Bude mít Praha více autobusů na plyn?


[*] V hlavním městě má vzniknout síť čerpacích stanic na zemní plyn

Autobusy na pohon se stlačeným zemním plynem, které znamenají ekologičtější provoz než běžné naftové autobusy, se v Praze objevily v roce 1991. K jejich rozšíření však nedošlo a dnes jich jezdí pouhých šest. Zlom do této situace nyní může vnést nedávno vzniklý společný podnik Autogas, který založila Pražská plynárenská a velká západoevropská společnost Ruhrgas. Autogas začne budovat na území hlavního města síť čerpacích stanic na zemní plyn - dosud je v Praze jediná.

Založení Autogasu je jen prvním krokem, další vývoj bude záležet na spolupráci této společnosti s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a na tom, jak bude akceptována i ekonomická výhodnost a perspektiva zavádění zemního plynu v městské dopravě, řekl HN generální ředitel Pražské plynárenské Milan Fafejta. Ekologický přínos zemního plynu však považuje za nesporný.

Potřeba dalších čerpacích stanic závisí na tom, jak rychle budou k dispozici nové autobusy na plyn. Ty se dosud pořizují tak, že se běžný naftový autobus nákladem více než 200 tisíc Kč musí
upravit na "plynový". Podle některých odborníků by však náklady spojené s touto přeměnou mohla vyřešit sériová výroba plynových motorů přímo v Škodě LIAZ a autobusových karosérií s tlakovými lahvemi v Karose. Pořizovací cena sériově vyráběného autobusu na zemní plyn by neměla podle odborníků Energetické agentury ČR překročit 2,3 miliónu Kč.

V souvislosti s budováním nových čerpacích stanic na zemní plyn v Praze ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DP) Milan Houfek zcela vyloučil možnost tankování u veřejných čerpadel. Uvedl, že plnicí stanice na zemní plyn by podle něj musely být vybudovány v každé ze šesti garáží DP. V tomto případě by bylo nutné v garážích i v opravnách zavést nucené odvětrávání výkonnou vzduchotechnikou a řadu dalších technologických úprav, což by si vyžádalo nemalé finanční prostředky.

V některých českých městech mají s autobusy na zemní plyn větší zkušenosti než Praha. V Havířově jimi zajišťují zhruba 54 procent MHD. Kromě toho se podílejí na příměstské dopravě například v Prostějově, Uherském Hradišti a Frýdku-Místku.

DAGMAR TRUNCOVÁ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist