Třetí generace japonského vozu určeného pro evropský trh dostala módní karosérii a více bezpečnosti
Nissan Primera 2.0 Sport - tradiční pojetí zůstalo
Nové provedení primery již více akceptuje vlivy módního designu, kterým doposud nebyl přikládán takový význam. S jejími nadprůměrnými jízdními vlastnostmi bude spokojen i sportovně založený řidič.
Primera vstoupila do světa střední automobilové třídy v roce 1990. Po modernizaci v roce 1996 následovalo její další přepracování v letošním roce, které prezentuje její aktuální stav. Pro evropský trh se vyrábí ve třech karosářských verzích - sedan, hatchback a kombi, v anglickém Sunderlandu.
Tříprostorový sedan primera podrobený našemu testu je svou délkou 4,52 m i rozvorem náprav 2,6 m totožný s dvouprostorovým pětidveřovým hatchbackem. Tvary vozu jsou vedeny v duchu, který můžeme označit jako klasický. Ten je zřejmý hlavně z bočního pohledu. Pro odlišení primery posloužila její čelní partie, která má nyní výraznější dvoudílnou masku chladiče zasazenou až do nárazníku protaženého krytu motoru a olemovanou šikmými světly. Jejich tlakovou vodou čištěná čirá optika chrání výbojkový tlumený světlomet v projekčním uspořádání, halogenový světlomet dálkový a směrové blikače. Ke sportovnějšímu vzhledu vozu určitě přispívá objemný čelní spoiler s mohutným vstupem chladicího vzduchu, na zádi pak elegantní aerodynamická hrana a šestnáctipalcová kola z lehké slitiny v loukoťovém provedení obutá do nízkoprofilových pneumatik rozměru 205/50 R16.
Velkoryse řešená kabina
Příjemným překvapením je interiér primery. Nabídka velkorysého prostoru je tomuto modelu dána již jeho první generací, takže pro znalce nic mimořádného. Jedná se spíš o to, jak se podařilo změnit doposud hodně strohou atmosféru kabiny, ať již novým uspořádáním čelní desky a střední konzole, nebo použitím atraktivnějších materiálů a jejich vhodnou kombinací. Již tradičně čisté zpracování jak jednotlivých detailů, tak kompletu celkový příznivý dojem jenom umocňuje. Velice moderně působí kovové prvky nebo alespoň jejich imitace, kterých je v interiéru celá řada.
V námi testované variantě Sport má řidič i spolujezdec k dispozici výborně provedená sedadla dobře korespondující se sportovním laděním vozu. Řidiči je dána možnost optimálního nastavení sedadla včetně výšky sedáku a jeho sklonu, s únavou na dlouhých cestách lze bojovat změnou polohy bederní opěrky. Samozřejmostí je možnost přestavení volantu ve vertikálním směru v rozsahu pět centimetrů (měřeno na jeho věnci). U primery nepřišel zkrátka ani odkládací prostor, byť rozložený do menších útvarů po celé kabině, k dispozici jsou i dnes módní držáky kalíšků žíznivé posádky.
Cestující v zadní části vozu mají dostatek pohodlí na sedadlech se třemi tříbodovými bezpečnostními pasy, v oblasti kolen se při té nejnepříznivější poloze předního sedadla vytvoří dvaadvaceticentimetrová mezera. Důvěru vzbuzujícím mechanismem lze vyklopit střední loketní opěrku zvyšující pohodlí obou pasažérů na zadní lavici.
Místa dost i pro zavazadla
Víko zavazadlového prostoru u karosérie typu sedan s nadprůměrným objemem 490 litrů (hatchback má 505 litrů) se otevírá klasicky zvenčí a je díky dělené zadní sdružené svítilně dostatečně široké (100 cm). Vede ho mechanismus s plynovou vzpěrou umístěný mimo prostor zavazadelníku, který je celočalouněný. V prohlubni jeho dna zapuštěného pouhých 15 cm pod horní hranu zadní stěny karosérie, je ukryto náhradní kolo originálních rozměrů. Manipulace se zavazadly není náročná už také proto, že zadní stěna končí 55 cm nad zemí, což je u vozu tohoto typu výjimečně nízko. V dělící stěně mezi kabinou a zavazadelníkem, která zpevňuje skelet karosérie, je oválný otvor o šířce 70 cm dovolující po sklopení zadních nesymetricky dělených opěradel na sedák prostor pro náklad postupně zvětšovat. Není problém v něm poté umístit předměty, které projdou otvorem ve stěně o délce 180 cm.
Motor lepší převodovky
Moderní celohliníkový zážehový dvoulitr se čtyřmi válci a s rozvodem DOHC, k němuž patří šestnáct ventilů, je uložený vpředu napříč. Svou úlohu ve sportovně odladěném voze s pohotovostní hmotností 1270 kg plní na výbornou. Lehce se vytáčí a otáčky s sebou přinášejí dostatek hnací síly pro zrychlování vyžadované od vozu tohoto charakteru. Ani nás nepřekvapily výsledky kontroly výkonu a točivého momentu zjišťované tradičně v Srba Servisu na výkonové zkušebně BOSCH FLA 203. Místo v technických datech uváděného maximálního výkonu 103 kW (litrový výkon velmi dobrých 51,5 kW) bylo naměřeno 109 kW a také nejvyšší zjištěná hodnota točivého momentu 188 N.m přesáhla o téměř čtyři procenta deklarovaných 181 N.m. Nejvyšší hodnota momentu se jen málo liší v otáčkách 2800 až 5500 min-1 a tak mnohý řidič jenom zřídka sáhne po řadící páce. Pětistupňová převodovka propojená s tímto dvoulitrem nás poněkud zaskočila, jaký odpor dovede klást snaze o rychlé řazení a pro převodovku japonské provenience nezvykle nepřesnými drahami.
Je třeba ještě dodat, že tento model Sport s dvoulitrovým motorem je nabízen i s převodovkou CVT M6 měnící převod plynulou změnou doplněnou o možnost ručního sekvenčního řazení šesti předem stanovených stupňů.
Alternativně k dvoulitrovému motoru je možné získat primeru ještě s 1,6litrovým a 1,8litrovým zážehovým motorem o výkonech 73 kW a 83 kW, těm, kteří upřednostňují hospodárnější motor, by měl vyhovovat turbodmychadlem přeplňovaný vznětový dvoulitr (výkon 66 kW) se spotřebou v kombinovaném režimu normy 6,5 l/100 km. U námi testovaného vozu jsme se dostali na spotřebu 9,3 l/100 km.
Podvozek s bezpečnostní rezervou
Ne zcela standardně řešená podvozková partie primery se velmi dobře projevuje na jízdních vlastnostech vozu. Zvláštností je zadní tuhá náprava, kde klasickou panhardskou tyč nahradil jednoduchý mechanismus zabraňující změně polohy kol k vozovce a příčnému posouvání nápravy. To umožňuje průjezd zatáčky vyšší rychlostí bez reakcí, které by řidič musel více či méně korigovat. Nebo jinak, jízda získala větší bezpečnostní rezervu. Výbornou zaslouží také posilovací účinek řízení, který hodně napomáhá při parkovacím manévru, ale ve vyšších rychlostech pracuje s vynaložením větší síly. Řidič tak neztrácí kontakt s vozovkou nutný pro cit v řízení. Odladění podvozku odpovídá charakteru modelu Sport a je tedy přiměřeně tvrdé s tím, že ostrými nerovnostmi vyvolané rázy se dostanou i do kabiny. Naproti tomu hluk směrem od vozovky má do kabiny cestu hodně ztíženou.
Velice dobře se konstruktéři vyrovnali s brzdnou soustavou vybavenou kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech, která je mimořádně účinná. Ze stokilometrové rychlosti vůz zastaví na dráze dlouhé pouhých 39,0 m (odpovídá zpoždění 9,9 m/s2) a se vzrůstající teplotou se prodlužuje jenom nepatrně. V žádné ze čtyř výbavových verzí Comfort, Comfort Plus, Sport, Elegance nechybí protiblokovací systém brzd ABS a aktivní bezpečnost dále zvyšuje dvoustupňový posilovač, který při málo razantním tlaku na brzdový pedál v případě kritického brždění je schopen vyvolat ten nejvyšší posilovací účinek a brzdnou dráhu zkrátit.
Závěrečné hodnocení
Nissan Primera svými vlastnostmi jenom potvrdil pověst velice solidního vozu, která ho už řadu let provází. Vysoká technická úroveň se projevuje na většině hodnocených disciplín, vyniká i dílenským zpracováním a vysokou úrovní aktivní i pasívní bezpečnosti. Na závadu určitě není, že primeru stále provází jistá anonymita daná absencí extravagantních designérských nápadů, které ovšem mívají velmi krátkou životnost.
Pavel Biskup
Technické údaje a cena vozu
Nissan Primera 2.0 Sport
Pětimístný osobní automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol. Karosérie tříprostorová čtyřdveřová se stupňovitou zádí.
Motor: zážehový řadový čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem DOHC uložený napříč, hlava válců i blok motoru z lehké slitiny, zdvihový objem 1998 cm3, kompresní poměr 10,0:1, výkon 103 kW/5 800 min-1, nejvyšší točivý moment 181 N.m/4 800 min-1.
Převodové ústrojí: pětistupňová ruční převodovka
Rozměry: 4522 x 1715 x 1410 mm (d x š x v), rozvor náprav 2 600 mm.
Jízdní výkony: nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 9,6 s.
Spotřeba paliva: 11,4/ 6,2/ 8,1 l/100 km (město/ mimo město/ kombinace). Spotřeba testovaného vozu 9,3 l/100 km.
Cena vozu: 679 000 Kč (zahrnuje např. dva airbagy čelní a dva airbagy boční, protiblokovací systém brzd ABS a systém rozdělení brzdné síly EBD, posilovač řízení s degresivním účinkem, poloautomatickou klimatizaci, elektrické ovládání všech dveřních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, výškově stavitelné sedadlo řidiče a volant, dálkové odemykání a zdvojené zamykání zámků, imobilizér, alarm, vyhřívaná přední sportovní sedadla, palubní počítač, výbojkové světlomety s ostřikovačem, kola z lehké slitiny, mlhovky, šest reproduktorů.)
Cena základní verze Primera 1.6 Komfort:
499 000 Kč
Přední nárazník 7 902 Kč
Přední blatník 5 780 Kč
Čelní sklo 7 997 Kč
Kompletní světlomet 8 831 Kč
Specialita Nissanu - výbojkové osvětlení
Ve standardní výbavě modelu Sport najdeme v kompletu hlavních světlometů výbojkové provedení tlumeného světla. Znamená to, že místo žhaveného wolframového vlákna klasické žárovky je využit světelný výboj v prostředí tvořeném směsí vzácného plynu xenonu a kovových par. Výbojka má zhruba při polovičním příkonu klasické žárovky její téměř dvojnásobný světelný výkon, takže lépe osvětluje okolí a sice v takovém světelném spektru, které se blíží světlu dennímu. Aby nedocházelo k oslňování řidičů vozidel v protisměru, musí být výbojkové světlomety vybaveny automatickým vyrovnáváním délky osvitu reagující na zatížení vozu a systémem čistění ochranných krytů - v případě primery vyrobených z čirého plastu. Nissan Primera je prvním vozem střední třídy, který výbojkový světlomet používá v sériové výbavě.Informace o pojištění a leasingu
Příklady leasingu
OB Leasing (tříletý) pro soukromé osoby
Testovaná verze Nissan Primera 2.0 Sport v ceně 679 000 Kč
měs.splátka včetně DPH
Záloha 30 % = 203 700 Kč 15 535 Kč
Záloha 50 % = 339 500 Kč 10 854 Kč
Záloha 60 % = 407 400 Kč 8 516 Kč
CAC Leasing (tříletý) pro soukromé osoby
Testovaná verze Nissan Primera 2.0 Sport v ceně 679 000 Kč
měs.splátka včetně DPH
Záloha 30 % = 203 700 Kč 15 507 Kč
Záloha 50 % = 339 500 Kč 10 846 Kč
Záloha 60 % = 407 400 Kč 8 516 Kč
OB Leasing (tříletý) pro soukromé osoby
Základní verze Nissan Primera 1.6 Komfort v ceně 499 000 Kč
měs.splátka včetně DPH
Záloha 30 % = 149 700 Kč 11 409 Kč
Záloha 50 % = 249 500 Kč 7 969 Kč
Záloha 60 % = 299 400 Kč 6 250 Kč
CAC Leasing (tříletý) pro soukromé osoby
Základní verze Nissan Primera 1.6 Komfort v ceně 499 000 Kč
měs. splátka včetně DPH
Záloha 30 % = 149 700 Kč 11 395 Kč
Záloha 50 % = 249 500 Kč 7 970 Kč
Záloha 60 % = 299 400 Kč 6 257 Kč
Ve splátkách není zahrnuto pojištění. Obchodní podmínky leasingu se různě
mění a za určitých okolností je možné získat i časově omezené havarijní pojiště
ní zdarma nebo i další výhody.
Příklady pojištění - roční pojistné s 10procentní účastí
Nissan Primera testovaná verze v ceně 679 000 Kč
Allianz 29 896 Kč
Česká pojišťovna 28 790 Kč
Nissan Primera základní verze v ceně 499 000 Kč
Allianz 21 956 Kč
Česká pojišťovna 21 157 Kč
Pojistné podmínky jednotlivých pojišťovacích ústavů se liší a nabízejí se také
možnosti získat individuální slevy na pojistném.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist