Moravskoslezská vagónka Studénka je podnik s dobrou perspektivou


Moravskoslezská vagónka Studénka (MSV) překonávala v uplynulých třech letech jednu z největších finančních a odbytových krizí ve své téměř stoleté historii. Nové velké zakázky ze strany Českých drah (ČD) spolu s úplnou restrukturalizací úvěrových závazků přispějí významnou měrou k obnovení prosperity podniku v dlouhodobém horizontu.

Prioritu mají osobní vozy


Základním a rozhodujícím výrobním programem MSV je výroba kolejových vozidel, která činí 90 % obratu společnosti. V uplynulých třech letech převažovala výroba a rekonstrukce nákladních vozidel. Podnikatelská strategie firmy počítá s tím, že hlavní postavení v nabídce závodu VAGON získá široký program výroby vozů pro osobní dopravu.

Druhý největší závod METAL produkuje zápustkové výkovky pro potřeby vagonářského průmyslu i pro jiná průmyslová odvětví.

Jediný velký institucionální vlastník MSV je Moravskočeská investiční společnost spolu s jí spravovanými fondy, což se odráží v jednoznačně definované strategii dovnitř i vně podniku. Individuální akcionáři vlastní asi 50 % akcií.

Boj o znovuzískání trhů


Propad tržeb až na 1,1 mld. Kč v roce 1994 byl způsoben především ztrátou trhu bývalého Sovětského svazu a významným poklesem poptávky ze strany ČD. Navíc se po rozdělení ČSFR ztížil přístup na slovenský trh. Rozšířením sortimentu v oboru kotlových a výsypných vozů firma získala nové zákazníky na vyspělých trzích (Rakousko, Švýcarsko a Německo). Velkou příležitostí pro společnost je rozvoj kombinované dopravy silnice - železnice. Právě v oblasti sedlových a kontejnerových vozů se MSV stala významným výrobcem v Evropě. Podnik hodlá v letošním roce exportovat jednu třetinu z plánovaného odbytu. Přínosem pro společnost bude spolupráce s ČKD na výrobě 22 vlaků pro pražské metro.

Prestižní koridory


Hlavní podíl na nárůstu prodejů v dalších letech budou mít významné zakázky pro ČD. Pro příměstskou dopravu jsou určeny dvoupodlažní elektrické jednotky s hliníkovými skříněmi. S ČD jsou podepsány smlouvy na dodávku 26 vozů a ve výhledech jsou další kontrakty.

Osobní doprava na neelektrifikovaných tratích bude doplňována novými motorovými vozy řady 843. MSV tento vůz vyrábí ve spolupráci s ČKD Lokomotivka a získala za něj ocenění na loňském mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. V následujících pěti letech je jejich celková potřeba odhadována na 60 ks. Ve stejném období je předpoklad odbytu 90 ks vložených vozů typu 043 a 30 ks řídicích vozů typu 943.

Nejprestižnější zakázkou bezpochyby jsou dodávky pro vysokorychlostní koridor I z Děčína do Břeclavi. MSV v konsorciu s ČKD, Siemensem a Fiatem vyrobí deset sedmivozových elektrických třísystémových jednotek s výkyvnými skříněmi. Kontrakt v celkové hodnotě 4,2 miliardy Kč byl nedávno podepsán.

Firma spolu s SGP Vídeň zvítězila ve veřejné soutěži na dodávku celkem 35 tlakotěsných klimatizovaných vozů první a druhé třídy umožňujících rychlosti až 200 km/hod. Pro koridor I podnik ve spolupráci s SGP zajišťuje deset restauračních vozů. Je velmi pravděpodobné, že společnost bude úspěšná ve veřejných soutěžích na dodávky pro koridor II z Břeclavi do Petrovic u Karviné.

Investice jsou nutné


Strategickým záměrem společnosti je udržet si významné místo v konkurenci podniků vyrábějících kolejová vozidla. Ke splnění tohoto cíle vyvstává potřeba zvýšených investic v nadcházejícím období. MSV letos plánuje investice ve výši 142 mil. Kč. Jedná se především o nákup techniky pro výrobu hliníkových skříní, pořízení NC lisu a laserových dělicích strojů. Nejvýznamnější podíl, asi 48 mil. Kč, připadá na "hliníkový program", jehož zvládnutí zabezpečuje společnosti udržení konkurenceschopnosti na domácím a zahraničním trhu i v následujících letech. Financování investic je zajištěno především bankovními úvěry ve výši 123 miliónů korun. Tryskací zařízení v hodnotě 19 miliónů Kč bude pořízeno dodavatelským úvěrem za výhodných podmínek.

V roce 1997 je investiční záměr společnosti postaven na úroveň plánu letošního roku, a následně v letech 1998 až 2000 se předpokládá pořízení investic každoročně ve výši asi 100 miliónů Kč.

Výše a struktura celkových investic umožní společnosti rozvíjet technologickou úroveň a kvalitu skříní kolejových vozidel v aplikacích ocel, ušlechtilá ocel, hliník a plasty. Cílem je dosažení vysokého poměru užitných vlastností vozidel vzhledem k výrobním nákladům. Investice zároveň významně přispějí k zavedení systému řízení jakosti podle ISO 9001 a získání příslušných osvědčení pro závody VAGON a METAL.

Finanční situace je zatím neuspokojivá


Firma se vlivem politických a ekonomických změn doprovázených rozpadem tradičního trhu, centrálního zahraničního obchodu a nesolventností obchodních partnerů ocitla koncem roku 1994 na pokraji ekonomického zhroucení. Přes pozitivní signály v hospodaření a dostatečnou zakázkovou náplň se MSV stále nachází ve velmi složité finanční situaci. Společnost po dvou letech účetních ztrát ani v roce 1995 nevykázala zisk.

Celková zadluženost podniku je příliš vysoká, z čehož vyplývá i značné úrokové zatížení. Pro letošní rok jsou nákladové úroky plánovány na více než 220 miliónů Kč s postupným snižováním až na 95 miliónů Kč v roce 2000. MSV se podařilo v závěru roku 1995 za významného přispění bankovních domů restrukturalizovat své nevýhodné úvěrové portfolio formou konsorciálního úvěru ve výši 1,35 miliardy Kč, na kterém se podílí Konsolidační banka, Union banka, Moravia banka a Agrobanka. Tento úvěr výrazně zlepšuje strukturu dluhů ve prospěch dlouhodobých a zajistí spolu s dřívějšími zdroji ze Státního fondu životního prostředí a od Konsolidační banky výhodnější profinancování zakázek pro ČD.

Ukazatele likvidity se nacházejí pod oborovým průměrem. Společnost má stále problémy se splácením krátkodobých závazků. Očekáváme, že tento stav se zlepší s náběhem výroby pro ČD. Vysoká doba obratu zásob vyplývá z charakteru výroby. Trend ve všech skupinách ukazatelů by měl být počínaje rokem 1996 pozitivní. V roce 2000 se úroveň ukazatelů přiblíží odvětvovému etalonu.

Bod zvratu odhadujeme pro letošní rok na úrovni 2,7 miliardy tržeb z výrobní činnosti, přičemž plán předpokládá tržby za výrobky 2,81 miliardy Kč. Proto lze reálně předpokládat obrat v hospodaření a tvorbu hospodářského výsledku po zdanění ve výši 65 miliónů Kč. V podnikatelském záměru firmy je predikován postupný nárůst tržeb až na úroveň 4 miliard Kč v roce 2000.

Investiční doporučení


Pro stanovení vnitřní hodnoty akcie MSV jsme použili metody likvidačního zůstatku a diskontovaných peněžních toků. Metoda srovnávací nemá do doby splacení ztráty z minulých období dobrou vypovídací schopnost. Likvidační zůstatek na jednu akcii odhadujeme na 150 Kč. Diskontované cash flow na akcii činí 305 Kč. Vzhledem k současné finanční situaci firmy přisuzujeme větší váhu metodě likvidačního zůstatku. Akcie MSV je trhem dle našeho názoru hodnocena správně. Doporučení ke koupi lze dát pouze dlouhodobým investorům inklinujícím k vyššímu riziku. Po překonání složité ekonomické situace může být v budoucnu nákup akcií MSV do ceny 250 Kč zajímavá investiční příležitost.

Zdeněk Jurczyk,

Miloslav Světlík,

Moravskočeská burzovní společnost, Ostrava

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist