AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

SVA Holýšov zvýšil obrat o 50 procent


[*] Export stále představuje osmdesát procent tržeb společnosti

O více než padesát procent se za prvních devět měsíců letošního roku proti stejnému období loňského roku zvýšil obrat a. s. SVA Holýšov. Je to dáno zejména stále se zvyšující poptávkou Škody Liaz a zahraničních výrobců autodílů, kteří už vyšli z loňské recese. Pro Škodu Liaz už produkuje společnost jako monopolní dodavatel deset kabin denně a do konce roku by se jejich výroba měla zvýšit na čtrnáct. Jak řekl HN ředitel SVA Jan Hanzlík, jde o trojnásobný nárůst od letošního června, kdy do Liazu vstoupila plzeňská Škoda. Podle něho je reálné, že se produkce Škody Liaz od roku 2000 zosminásobí. SVA je schopna se této produkci urychleně přizpůsobit, neboť ještě v roce 1989 produkovala 85 kabin denně. "Na rozšíření výroby by nebyl problém sehnat úvěr," řekl J. Hanzlík, který potvrdil, že vzhledem k nedostatku pracovníků na Holýšovsku hledá firma další menší kooperační firmy na Plzeňsku.

Výroba pro Škodu Liaz dnes tvoří asi 22 procent tržeb. SVA, která je zaměřena zejména na tváření plechu za studena a na stavbu karosérií, exportuje nyní

osmdesát procent produkce - převážně do SRN, dále do Bulharska, SR a Francie. Minulý rok byl pro společnost vzhledem k recesi evropského automobilového průmyslu a minimální poptávce Liazu problematický. SVA proto například musela rozšiřovat exportní sortiment pro německé firmy Heinzel a Deutz, pro něž začala vyrábět olejové vany, sací a výfuková potrubí a kabeláže. Asi 65 procent tržeb reprezentuje výroba pro koncern EvoBus (dřívější Kässbohrer) - dvě až tři kostry autobusů Setra týdně - který nyní s holýšovskou firmou jedná o vyšší formě spolupráce.

Kromě Škody Liaz spolupracuje SVA s Avií Kutná Hora, pro niž už vyrobila pět prototypů kabin pro nízkotonážní nákladní vůz Terrier s motory Peugeot. Do konce roku má vyrobit 40 a příští rok až 250 kabin. Firma dále obnovuje spolupráci s německým Roburem, neboť vlastní, stejně jako v případě Liazu, všechna razidla pro výrobu kabin Robur. Pro Tatru Sipox dodala zkušební kabiny pro nový vůz Tatran a pro Ross Roudnice kabiny na vůz VIZA. SVA má být do konce pololetí příštího roku kompletně výrobně i výrobkově certifikována podle norem ISO.

FNM stále vlastní 32 procent akcií holýšovské firmy v účetní hodnotě 64 miliónů Kč a připravuje dokončení privatizace. Škoda Liaz zatím SVA v tomto smyslu nekontaktovala. "Přivítáme jakéhokoli kapitálového partnera, který přinese firmě investiční prostředky, převážně na opravy stoletých budov," řekl J. Hanzlík. Firmu SVA (850 pracovníků) se základním jměním 200 miliónů korun vlastní ze 47 procent dikové. Nejsilnějším fondem je stále Interkupon Praha, který drží pět procent akcií, 7,5 procenta vlastní dalších šest fondů.

VÁCLAV PROKŠ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist