VÝROBA NÁPOJŮ A POTRAVIN
Bonita věří na vzestup výrobků bez rizikových prvků
[*] Silnou stránkou firmy je zejména vlastní vývojová laboratoř
Přesvědčení, že stále větší počet zákazníků si bude všímat složení nápojů a potravin a z toho plynoucích dopadů na lidské zdraví, je jedním z hlavních vodítek vedení s. r. o. Bonita Praha. Generální ředitel a zároveň jediný majitel Jiří Hotzký to demonstruje na nosném sortimentu - instantních nápojích. "Naprostá většina nápojů na českém trhu - s výjimkou kolových nápojů - obsahuje dehtová barviva, která mohou působit zdravotní komplikace. My se těmto barvivům snažíme vyhnout používáním přírodních barviv nebo přírodně identických barviv, i když je to pro nás dražší." Podle odhadů ředitele patří firmě v této části trhu instantních nápojů přibližně 18procentní podíl.
Silnou stránkou Bonity je její vlastní vývojová základna, jejíž kořeny lze prý vystopovat dlouho před listopadem 1989, kdy nynější ředitel coby vývojový pracovník získal patent na výrobu nápojů v prášku. V současné době výsledků vývojové laboratoře využívá kromě vlastní firmy přibližně dalších dvacet podniků. Jsou mezi nimi nejen výrobci nealkoholických nápojů a sirupů, ale i mlékárny, pekárny a cukrářské výrobny.
Postupem času firma rozšířila svoji nabídku například o výrobky v prášku, koncentráty, iontové nápoje (odbyt mají zejména u armády či podniků typu železáren), čokoládové krémy a polevy. Firma začínala s pěti výrobky, nyní jich produkuje 27. Rostoucí odbyt zajišťuje na tuzemském trhu z jedné třetiny vlastními prodejci. Zbytek prodává prostřednictvím obchodních prodejců či přes pekárny. Někteří z vedoucích pracovníků říkají, že pokud se obchodní síť Bonity rozšíří ve spolupráci s dalšími malými výrobci aspoň na jednu třetinu sítě podniků typu Čokoládoven či Vitany, má šanci udržet se na trhu.
Svoji existenci začala firma již v polovině roku 1989. Nyní zaměstnává sto pracovníků, z toho čtvrtinu v odbytu. Daří se jí zvyšovat tržby i přicházet s novými výrobky. Není prý ztrátová, ale o vývoji zisku nechtěl ředitel hovořit s odkazem, že maximální množství prostředků směřuje právě do vývoje.
DRAHOSLAV ZEMAN
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist