Buzuluk Komárov kooperuje s předními světovými výrobci


[*] Firma již nechce být závislá pouze na dodávkách Škodě Mladá Boleslav

Silnou integraci nejen výrobců automobilů, ale i dodavatelů jejich komponentů předpovídá do roku 2000 generální ředitel Buzuluku Komárov, největšího tuzemského výrobce pístních kroužků, František Devera. Jeho firmě zatím sice vyhovuje už čtyři roky se zvyšující kooperace s třetím největším výrobcem pístů v SRN - koncernem Kolbenschmidt (KS), ale v závěru loňského roku zahájila jednání s japonským Nippon Piston Ring, jedním z největších výrobcem v tomto oboru na světě. Buzuluk byl vytypován jako evropský partner a nyní vede intenzívní jednání o spolupráci. Firma, která už do Japonska nabídla tři druhy kroužků, počítá s tím, že jí Japonci pomohou se zavedením výroby ocelových kroužků, po nichž je stále vyšší poptávka.

Především nárůstem dodávek kroužků pro KS, dále pro Avii a mírně pro Zetor a Škodu, a. a. s., pro kterou je Buzuluk autorizovaný dodavatel, chce letos firma dosáhnout více než šestisetmiliónové tržby. Loni vykázal 30,6 miliónu Kč čistého zisku (potřetí vyplatí dividendu 30 Kč) při tržbách 575 miliónů.

"V současné době jsme v soutěži o kroužky do nového litrového motoru Škody," říká F. Devera. "Nechceme být ale závislí jen na Škodě a společným vývojem s KS se dostáváme na úplně nové trhy, a jsme rádi, že produkce Avie jde nahoru."

Avie chce letos zvýšit výrobu na dvojnásobek a do roku 2000 chce vyrábět asi 50 tisíc motorů. Škodě dodává Buzuluk také ventilová sedla a vodítka a přítlačné destičky a usiluje o další díly pro motor. Totéž chce nabídnout Avii, která dokončuje motor Euro 2. "Současně děláme zkoušky u dalších odběratelů," říká F. Devera. Třetím významným odběratelem kroužků je Zetor, který vyrábí kolem 15 až 18 tisíc motorů. "Jak to bude s Tatrou a Liazem, je otázka," říká F. Devera. "Nevíme, zda se Liaz bude dál věnovat vývoji a výrobě motorů či zda bude montovat jiné motory."

Loni vyrobila firma osm miliónů kroužků. Jejich export v minulém roce představoval 80 miliónů korun (polovina pro Minskyj motornyj zavod a druhá pro KS). Dodávky pro KS by měly letos převýšit 50 miliónů Kč.

Zbytek tržeb představují gumárenské stroje. Letos má firma kontrakty za více než 200 miliónů Kč, přičemž 80 procent tvoří vývoz. Zakázkou pro léta 1997 a 1998 má být výstavba pneumatikárny v Íránu za 50 miliónů USD (pro Buzuluk asi 20 miliónů USD). "Vše je projednáno s ČEB i EGAP," říká F. Devera. "Jsou podepsány cenové i sortimentní specifikace, ale nyní se v Teheránu schvaluje uvolnění deviz. Akreditiv má být otevřen v říjnu." VÁCLAV PROKŠ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist