Italka v Alžíru, Řekyně ve Vídni
Pokud jde o operní odkaz Gioacchina Rossiniho, zahraniční dramaturgové už dávno obrátili pozornost i k jiným dílům, než je jen notoricky známý Lazebník sevillský. V rakouské metropoli (ale nejen tam) v tomto ohledu nemálo vykonal Claudio Abbado, který zde triumfálně oživil takřka neznámou Cestu do Remeše. Pod jeho taktovkou tu zní také Italka v Alžíru. Repríza 19. listopadu loňského roku (39. uvedení v tomto nastudování) za řízení Ralfa Weikerta lákala obzvláštním magnetem: Isabellou, tedy onou Italkou, která přicestuje do Alžíru, aby tu nakonec svou chytrostí vysvobodila svého milého Lindora z otroctví a jeho trýzniteli Mustafovi náležitě zchladila rozpálenou hlavu, byla Řekyně Agnes Baltsa, mezzosopranistka, která již delší dobu patří k nejzářivějším světovým operním hvězdám.
Vídeňské hudbymilovné publikum tuto divu, údajně nemálo náladovou a k novinářům, zvláště pak k fotografům pramálo prý vstřícnou, obdivuje už léta. Pěvkyně se ve Vídeňské státní opeře zjevně cítí výborně, jinak by totiž sotva přijala pozvání, aby tu v prvních třech měsících nové sezóny vystoupila ve čtyřech naprosto různých rolích: jako Herodias ve stejnojmenné Massenetově opeře, jako Fides v Meyerbeerově Proroku, jako titulní hrdinka Giordanovy Fedory, a právě jako Isabella ve zmíněné Rossiniho buffě.
K potěše zcela zaplněného hlediště zpívala Agnes Baltsa výborně. Krkolomné koloratury plynuly s tak samozřejmou lehkostí, jako by snad šlo o nenáročné rozezpívání, rozumět bylo ale každému slovu, každé slabice. Připočteme-li k tomu výrazovou propracovanost, přirozený herecký projev kořeněný smyslem pro komickou nadsázku, pak jsme byli svědky kreace po všech stránkách plně odpovídající nejnáročnějším požadavkům. Pěvecky i herecky jí byl rovnocenným partnerem italský basista Ferruccio Furlanetto jako Mustafa, jehož projev bychom mohli v podstatě charakterizovat týmiž superlativy. Z basistova projevu přímo vyzařovala až smyslná radost, že si může na operním jevišti, v atmosféře jindy většinou vážné, zadovádět a s citem pro míru se i "odvázat".
Mladá rumunská sopranistka Simina Ivanová zapadla do sólistického týmu ideálně a nejeden ansámbl korunovala mladistvě zářivou výškou. Nezklamal ani Alfred Šramek (Taddeo), ani Istvan Gati (Haly).
Úsměvná pohoda, kořeněná chytlavým rossiniovským briem, a inteligentní a jemný humor se nesly celou inscenací. Režijně se představení odvíjelo v intencích zemřelého Jeana-Pierra Ponnella, který byl rovněž autorem scény stylizované do světle žlutohnědé barvy i nápaditých kostýmů. Ralf Weikert dal od dirigentského pultu Rossinimu, čeho si jeho partitura žádala.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist