Stanice Hloubětín
Další korálek pražského metra
Jako vše v životě, tak i "čtvrté béčko" mělo od svého zrození své "ale". Pro nedostatek finančních prostředků z pěti stanic metra byly zprovozněny jen tři. Mezi zbylé dvě patřil Hloubětín. Náhradní cesta u veřejnosti zpočátku vzbuzovala údiv, ale podle odborníků se takové řešení jevilo jako nejoptimálnější.
Hloubětín je stanicí (28. září měla kolaudaci), jejíž slavnostní otevření se dá počítat na dny. V porovnání s ostatními stanicemi nepůsobí příliš impozantně, její řešení je prosté a zcela účelové. Nad terénem se projevuje výrazně pouze prosklený skleník (v blízkosti Poděbradské ulice nad pasáží vestibulu), který je orientován v prodloužení osy podchodu, aby byla zvýrazněna souvislost obou jeho částí. Pro přístup do stanice si lze vybrat jeden ze tří prosklených vstupů. Připomeňme si, že se vestibul nalézá v prostoru, kde najdeme objekty z šedesátých let. Jejich architektura odpovídá chápání funkcionalistické architektury té doby. Tvarování terénu a prosklené světlíky by měly přispět k oživení tohoto prostoru.
Ve vestibulu či trojlodním prostoru nástupiště i v eskalátorovém tunelu najdeme stejné prvky, například klenbu Ecrona, užití liniových svítidel či žulovou dlažbu. Obklad stěn a pilířů je ze smaltovaných plechů v kombinaci s nerezovými krycími lištami a nárožnými profily. Ačkoliv zde bílá převládá, na stěně za kolejištěm a na stěně neprostupové části nástupiště se setkáme s duhovou barevnou škálou - se žlutou, zelenou, světle modrou a tmavě modrou. Také exteriéry stanice symbolizují tyto barvy. Posloupnost této barevné škály odpovídá části spektra rozloženého bílého světla. Symbol světla a zvýšená barevnost, jak tvrdí architekti, by měly napomoci vytvořit pozitivní atmosféru bez skličujících pocitů podzemního prostoru. Projekt stanice Hloubětín vypracovala pro investora Dopravní podnik hl. města Prahy společnost Metroprojekt, dodavatelem stavby byla akciová společnost Metrostav.
Stanice Hloubětín drží poněkud nelichotivý primát, vždyť zásluhou nedostatku finančních prostředků byla vlastně ve výstavbě deset let. Na otázku, kdy se podaří dostavět a uvést do provozu zbývající vestibul stanice Vysočanská, lze těžko hledat spolehlivou odpověď. Tu může dát rozpočet Ministerstva financí na příští rok. Řešení výstavby metra může částečně pomoci i emise obligací a očekávaného přebytku rozpočtu na program rozvoje kolejové dopravy. Město chce z výnosu emise, podle informace z magistrátu, věnovat na dostavbu trasy IV. B metra 800 miliónů korun. Na dostavbu další části metra trasy IV. C. z Holešovic do Letňan pak 750 miliónů korun. S pomocí státu by bylo možné dokončit s padesátiprocentní účastí města stavbu trasy IV. B a rychle zahájit výstavbu trasy IV. C. Na její první etapu je už vydáno územní rozhodnutí.
Petr Podloucký
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist