SLUŽBY

Díky smlouvám s ČD plánuje MOVO Plzeň až patnáctiprocentní nárůst výkonů


[*] Výrobní kapacita společnosti je letos téměř plně využita

Na téměř sto procent je letos využita technologická kapacita největší české železniční opravny - s. r. o. MOVO Plzeň s 1270 zaměstnanci. Firma sice letos opraví zhruba 1300 osobních vozů, tj. mírně více než loni, ale zvýšení jejích výkonů zabezpečí zejména zvýšení počtu rekonstrukcí a modernizací osobních vozů pro České dráhy (ČD). Tyto činnosti dnes tvoří zhruba pětinový objem ročních tržeb. Objem modernizací se má stále zvyšovat.

V závěru minulého roku MOVO podepsalo s Generálním ředitelstvím ČD smlouvy na modernizaci a rekonstrukci celkem 22 osobních vozů. Podle ředitele Jana Lukeše představuje rekonstrukce deseti osobních vozů řady Bmee pro mezinárodní provoz zakázku o objemu 25 miliónů Kč. Smlouva na modernizaci 12 vozů řady B pro vnitrostátní spoje pak reprezentuje celkem sumu 72 miliónů Kč, což je asi čtvrtina současných cen nových vozů. Podle smlouvy o smlouvě na rok 1996, kterou už MOVO předalo GŘ ČD, má být objem modernizací v příštím roce minimálně o polovinu vyšší.

Zbytek výrobního objemu firmy tvoří v řádu jednotek procent z celkové produkce opravy vozů pro Českou poštu a železničních kolejových jeřábů. Po čtyřech letech společnost letos přestala ko-operovat s německou opravnou PFA Weiden, pro niž rekonstruovala skříně osobních vozů. "Důvodem byl pokles rentability této výroby. Vzrostly totiž naše náklady, ale zvýšení cen Němci odmítali respektovat. Letos bychom tak s touto výrobou šli do ztráty," říká ředitel.

MOVO se také bude spolu s nejmenovanou zahraniční společností ucházet o dodávku 38 osobních vozů pro koridor Děčín - Břeclav. Očekává se, že veřejná soutěž bude vyhlášena do konce prvního čtvrtletí a vyhodnocena do poloviny června. "Spolupráce se zahraniční firmou je nutná proto, že musíme nabídnout tlakutěsnou skříň a elektromagnetické brzdy. Nikdo z českých výrobců nemá zkušenost s výrobou vozů s rychlos- tí nad 160 km." říká J. Lukeš. Zahraniční firma se svým know-how by byla finálním dodavatelem. Vozy by se montovaly v Plzni.

Loni dosáhlo MOVO 450miliónového objemu výkonů, srovnatelného s rokem 1993. Firma také zůstala na stejných cenách. Letos plánuje přes odstoupení od kooperací s PFA tržby vyšší o 10 až 15 procent. Tomu má odpovídat i nárůst hrubého zisku, který by měl pokrýt splátky úvěru. Úvěr je využíván mj. na nutné ekologické investice, které si do roku 1997 vyžádají 80 miliónů Kč. Loni firma investovala 20 miliónů Kč do kanalizačního sběrače, plynové kotelny a strojů. Letos musí investovat hlavně do výstavby šrotiště.

VÁCLAV PROKŠ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist