Modernizovaná omega nabízí vyspělou techniku, nadprůměrné vnitřní rozměry a komfort velkého vozu za přijatelnou cenu

Opel Omega Caravan 2,2 16V - automobilová klasika

Opel Omega je vyzrálým automobilem, který nabídkou pohodlí, velmi dobrými jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou za relativně příznivou pořizovací cenu získává svou klientelu převážně v podnikatelské sféře.
V modelové paletě Opelu se Omega objevila v roce 1986, kdy nahradila typovou řadu Rekord. První modernizace omegy se uskutečnila za osm let, další úpravy se týkaly modelového roku 1998. Protože generační změna je u omegy naplánovaná až v roce 2003, došlo letos k jejímu dílčímu přepracování.
Opel Omega zařaditelný svými parametry do vyšší střední třídy je představitelem klasické automobilové koncepce s motorem umístěným podélně vpředu a pohonem zadních kol. Délkou 4,9 m i dalšími rozměry získal robustní vzhled, majestátnost pak podporuje jeho celkové stylistické ztvárnění a to nejen tříprostorového sedanu, ale také kombíku s označením caravan. Aktuální Omega podstatně zvýrazněná moderními prvky, kam patří například použití chromu u typické firemní masky nebo čirých krytů hlavních světlometů ve výbojkovém provedení světla tlumeného. Jinak karosérie vytváří harmonický celek, do něhož dobře zapadají šestnáctipalcová kola z lehké slitiny s nízkoprofilovými pneumatikami. Toto hodnocení platí i pro verzi caravan, která byla hlavním předmětem našeho testu.

Komfort na odpovídající úrovni

Interiér vozu přístupný ve velkém úhlu otevíranými dveřmi je opravdu tak prostorný jak naznačují jeho vnější míry i 2,73 m dlouhý rozvor náprav. Elektricky posuvná a i výškově stavitelná přední vyhřívaná sedadla jsou pohodlná, jejich boční vedení sice nemá velkou účinnost, ale v podstatě u vozu tohoto charakteru se na něj nikterak velké požadavky nekladou. Novinkou jsou tzv. aktivní opěrky hlavy se systémem, který při nárazu zezadu zachytí včas pohyb hlavy a snižuje tak riziko poranění krční páteře. U zadní lavice s tříbodovými bezpečnostními pásy patrně chtěli konstruktéři ještě více podpořit komfort podvozku a dostali se až do nepříliš vydařeného extrému. Mezera pro kolena cestujících se také špatně zjišťuje, protože hrana sedáku je hodně poddajná a má tak schopnost přizpůsobit se aktuální situaci.
V kabině vládne design upřednostňující hrany a ostřejší kouty, které najdeme jak na čelní desce, tak u tvarování výplní dveří. Tato určitá strohost není na závadu, může být dokonce signálem, že éra oválů už nemusí dlouho dominovat. Ztvárnění a čitelnost analogových přístrojů pod výrazným stínítkem je příkladná, ovládače a spínače na velkoplošné střední konzoli tvarově připomínající domácí audiosoustavu, jsou řešeny s ohledem na pohodlný dosah, zdvojené ovládání rádia z volantu přispívá k větší koncentraci řidiče na jízdu. Zpestřením atmosféry kabiny směrem k neotřelému luxusu patří matná imitace dřeva na rozměrných plochách konzole a jejím pokračování mezi sedadly a také chromované dveřní páčky. Pouze ve vertikálním směru posuvný robustní volant má poměrně hrubé nastavení do třech poloh.
Určitě je třeba se zmínit o samočinné klimatizaci s oddělenou regulací pro pravou a levou stranu kabiny, která pracuje ve svém řídícím okruhu s přídavnými informacemi například o přímém slunečním záření nebo o znečištění nasávaného vzduchu. Automaticky přepíná na vnitřní cirkulaci, když množství zplodin dosáhne určitý limit. Také palubní počítač doplněný o kontrolní systém funkcí je pro řidiče výborným informátorem.

Prostorné kombi se zajímavými detaily

U tak velkého vozu, jakým je Omega, se předpokládá nejen odpovídající objem prostoru pro náklad, ale také jeho kultivované provedení. Oboje splňuje tento kombík bez výhrad. Zadní víko s vnitřním madlem se vyklápí do dostatečné výšky (186 cm) a zámek nepřesahuje jeho spodní hranu, takže nehrozí nebezpečí úrazu. Otvor pro náklad má šířku 125 cm a vysoký je 80 cm. V jeho základním uspořádání při délce ložné plochy 110 cm je objem tohoto prostoru 540 litrů. Položením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel se docílí rovná plocha v délce 195 cm prezentující užitečný prostor s objemem 1800 litrů. Pochvalu zaslouží důvěru vzbuzující masivní systém uchycení opěradel ke karosérii a přídavný zámek propojující oba díly opěradel. Zvětšila se tím jejich odolnost proti nárazu uvolněných předmětů v zavazadelníku při havárii nebo i během prudkého brzdění. Dalším plusem této části vozu je, že při pokládání opěradel zadních sedadel na sedák není třeba složitě vyjímat opěrky hlavy, ale stačí je jednoduchým mechanismem sklopit směrem dopředu. V této poloze ale mohou být i během jízdy bez cestujících v zadní části vozu a nebrání tedy řidiči ve výhledu dozadu. K sériové výbavě patří také kryt zavazadlového prostoru, který není řešen jak dnes téměř standardní navíjecí roletka, ale formou patrně funkčně spolehlivější skládačky. Ve vybrání podlahy je uloženo ještě záložní kolo originálních rozměrů 225/55 R16.

S novým motorem 2,2 16V

Pro pohon omegy byly vybrány dva benzínové čtyřválce s objemy 2,0 l (výkon 100 kW) a 2,2 l (106 kW) se šestnácti ventily, dva čtyřiadvacetiventilové šestiválce do V - 2,5 V6 (125 kW) a 3,0 V6 (155 kW) - a konečně turbodmychadlem přeplňovaný vznětový šestiválec s nepřímým vstřikem nafty 2,5 TD (96 kW). My jsme měli k dispozici vůz s motorem 2,2 l.
Tento čtyřválec se šestnácti ventily a rozvodem DOHC je novinkou v modelové řadě Omega. Jeho výkon je 106 kW/5400 min-1, točivý moment vrcholí s 205 N.m při 4000 min-1. Je to motor na aktuální úrovni, u kterého se podařilo splnit ekologické limity normy označované jako EU4 s platností od roku 2005. Obdobně dobře si motor vede i ve spotřebě. Průměrných 10,6 l/100 km naměřených ve smíšeném provozu je u 1630 kg vážícího testovaného vozu hodnota přiměřená. Omega s ním získává dostatečnou dynamiku, pokud otáčky výrazně nepoklesnou, je i elasticita na dobré úrovni. Motor je to mimořádně tichý, snad pouze při startování se přechodnou vibrací dovede připomenout. Jeho propojení s použitou pětistupňovou převodovkou se blíží optimu.

Ladění podvozku nikdy nekončí

Opel Omega používá nezávislé zavěšení kol, které aplikuje vpředu prostřednictvím nápravy se vzpěrou McPherson, vzadu víceprvkovou soustavou. S odpovídající geometrií a předem definovanou elasticitou úchytů můžeme u ní počítat i se samostavitelným účinkem při brzdění na nestejném podkladu pro levou a pravou stranu vozu. I během rychlého projíždění zatáčkou se zdá, že má Omega za běžných adhezních podmínek dostatečnou rezervu, tendence k přetáčení by mohla být pozorovatelná při jízdě sólo, zvyšující se zatížení chování mění na neutrální. Kotoučové brzdy umožňují velmi solidní zpoždění 9,6 m/s2 (brzdná dráha z rychlosti 100 km/h je 40,2 m), které se zahřátím brzd dokonce dále zvyšuje až na 10,0 m/s2.
Pro komfort odladěný podvozek si poradí velmi dobře s většinou nerovností, rád nemá jenom krátké rychle po sobě následující vlnovky, které ovšem často nevyhovují ani vozům ještě vyšší cenové skupiny.
Opel Omega je ve vyšší střední třídě stálicí, kterou je třeba čas od času aktualizovat. To se také pravidelně děje, takže neztrácí na módnosti a ani technicky nestrádá. V žádné z hodnocených disciplín nikterak nezaostává. Přesvědčuje svým komfortem a velkorysou nabídkou prostoru, dobrý dojem zanechává kvalita zpracování a také použitý nový motor s kultivovaným chodem s charakterem vozu dobře koresponduje. Největší z opelů poskytuje dobré svezení a zároveň i odpovídající reprezentaci a to za relativně nízkou cenu.

Pavel Biskup

Opel Omega 2,2 16V Caravan
Pětimístný osobní automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Karosérie dvouprostorová typu kombi.
Motor: zážehový řadový čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem DOHC uložený podélně, hlava válců z lehké slitiny, blok motoru litinový, zdvihový objem 2198 cm3, výkon 106 kW/5400 min-1, točivý moment 205 N.m/4000 min-1.
Převodové ústrojí: pětistupňová ruční převodovka
Rozměry: 4898 x 1776 x 1455 mm (d x š x v), rozvor náprav 2730 mm.
Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 206 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 11,5 s.
Spotřeba paliva: 14,3/ 7,6/ 10,2 l/100 km (město/ mimo město/ kombinace). Spotřeba testovaného vozu 10,6 l/100 km.
Cena vozu: 1 069 900 Kč (zahrnuje např. dva čelní a dva boční airbagy, protiblokovací systém brzd ABS, posilovač řízení, palubní počítač s kontrolním systémem, tempomat, elektrické ovládání předních i zadních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, přední sedadla elektricky posuvná a vyhřívaná, automatická klimatizace, seřiditelný volant, dálkové ovládání zámků s centrální funkcí, imobilizér, kola z lehké slitiny, audiosystém s možností ovládání z volantu, střešní ližiny, výbojková světla). Cena základní verze Opel Omega Caravan s 2,0 l motorem o výkonu 100 kW - 989 900 Kč.

Specialita omegy - motor 2,2 l
Zážehový čtyřválec s objemem 2,2 l, který vznikl úpravou a prodloužením zdvihu moderně koncipovaného dvoulitru, má v bloku válců dvojici vyvažovacích hřídelů z prostorových důvodů ve zkráceném provedení. Nicméně jejich funkci, kterou je eliminace některých setrvačných sil klikového mechanismu pro zklidnění chodu motoru, plní velmi dobře. Tato dvojice protiběžných hřídelů má dvojnásobné otáčky klikového hřídele. Na válcové zkušebně výkonu BOSCH FLA 203 Srba Servisu byl naměřen nejvyšší výkon motoru testovaného vozu 103,6 kW (továrnou udávaná hodnota 106 KW) a točivý moment 203,8 N.m (205 N.m). Na obrázku je řešení dvojice vyvažovacích hřídelů.


Opel Leasing (tříletý)
Základní verze Omega Caravan 2.0 16V v ceně 989 900 Kč
měsíční splátka vč. DPH
Záloha 30 % = 282 121,60 Kč 21 918,30 Kč
Záloha 50 % = 470 202,40 Kč 15 285,20 Kč
Záloha 60 % = 564 242,70 Kč 11 968,60 Kč
Testovaná verze Omega Caravan 2,2 16V v ceně 1 069 900 Kč
měsíční splátka vč. DPH
Záloha 30 % = 304 921,80 Kč 23 691,90 Kč
Záloha 50 % = 508 203,00 Kč 16 522,70 Kč
Záloha 60 % = 609 843,40 Kč 12 938,10 Kč

RSJ Leas Praha (tříletý)
Základní verze Omega Caravan 2.0 16V v ceně 989 900 Kč
měsíční splátka vč. DPH
Záloha 30 % = 282 121,60 Kč 21 760,40 Kč
Záloha 50 % = 470 202,40 Kč 15 496,40 Kč
Záloha 60 % = 564 242,70 Kč 12 372,40 Kč
Testovaná verze Omega Caravan 2,2 16V v ceně 1 069 900 Kč
měsíční splátka vč. DPH
Záloha 30 % = 304 921,80 Kč 23 519,10 Kč
Záloha 50 % = 508 203,00 Kč 16 748,70 Kč
Záloha 60 % = 609 843,40 Kč 13 372,30 Kč

Při financování vozu prostřednictvím leasingu je poskytována sleva 5 %.

Příklady pojištění (vůz financován prostřednictvím Opel Leasingu)

Základní verze Omega Caravan 2.0 16V v ceně 989 900 Kč
Pojištění/měsíc
Generali pojišťovna (spoluúčast 10 %) 2 976,80 Kč
ČRP (spoluúčast 10 %) 2 780,40 Kč
Testovaná verze Omega Caravan 2,2 16V v ceně 1 069 900 Kč
Pojištění/měsíc
Generali pojišťovna (spoluúčast 10 %) 3 217,20 Kč
ČRP (spoluúčast 10 %) 3 005,10 Kč

Údaje v tabulce podle importéra Opel, ceny z 8. 10. 1999.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist