Režisér Matej Mináč natočil několik dokumentů a středometrážní hraný snímek Čtyři rozzlobení muži. Jeho první hraný celovečerní film Všichni moji blízcí (uvádí Bontonfilm) vznikl s cílem přiblížit postavu sira Nicholase Wintona, jenž přišel do Prahy v roce 1938, aby uskutečnil svůj plán na záchranu 664 židovských dětí, které umístil v anglických rodinách a zachránil je tak před koncentračními tábory.
Příběh filmu se odehrává rok před vypuknutím druhé světové války, bezprostředně po podepsání Mnichovské dohody. Hlavním hrdinou a postavou, která po letech události onoho pohnutého roku vypráví, je desetiletý David, syn lékaře Jakuba Silbersteina. Ten v sobě nese příznačné rysy své doby - masarykovské ideály, víru ve vítězství spravedlnosti a lidskosti, ale i strach z nejisté budoucnosti a blížící se hrozby fašismu, prvky ortodoxní židovské víry i projevy sílícího hnutí sionistů.
Doktor Silberstein žije se svou rodinou v krásném domě, který je oázou klidu, slušnosti a lásky. Tady se schází jeho početné příbuzenstvo spjaté silným pocitem sounáležitosti. Projevy fašismu sem doléhají postupně a narážejí na optimismus doktora Silbersteina, který nechce uvěřit, že Hitlerova moc by dokázala dosáhnout až do Čech. Odmítá emigraci, přestože i v jeho okolí začínají sílit nacistické tendence. Pod vlivem tragické rodinné události nakonec využije nabídky mladého Wintona a pošle Davida do Londýna, čímž mu zachrání život.
Režisér se mohl opřít o kvalitní scénář zkušeného autora Jiřího Hubače, který příběh koncipoval jako mozaiku, rodinnou ságu zaplněnou svéráznými postavami reprezentujícími různorodé charaktery. Do jejich zprvu idylického příběhu postupně vstupují stále dramatičtější okolnosti plynoucí z dravého německého fašismu i sílících českých protisionistických postojů. Portrét rodiny Silbersteinových a jejích osudů je i zajímavým pohledem na specifický životní styl židovské komunity, na kořeny její kultury i národního cítění. Otevírá tak divácky atraktivní formou, v níž nechybí i humor a jemná ironie, téma, které bylo po léta v českém filmu tabuizované.
Matej Mináč ho ztvárnil s citem a zároveň s potřebným nadhledem, se smyslem pro komiku i tragiku lidských osudů. Poetický příběh svých postav vypráví na dramatickém pozadí vstupujícím do filmu v podobě historických týdeníků a rozhlasových zpráv. Tento kontrast umocňuje sílu výpovědi.
Pro hlavní role vybral režisér přední české a slovenské herce. Doktora Silbersteina ztvárnil Josef Abrhám, jeho ženu Libuše Šafránková. Zajímavou roli Davidova strýce, houslového virtuosa a pražského bonvivána Sama dostal Jiří Bartoška. Lyrická kamera Doda Šimončiče dotváří působivou atmosféru tohoto kultivovaného a lidského filmu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist