Kolej v Dejvicích se vrací studentům
Letos uplynulo 80 let od vzniku původní Masarykovy koleje. Byla tehdy na Hradčanech, v Kapucínském klášteře pod Loretou. O rok později, ve "dvacátém", byl založen Spolek Masarykovy studentské koleje českých vysokých škol pražských. Jeho samospráva se angažovala pro stavbu nového studentského ubytovacího zařízení v Praze 6, Dejvicích.
Psal se rok 1924, stavba koleje byla zahájena. Finanční základ 2,5 miliónu korun poskytl darem prezident, pozemky darovala pražská obec. O tři roky později byla studentská kolej uvedena do provozu. Mohla se pochlubit velmi moderním vybavením. Kromě 863 lůžek měla přednáškový sál, knihovnu, studovny, žehlírnu, holiče, lékařskou ordinaci, bufet, klubovny, šermírnu a divadelní sál. Nechyběla ani temná komora pro fotoamatéry. Není divu, že se kolej stala centrem studentského hnutí. Když byly za protektorátu zavřeny vysoké školy, patřila kolej v Dejvicích k první, kterou obsadilo gestapo. V "pětačtyřicátém" se do koleje opět vrátili studenti, ale ne na dlouho. V roce 1950 byly objekty přiděleny Ministerstvu národní bezpečnosti, později Ministerstvu vnitra.
"Masarykova kolej byla v příšerném stavu," vzpomíná Petr Zuna, rektor ČVUT, "a jako ubytovací zařízení pro studenty téměř nepoužitelná. Koncem roku 1989 byla zahájena diskuse jak se zařízením naložit. To však už patří do minulosti. Projekt, který nyní dospěl do konečné fáze je uskutečněním mnohaletého přání, aby se Masarykova kolej opět vrátila studentům."
Každý "domorodec" z Dejvic či tamější vysokoškolský student, který si krátí cestu po jedné z přilehlých ulic, tuší rozsáhlost objektu Masarykovy koleje. Jde o komplex budov ve tvaru U, jehož střední část směřuje do Thákurovy ulice. Sekce vedoucí kolmo na ni jsou pojmenovány podle světových stran: severní a jižní. Budovy jsou zděné o čtyřech až pěti nadzemních podlažích. Stavbař by ještě doplnil: Konstrukce stavby je klasická, odpovídající vzniku mezi oběma válkami. Jde o svislé zděné konstrukce, stropy jsou železobetonové, stejně jako schodiště. Jde o stavbu, která je s ohledem na dobu svého vzniku ojedinělá, jak na celkový rozsah, tak i urbanistickým založením a obdivuhodným zakomponováním do širší zástavby části Dejvic.
K samotné rekonstrukci koleje vedla složitá cesta. Bylo nutné vyřešit řadu problémů, přičemž k rozhodujícím patřily finance. "Důležitá byla pro nás dotace státu," říká Petr Zuna a dodává, že "do financování rekonstrukce se zapojily také jednotlivé fakulty. Víme dobře, že jejich finanční situace není ideální v čase, kdy rozpočet na vysoké školy je poddimenzován. Celé věci prospěla dobrá spolupráce mezi ministerstvem školství, dodavatelem stavby a projektantem. Musím dodat, že Metrostav coby dodavatel, nám vyšel maximálně vstříc tím, že v klíčovém období urychlil dokončení koleje včetně dodávky kompletního vybavení interiérů."
Dnes má kolej kapacitu více než 700 lůžek, které splňují vysoké nároky na komfort. Při procházce interiérem se s ním setkáváte v různých podobách. Od vestavěných skříní až po takové samozřejmosti jako jsou magnetické karty k otevírání dveří od pokojů. Nejčastěji se můžeme setkat s charakterem jednotky ubytování, která představuje tři dvoulůžkové pokoje se společným sociálním vybavením a kuchyňkou. V koleji najdete i tři pokoje pro tělesně postižené nebo pokoje pro manželské páry. Jsou zde dokonce tři apartmá pro hostující profesory.
"Předností komplexu budov je vlastně zajímavé propojení historie s moderní výbavou. Tím je Masarykova kolej svým způsobem unikátní. Na jedné straně je moderní technika včetně napojení všech pokojů na počítačovou síť a na straně druhé je historie, která vrací nájemníky koleje do staré dobré studentské atmosféry," zasvěcuje nás do půvabů zákulisí koleje rektor ČVUT Petr Zuna. "Připomeňme si, že bude vybavena kongresovým sálem s moderní audiovizuální technikou, rýsovnou a včetně studovny s výpočetní technikou. Najdeme tam i mnoho dalších příjemných překvapení. Student, který si na pokoj přinese svůj počítač, bude se moci připojit na síť. K dispozici bude nejen internet, ale i plný vstup do počítačového centra ČVUT."
Zahraniční studenti představují deset procent z celkového počtu ubytovaných na kolejích ČVUT. Letní semestr je pro studenty šťastnější, neboť končí jejich předchůdci a uvolní tak místa dalším. Masarykova kolej je už letos před nástupem studentů do prvního ročníku prakticky obsazená. Požadavky na ubytování nejsou právě malé, vždyť na ČVUT studuje kolem 18 tisíc studentů a každým rokem nastupuje do prvního semestru pět tisíc nových adeptů. "Otevření nového zařízení samotný problém s ubytováním sice nevyřeší, nicméně musím zdůraznit, že Masarykova kolej má pro nás nesmírný význam," uzavírá rektor ČVUT Petr Zuna.
Petr Podloucký
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist