Plzeňský strojírenský gigant získal zakázku v Srbsku
[*] Škoda chce letos v Jugoslávské svazové republice založit společný podnik
PLZEŇ (vap) - Smlouvu o smlouvě na generální dodávku tepelné elektrárny 2 x 350 MW elektrických a 380 MJ tepelných - Kolubara B v Srbsku, podepsala Škoda Plzeň s Elektrohospodářstvím Srbska (obdoba naší společnosti ČEZ). Kontrakt má být podle mluvčího Karla Samce podepsán do konce září a stavba, která je zatím největším energetickým projektem v bývalé Jugoslávii do roku 2000, bude zahájena v příštím roce.
Škoda, která zvítězila v konkurenci pěti světových koncernů, získá více než polovinu finančního objemu ze zakázky za 100 miliónů dolarů. Její dodávky budou tvořit hlavně turbíny, generátory a blokové transformátory. Všechny subdodávky, které lze vyrobit v Srbsku, zajistí místní strojírenské koncerny Goša, Minel a Min Niš. "To je naše koncepce při průniku na podobné trhy," řekl K. Samec.
Škoda už nabídla kompletní obnovu městské dopravy v Bělehradu, hlavnímu městu JSR, a metropoli republiky Bosna a Hercegovina Sarajevu. Tyto země mají dále zájem o automobily Liaz a Tatra, lokomotivy, cukrovary a stáčírny nápojů. Podle nedávného vyjádření generálního ředitele Lubomíra Soudka chce letos Škoda v JSR založit podnik na výrobu lehkých užitkových vozů Beta.
Právě v Bělehradu otevřela Škoda jako jeden z prvních českých podniků ihned po zrušení hospodářského embarga koncem ledna spolu s Metalimexem a ČSOB své zastoupení, které urychluje obnovu aktivit v SRJ - zejména v oblasti energetiky a dopravní techniky. Premiér srbsko-černohorské Jugoslávie Radoj Kontič a předseda republikové vlády Srbska Mirko Marijanovič tehdy oficiálně vyjádřili škodováckým aktivitám svoji podporu. Perspektivu vidí také ve spojení s podobně zaměřeným podnikem Goša, zejména ve výrobě elektrických lokomotiv, trolejbusů a autobusů. Goša je také významným producentem vagónů a nákladních přívěsů a návěsů. Účast ČSOB má pomoci financovat české dodávky. "Financování je pro JSR, která není členem MMF ani Světové banky, velkým problémem," uvedli tehdy zástupci plzeňského koncernu. Vývoz Škody do bývalé Jugoslávie vrcholil v sedmdesátých a osmdesátých letech dodávkami lokomotiv, hydroalternátorů pro elektrárny Vrla a turbosoustrojí pro elektrárnu Kolubara A. V roce 1985 dodala Škoda do bývalé Jugoslávie zboží za 84 miliónů Kč, v roce 1989 za 31 miliónů a v letech 1992 a 1993 už jen za 5,4 miliónu Kč. Už příští rok počítá s vývozem do JSR v objemu stovek miliónů korun.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist