Avia by se měla stát celosvětovým dodavatelem středních užitkových vozů pro koncern Daewoo


[*] S obvyklými metodami bychom nedosáhli dnešních výsledků, tvrdí v rozhovoru pro HN Kil Su-chung, generální ředitel a. s. Avia

Jaké jsou globální podnikatelské záměry společnosti Daewoo v automobilovém průmyslu pro příští roky?


Daewoo Motor v posledních letech velmi silně expanduje především do zemí bývalého bloku RVHP a do rozvojových zemí. Naší filozofií je vyrábět automobily nebo komponenty tam, kde je pro ně dostatečný odbyt a kde jsou výhodné výrobní náklady. Proto Daewoo rozjíždí výrobu osobních automobilů například v Uzbekistánu, Rumunsku, Polsku, Indii, Vietnamu či Indonésii. Cílem společnosti Daewoo je vyrábět na přelomu tisíciletí dva milióny automobilů, z toho asi polovinu mimo Koreu.

Co vedlo společnost Daewoo k účasti ve veřejné soutěži o 34 procent letňanské Avie?


Známe dobře tradici strojírenské výroby v ČR a víme, že přes všechny problémy je technická úroveň většiny českých podniků i jejich zaměstnanců velmi dobrá. Hlavním důvodem našeho zájmu o Avii byl však fakt, že se zde vyrábějí poměrně kvalitní užitkové automobily kategorie 3,5 až 6 tun celkové hmotnosti. Tuto třídu vozů, kterou podle odborných prognóz čeká v blízké budoucnosti velký rozmach, dosavadní modelová škála společnosti Daewoo nezahrnuje. Firma Daewoo chce pochopitelně vozy této třídy nabízet a v Avii našla ideálního společníka. Naším cílem je udělat z Avie centrálního dodavatele středních užitkových vozů pro celosvětovou obchodní síť Daewoo.

Jaké jsou vaše další plány s Avií co do kvality i kvantity?


Budeme pokračovat ve výrobě dosavadní řady automobilů A 21/31 a už koncem příštího roku představíme její zásadně modernizované verze. Dominantními trhy Avie budou vedle ČR a SR stále země východní Evropy, Afriky, Asie a Jižní Ameriky. Daewoo dnes prodává své automobily ve 150 zemích světa a Avie bude do této sítě začleněna.

Co se týká počtu vyráběných vozů, musíme se v první fázi co nejrychleji dostat přes sedmitisícovou hranici, nad kterou začíná být výroba v Avii zisková.

Jedním z trumfů společné nabídky konsorcia Daewoo-Steyr v soutěži o Avii byl plán na zavedení výroby zcela nového užitkového vozu...


Ano, na tomto projektu stále pracujeme. Zhruba v roce 1999 by se v Avii měl začít vyrábět zcela nový užitkový automobil kategorie N2. Při jeho vývoji budou spolupracovat konstruktéři Avie s odborníky firmy Daewoo z Koreje i dalších středisek na celém světě. Zatím se předpokládá výroba 50 až 70 tisíc těchto nových vozů ročně.

A uvažovaná výroba vznětových motorů Steyr?


Steyr stále chce vyrábět svůj moderní motor M1 zde v Avii. Musíme ale přesně zjistit, co zákazníci od našich vozů vlastně očekávají, a podle toho se budeme rozhodovat. Současný motor Avia je konstrukčně dobrý a po dílčích modernizacích by byl schopen plnit i nejpřísnější exhalační limity Euro 3. A tento motor je samozřejmě i podstatně levnější než technologicky náročný motor Steyr M1. Klíčovým momentem budou tedy přání a požadavky našich zákazníků.

Firma Daewoo Motor je známá především díky svým osobním automobilům. Uvažujete o jejich výrobě i v Avii?


Mluvit o výrobě osobních automobilů v Avii by bylo předčasné, i když dopředu se nedá nic vyloučit. Předpokládáme však, že bychom se stali generálním importérem osobních automobilů Daewoo pro ČR a prodávali užitkové vozy Avia i osobní automobily Daewoo v jedné obchodní síti. Souhlasím s tím, že to není příliš obvyklé, ale kdybychom vždy volili jen obvyklé a prověřené metody, nikdy bychom nedosáhli dnešních skvělých výsledků.

Kil Su-chung

Narozen 26. února 1943 v Koreji. Od srpna 1995 generální ředitel a předseda představenstva a. s. Avia. Ženatý, má dva syny.

Kil Su-chung vystudoval v letech 1961 až 1967 obchod a finance na Soulské národní univerzitě. Po jejím absolvování nastoupil do Korejské rozvojové banky. V roce 1973 přechází do Daewoo Group. Do roku 1978 pracuje u Daewoo Heavy Industry při řízení nákupu pro výrobu železničních dopravních prostředků. V letech 1980 až 1985 byl generálním ředitelem společnosti Daewoo Shipbuilding a poté vykonával funkci ředitele její sesterské společnosti. V roce 1987 přešel do Daewoo Motor na post ředitele nákupu a později ředitele pro organizaci a řízení. V roce 1993 byl jmenován viceprezidentem Daewoo Motor.

Daewoo Group / Daewoo Motor

Společnost Daewoo Motor Co. Ltd, je jednou z šesti dceřiných společností koncernu Daewoo Group. Kořeny společnosti sahají do roku 1972, kdy byla založena firma General Motors Korea, joint venture společností Shinjin Motor Co. a General Motors. V roce 1983 Daewoo přebírá odpovědnost za operativní vedení společnosti, která byla zároveň přejmenována na Daewoo Motor Co. Ltd. V roce 1986 představuje Daewoo Motors osobní automobil Le Mans/Racer, de facto licenčně vyráběný vůz Opel Kadett E.

V roce 1992 odkoupila společnost Daewoo akciový podíl firmy General Motors a dosavadní úzká spolupráce byla ukončena. Dosavadní výrobní kapacity Daewoo Group v oblasti motorových vozidel se pohybují kolem 750 tisíc vozidel ročně. Díky mohutnému investičnímu projektu by se měla výrobní kapacita koncernu zvýšit v roce 1996 o dalších 120 tisíc vozidel a do konce roku 2000 chce Daewoo vyrábět celkem dva milióny automobilů, z toho asi polovinu mimo Koreu. Vloni se ve zhruba 130 zemích prodalo asi 180 tisíc automobilů Daewoo. Nabídka automobilů koncernu Daewoo zahrnuje osobní a užitkové automobily, autobusy.

Daewoo Group zaměstnává v celém světě asi 100 tisíc pracovníků, obrat společnosti činí přibližně 30 miliard amerických dolarů.

Steyr

Skupina Steyr je největším seskupením v rakouském automobilovém průmyslu. Dosahuje obratu přes miliardu USD, zaměstnává asi šest tisíc pracovníků. Společnost se angažuje především ve výrobě osobních a užitkových vozidel, zejména s pohonem na všechna kola. K dalším činnostem patří např. vývoj a výroba naftových motorů, převodovek a dalších komponent pro kooperující partnery a výroba zemědělských traktorů. Společnost Steyr vyvinula řadu moderních vznětových motorů M1 s přímým vstřikováním paliva. Licence na vstřikování byly už poskytnuty britské společnosti Lucas a německé firmě Bosch. V létě roku 1994 uzavřely společnosti Steyr a Daewoo významný kontrakt, na jehož základě má být v Koreji zahájena výroba motorů M1 v roce 1997.

Expanzní záměry společnosti DAEWOO

Joint venture - oblast Daewoo Investice - plán Kapacita Zahájení

- podíl v% (mil. USD) do r. 2000

FSO Polsko - jednání 60 1 100 220 000 1996

FS Lublin Polsko 61 350 90 000 1996

RodaeAutomobile Rumunsko 51 360 200 000 1996

Avia ČR 50,2 200 95 000 1995

UZ-DaewooMotor Uzbekistán 50 630 200 000 1996

DCM-Daewoo Indie 51 1 000 100 000 1995

Daewoo/Kerman Automot. Irán 34 600 50 000 1995

Daewoo/Transfarm Filipíny 90 20 20 000 1995

Vietnam-DaewooMotor Vietnam 65 32 20 000 1995

MARTIN HEJRAL

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist