technologií včetně svařování elektronovým paprskem. Majitelé podniku přitom zvažují, zda se na Zemanův kabinet neobrátí se žádostí o investiční pobídky. Koncern DAS má ve světě 87 závodů, ale zatím jen jeden ve střední a východní Evropě.
Podle ředitele Institutu průmyslového inženýrství Milana Vytlačila v Blatné postupně vznikne jedna z nejmodernějších firem v zemi. "Už dnes to je velmi dynamický podnik s progresívním českým managementem. Ten konkurenční výhody vidí především v co nejnižších nákladech a vysoké produktivitě práce. Když tohle pochopí i další české firmy, mají šanci se ve světové ekonomice prosadit."
Dura Automotive CZ, která je dodavatelem karosářských dílů pro světové automobilky, hodlá už v příštím roce o desetinu snížit výrobní časy, náklady na údržbu i rozpracovanost výroby. Do roku 2002 pak chce o 20 procent zvýšit produktivitu práce. "Cena pracovní síly už nerozhoduje. Klíčem k úspěchu je vyšší efektivnost," tvrdí šéf blatenské firmy Bohuslav Hykel. Podnik proto od nového roku přechází na týmové řízení výroby. Změny dozná i prémiový řád. Zatímco dosud byli lidé placeni podle výkonových norem, nyní podle produktivity práce včetně výše ztrát. "To je spolu s náklady a dobou průběhu zakázek rozhodující konkurenční výhoda," míní Vytlačil.
Celkový obrat společnosti vloni poprvé překročil miliardu korun a dosáhl 1,078 miliardy. Letos se zvýší o téměř 278 miliónů Kč. Největší podíl na něm má výroba nosníků přístrojové desky pro Audi a VW.
Podnik, který zaměstnává na 550 lidí, v prosinci získá certifikát systému řízení podle normy Q1 Ford. Tím doplní řadu předchozích certifikátů ISO 9002, VDA 6.1, QS 9000 a IS0 14 001, v nichž už obstál. Letošní hrubý zisk se odhaduje na 200 miliónů Kč.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist