Některá vojenská letiště přecházejí za účasti měst na smíšený provoz


[*] Plzeň, Ostrava a Mošnov jednají s armádou o vyjasnění pozic

[*] V Pardubicích začala nepravidelná doprava pro civilní účely

Velké příležitosti se naskýtají městům, která mají ve svém okolí taková armádní letiště, jejichž původní vojenský nátěr bude úplně setřen nebo aspoň výrazně zmírněn. Uvědomují si to v Plzni, Ostravě a Mošnově i v Pardubicích. Tlačí proto - s různými výsledky - na Armádu ČR, aby se jejich podnikatelské záměry již mohly rozběhnout.

Odborná studie za půl miliónu korun potvrdila plzeňskému magistrátu, že vojenské letiště Líně u Plzně může být využito také pro civilní provoz letadel s maximálně šedesáti pasažéry a užitečné hmotnosti do sedmi tun (mezinárodní kategorie 4 C). Úpravy letiště by si vyžádaly jen asi sto miliónů Kč - do úpravy pojížděcí dráhy a přivaděče tepla. Účetní hodnota majetku byla vyčíslena na 1,3 miliardy Kč. S Ministerstvem obrany magistrát zároveň dohodl, že budoucí provozovatel - v jehož vedení by byli zástupci ministerstva, státní správy i samosprávy - by se zavázal umožnit armádě využívat letiště jako záložní. O jeho provozování mají zájem například Škoda Air (na základě smlouvy s ministerstvem už část provozuje), konsorcium firem v čele s Leteckou dopravou VIA (zpracovávala zmíněnou studii) a přibližně deset zahraničních zájemců.

Z letiště byl koncem minulého roku odvelen poslední vrtulníkový pluk. Zůstává zde 600 vojáků, zejména v hotovostním vrtulníkovém systému a v letecké opravárenské základně pro letadla Mig-21. Velitel posádky P. Rubeš potvrdil, že Líně nebudou nadále mezi pěti letišti určenými pro vojenský provoz. Uvedl, že podle zástupců letectva by smíšený provoz, civilní a vojenský, byl pro armádu i obce výhodný. Ministerstvo obrany však zatím o využití letiště nerozhodlo.

Město Ostrava (40 procent podílu) a obec Mošnov (30 procent, 720 obyvatel) se spojily s Agenturou pro regionální rozvoj Ostrava (30 procent) a vytvořily a. s. Společnost pro využití letiště Ostrava-Mošnov. V dozorčí radě, bez kapitálové účasti, jsou také Česká správa letišť, ostravská Free Zona a Sdružení obcí Horního Slezska a severní Moravy Rozvojový program pro oživení letiště má v polovině letošního roku předložit česko-holandská firma DHV. Akcionáři společnosti si zejména slibují, že dořeší majetkoprávní vztahy s Armádou ČR, která je dosud vlastníkem podstatné části objektů v příletištní zóně, říká starosta Mošnova Roman Máca. Věří, že první známky oživení letiště a okolí budou viditelné už příští rok. Ostrava, na rozdíl od Mošnovských, nevylučuje možnost přímých investic ze svého rozpočtu. Prosperita letiště a blízkého podnikání může totiž příznivě ovlivnit celé Ostravsko, domnívá se náměstek primátora Radim Nováček.

Veřejné mezinárodní letiště otevřela v květnu v Pardubicích a. s. East Bohemian Airport (EBA), která loni zvítězila v konkursu na civilní využití volné kapacity vojenského letiště. Letectvo využívá letiště jako školní základnu a civilní část letiště slouží pro nepravidelnou osobní a nákladní dopravu. V současné době ji mohou užívat letadla do velikosti Boeingu 737 pro lety za viditelnosti. Do konce letošního roku má být k dispozici vybavení pro lety za tmy. EBA počítá s ročním ověřovacím provozem, během něhož by se mělo rozhodnout o případném dalším rozšíření civilní části letiště - stavbě nového areálu i odbavovací haly a rozšíření spojovacích drah. V takovém případě by letiště mohlo přijímat i airbusy A-310. Podle optimistických odhadů by nový terminál mohl být v provozu v roce 2000 a odbavit 22 tisíc cestujících a pět tisíc tun zboží ročně.

VÁCLAV PROKŠ, EVA KIJONKOVÁ, TOMÁŠ KUBEŠ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist