Domov Praha a IKEA ČR změří své síly již odděleně


[*] Tradiční obchodní dům s nábytkem bude soupeřit s novým nákupním centrem

Dvě společnosti - Domov Praha a IKEA ČR - soupeřily pět let o přízeň zákazníků ve "společném" obchodním domě u stanice metra Budějovická. Přes stísněné podmínky pod jednou střechou tam vytvářely jedno z hlavních center prodeje nábytku a bytových doplňků v hlavním městě. Od září se jejich cesty rozdělí. Domov Praha převezme celý obchodní dům, kterému již vrátil předlistopadový název Dům bytového kultury (DBK). IKEA otevře v říjnu svůj vlastní obchodní dům, jenž bude součástí vznikajícího nákupního centra, prvního svého druhu v ČR.

Domov Praha sází na tuzemské dodavatele


DBK považuje za svou hlavní klientelu slovy ředitele Domova Praha Jaromíra Filipa, jehož snahou je zřetelně odlišit DBK od ostatních konkurentů "rodinu úředníka, obchodníka a živnostníka, která je pro Prahu typická". "Úředníci začínají být i finančně stabilizovanou vrstvou, která se chce odlišit a zařídit si obydlí dobrým standardem zařízení pro celé místnosti domů, bytů. Jejich průměrné nákupy se přitom posouvají do vyšších než středních cenových hladin," řekl. DBK rovněž počítá s prodejem kusového nábytku za nižší ceny. Větší prostor mají dostat bytový textil, kuchyně a ložnice. Nabídku budou podle J. Filipa tvořit z více než 60procent výrobky tuzemských dodavatelů (současný počet 300 tuzemských a 60 zahraničních se má snižovat). Silný trumf si ředitel slibuje od ucelené nabídky "v celé šíři bytové kultury", jak má naznačovat i staronový název obchodního domu. V zájmu komplexnosti bude třetina z celkové prodejní plochy 11 tisíc m2 pronajata specializovaným firmám, například pro prodej elektroniky či bílého zboží. Předpokládá se též posílení role bytových architektů při jednání se zákazníky na úkor tradičních prodavaček.

Z těchto důvodů se ředitel Filip po odchodu firmy IKEA neobává odlivu zákazníků, kterých nyní denně prochází obchodním domem průměrně 4,5 tisíce, z toho v DBK jich nakupuje 400 až 600. Jejich věrnost ostatně prověří i několik etap připravované rozsáhlé rekonstrukce. DBK se má v zamýšlené podobě předvést ve druhém pololetí roku 1997. Nyní zaměstnává 267 zaměstnanců, jejichž počet se má s nově získanými prostorami mírně zvýšit.

IKEA se představí s předními firmami


IKEA ČR, česká odnož švédského nábytkářského koncernu, chystá podle zahraničních vzorů pro tuzemské zákazníky velkoryse pojatý projekt. Letos v říjnu chce otevřít u stanice metra Zličín svůj obchodní dům s prodejní plochou 22 tisíc m2. Ten bude součástí jejího nákupního centra nazvaného Shopping park Praha, které se má rozkládat na ploše téměř 140 tisíc m2. Od příštího roku by v něm mělo být postupně pronajato 26 tisíc m2. Nájemci mají být výhradně vedoucí firmy ve svém oboru, zaměřené například na módu, hračky, potraviny, rychlé občerstvení či na zboží pro kutily. Investiční náklady na výstavbu nákupního centra ve výši 1,5 miliardy Kč plně hradí společnost IKEA. Dobu jejich návratnosti považuje vedení firmy za důvěrný údaj. Návštěvnost odhaduje na 40 až 60 tisíc lidí týdně.

Konceptem firmy IKEA, jak vyplynulo z vyjádření generálního ředitele IKEA ČR Toma Huzella, bude zaměření na široké vrstvy obyvatel, nízké ceny zboží a velký objem prodeje. Vedoucí oddělení public relations Ivana Hrdličová v této souvislosti potvrdila, že mnohé výrobky mají být levnější než ve starém obchodním domě. Nabízeno má být až deset tisíc položek, což by bylo dvakrát více než doposud. IKEA rovněž připravuje dvousetstránkový katalog pro pražské domácnosti tak, jak je již dlouho zvykem v západní Evropě. V příštích letech chce otevřít svá další nákupní centra v Brně a Ostravě.

DRAHOSLAV ZEMAN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist