Projekt závodního okruhu má v Hradci Králové různou odezvu


"Hradec Králové formule 1 - proč ne?" je název občanského sdružení, které se snaží prosadit projekt závodního okruhu na královéhradeckém vojenském letišti. Záměr vznikl podle zakládajícího člena sdružení, Giana Carla Montesora, italského podnikatele žijícího v Hradci Králové, jako reakce na zamýšlené ukončení činnosti maďarského Hungaroringu v roce 1999. Sdružení FOCA v čele s Berniem Ecclestonem údajně naznačilo, že by uvítalo zřízení okruhu v zemích bývalého východního bloku.

Vozy formule 1 a "zimmer frei"


Ačkoli představa formule 1 na východě Čech připadá mnohým nereálná, prezentují ji zakládající členové sdružení velmi vážně. Kromě jednoho soudce je mezi nimi například i člen zastupitelstva a spolupracovník Hospodářské komory Augustin Čermák. Toho na myšlence zaujal "ekonomický přínos pro region, vyplývající i z obratu okolo 150 miliónů USD, který s sebou jeden závod F1 přináší". Na námitku, že výstavba hotelů pro zajištění předpokládané potřeby pěti tisíc lůžek by znamenala neúnosné riziko přebytečných kapacit mimo sezónu, uvedl, že ubytování by mohla řešit i aktivizace soukromých penziónů a nabídek těch volných lůžek, která se dnes inzerují jako "zimmer frei".

Sdružení prezentovalo konkrétní představu začlení dráhy do areálu letiště návrhem traťového inženýra Giorgia Stirana, dnes projekčního manažera a konstruktéra týmu F1 Parmalat Forti Corse. Majitel tohoto týmu Guido Forti je přitom čestným prezidentem sdružení.

Radnice zatím čeká na důkazy reálnosti


Návrh má údajně podporu jak radnice, tak armádních představitelů. Rada města ovšem vzala věc pouze na vědomí a neoficiální postoj radních lze charakterizovat spíše jako skeptické vyčkávání. Výraznější podpora komunálních politiků čeká na důkazy reálnosti záměru. Nelze však říci, že by projekt již nyní nevyvolával pozornost. Primátor Martin Dvořák novinářům sdělil, že při oslavě Dne nezávislosti na velvyslanectví USA se jej na plány okruhu ptali významní bankéři a podnikatelé.

Konkrétnější obrysy by celá záležitost měla získat po vypracování studie proveditelnosti. V případě, že se prokáže životnost myšlenky a sdružení zajistí investory, měla by podle G. C. Montesora začít výstavba okruhu příští rok a první závod F1 by měl následovat v roce 2000. S provozem dráhy se ovšem počítá po celou sezónu i pro další kategorie závodů, případně pro testování vozů. Náklady na výstavbu předpokládá sdružení ve výši přibližně 0,5 miliardy Kč, někteří to ale vidí jako příliš optimistický odhad. (fx)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist