Rychlost, nestrannost a spolehlivost dnes rozhodují na trhu ekonomického zpravodajství

Informace - stále žádanější zboží

* Světový informační trh. Podobně jako u jiných komodit na světovém trhu musí informace splňovat řadu podmínek. V tomto případě jde o rychlost a objektivnost. Aktérem číslo jedna na tomto trhu je britská agentura Reuters, založená v roce 1851.
V obecném povědomí stále ještě přežívá Reuters jako tisková agentura, která dodává zprávy novinám, rozhlasu či televizi. Realita je dnes ale taková, že Reuters tak sice nadále činí a je vedle francouzské AFP, americké AP či německé DPA jednou z hlavních světových tiskových agentur, ale prodej zpráv médiím všeho druhu dnes představuje jen 7 % jejího obratu, zatímco 93 % připadá na finanční a burzovní zpravodajství a na uzavírání akciových a devizových transakcí.
To, že se agentura Reuters stala na trhu ekonomických informací takovou velmocí, má své kořeny v dobrém jménu, jaké si získala rychlostí, nestranností a spolehlivostí jejích zpráv na poli běžného zpravodajství. Zmíněné vlastnosti se nakonec ukázaly být rozhodující i na trhu ekonomického zpravodajství.

Trochu historie

Málokdo ví, že zakladatel agentury Paul Julius Reuters začínal svou činnost jako zprostředkovatel výměny informací mezi burzami a že v roce 1849 k tomu používal na úseku mezi Cáchami a Bruselem poštovní holuby, neboť přímé telegrafické spojení mezi Berlínem a Paříží tehdy neexis-tovalo. V roce 1851 pak v Londýně založil svou vlastní telegrafickou agenturu, která s rychle se rozšiřujícím telegrafickým spojením měla v polovině minulého století pobočky už ve většině evropských zemí a začala prodávat svůj informační servis novinám. Ty o něj měly pochopitelně velký zájem, neboť získat rychlé informace o tom, co se děje v okolním světě, nebylo tehdy snadné a noviny neměly prostředky, aby si něco takového mohly samy zajistit.
Rychlost a jedinečnost hrály mezi postupně vznikajícími tiskovými agenturami vždy klíčovou roli. Reuters se může ve své dnes už téměř stopadesátileté historii pochlubit celou řadou "scoops", jak se v anglické agenturní hantýrce říká zprávám - sólokaprům. Tak v roce 1865 byla první agenturou, která přinesla do Londýna zprávu o zavraždění prezidenta Lincolna, neboť ji pohotově získala od námořníků poštovního parníku, který po dvanáctidenní plavbě přes Atlantik zakotvil v Irsku, z něhož Reutersův zpravodaj odtelegrafoval zprávu do Londýna. Podobně v roce 1918 jako první agentura přinesla zprávu o podepsání příměří a ukončení první světové války, v roce 1989 jako první přinesla zprávu o pádu berlínské zdi atd.
Rychlost souvisela nejen s osobními vlastnostmi agenturních zpravodajů, ale hlavně s technickými prostředky šíření zpráv, které byly a dodnes jsou v centru pozornosti agentury, neboť rozhodují o jejím obchodním úspěchu. Tak v roce 1923 agentura začala jako první používat rozhlas k rozšiřování svých zpráv, v roce 1964 opět jako první začala používat počítače při distribuci finančních dat, v roce 1981 agenturní servis Dealing jako první umožňoval uzavírat v reálném čase akciové obchody po celém světě.
Agentura Reuters dnes patří do skupiny 200 společností, které jsou nejdále ve výzkumu informačních technologií. Loni na jejich výzkum a vývoj vydala 200 miliónů liber (7 % svého obratu). Kupříkladu ve známém Křemíkovém údolí v Kalifornii má svou filiálku Tibco, která vyvíjí software pro její produkty.

Netuctová akciová společnost

Experti se shodují, že dekáda 1980 až 1990 byla pro agenturu v celé její dosavadní historii obdobím nejprudšího rozvoje, pokud jde o růst obratu i zisku. Byl to svým způsobem odraz tehdejšího celkového prudkého růstu globalizující se světové ekonomiky, který zvyšoval poptávku po ekonomických informacích všeho druhu. Skladba produkce Reuters, v níž začaly informace tohoto druhu výrazně převažovat, tento vývoj víceméně kopírovala.
Agentura Reuters, která byla původně holding patřící britským sdělovacím prostředkům, se v roce 1984 transformovala v akciovou společnost, s jejímiž akciemi se dnes obchoduje jak na londýnské, tak newyorské burze. Její jméno tam má dobrý zvuk, jak o tom svědčí to, že letos v březnu byla výší tržní kapitalizace 23. největší společností na londýnské burze.
Vzhledem ke zboží, s nímž obchoduje, se agentura v určitém ohledu liší od jiných akciových společností. Protože si je vědoma toho, že hodnota jejího zboží, tj. informací, závisí především na jejich věrohodnosti a nestrannosti, žádný podílník nesmí vlastnit víc než 15 % akcií. A aby bylo stoprocentně zajištěno, že agenturu neovládne jedna zájmová skupina, disponují zakladatelé společnosti svého druhu zlatou akcií, jež může přehlasovat všechny ostatní akcionáře.

Řekne-li se Reuters...

Agentura má dnes 16 900 zaměstnanců po celém světě, z toho 2035 novinářů a fotografů, kteří pracují ve 218 městech v 96 zemích. Má 485 tisíc odběratelů servisu ve 157 zemích.
Na světovém informačním trhu má samozřejmě konkurenty, především americké agentury Bloomberg a Dow Jones Market a britskou FT Profile, ale zatím je s 30% až 40% podílem na světovém trhu finančních a burzovních operací považována za nezpochybnitelnou jedničku.
Do roku 1999 vstoupila s radikální reorganizací, jež by podle jejího vedení měla zvýšit operativnost a ziskovost agentury. Dnes má dvě hlavní divize, z nichž první - Information Division - se zaměřuje na informace všeho druhu, druhá - Trading Systems - zase na obchodní transakce (akciové a devizové). Filiálka Instinet jako elektronická makléřská firma je nadále organizačně samostatná.
Loňský vcelku úspěšný rok pokračoval i v prvním čtvrtletí 1999, kdy obrat agentury vzrostl proti stejnému období před rokem o 8 % ze 715 na 771 miliónů liber. Generální ředitel agentury Peter Job však byl nicméně zdrženlivý, pokud jde o prognózu letošních celoročních výsledků, neboť obraz světové ekonomiky není stále zcela jasný. Tak např. krach četných bank v zemích zasažených krizí stejně jako pokračující vlna fúzí v bankovním sektoru znamenají pro agenturu ztrátu zákazníků, což se projevilo v prvním čtvrtletí tím, že růst obratu divize Trading Systems byl nižší než růst celkového obratu. Naproti tomu obrat filiálky Instinet vyskočil o 23 % díky velkému počtu obchodů na živém americkém akciovém trhu.
Stranu připravil Dušan Provazník