Výrobci baterií se dobíjejí novinkami
[*] Nový přírůstek firmy Gillette
[*] Počítačový průmysl diktuje výzkumu
Nedávné pohlcení firmy Duracell International Inc. americkou firmou Gillette za úctyhodných 7,1 miliardy dolarů zaměřilo pozornost nejen na tuto firmu, ale světový trh alkalických baterií, kde Duracell kraluje, vůbec. Už nyní se na tomto kolbišti uskuteční za rok obchody zhruba za čtyři miliardy dolarů a každý rok se tato suma zvětšuje zhruba o pětinu! Tlačeni překotným vývojem zvláště produktů informačních technologií (mobilní telefony, laptopy) však výrobci o překot vyvíjejí nové produkty.
Odborníci citovaní americkým týdeníkem Business Week považují pro výrobce za mimořádně perspektivní pustit se do výroby dobíjecích článků vyvinutých na bázích nikl-kov-hydrid a zejména lithium-ion, protože jsou ekologičtější a energeticky vydatnější než zatím v této kategorii nejběžnější niklo-kadmiové baterie. Druhá kombinace navíc umožňuje vyrábět mnohem lehčí akumulátory; vzhledem k náročnější technologii vyjdou ale také podstatně dráž.
Ze dvou miliard dolarů v roce 1995 by se měl do konce století trh těchto drahých dobíjecích baterií rozšířit na pět miliard USD. Jsou totiž nepostradatelnou součástí celulárních telefonů, laptopů a různých systémů osobní komunikace, jejichž počet má i v příštích letech růst geometrickou řadou.
Nepřekvapí proto, že hlavními výrobci tohoto segmentu dobíjecích baterií jsou výrobci počítačů. Poněkud překvapivější je už fakt, že jsou převážně z Japonska. Vedoucí pozici si pevně drží Sanyo, která vyrábí všechny tři výše uvedené typy baterií, když hlavní doménou jsou baterie vyráběné na bázi nikl-kov-hydrid. Sony je zase hlavním producentem lithio-iontových článků. Toshiba s Duracellem založila už před čtyřmi roky společný podnik na výrobu a prodej niklo-kovovo-hydridových baterií a nyní jim patří asi 28 % trhu. Do výroby lithio-iontových článků se Duracell pustil samostatně a jeho závod v americkém Waterbury má plné kapacity dosáhnout napřesrok.
Marže v obchodu alkalickými bateriemi se pohybují kolem 65 % v maloobchodě a kolem 30 % v případě přímého prodeje výrobcům zařízení. Přesto, že v případě dobíjecích baterií (ta na bázi niklu-kovu a hydridu vyjde nákladově na 35 USD, lithio-iontová zhruba na 70 USD) se má obchodní rozpětí pohybovat asi na poloviční úrovni, považuje je Norm Allen, technologický ředitel společnosti Duracell, "za atraktivní byznys". A do roku 2000 by měly nové druhy baterií tvořit ve finančním objemu 500 miliónů dolarů zhruba 10 % odbytu firmy.
Vývoj článků ale spěje dál. Zkouší se třeba efekt tak exotických kombinací, jako lithium-kov nebo lithium-polymer.
JIŘINA SHRBENÁ
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist