IKEA staví v Praze-Zličíně
Ceny pronájmů v centru měst jsou velmi vysoké, a tak se v nich převážně budují luxusní obchody určené nejnáročnějším zákazníkům. Prostory obchodů ve starší městské zástavbě nejsou ani přizpůsobeny velkým objemům prodeje. Důsledkem toho je, že se stavějí tzv. shoppping parky - nákupní mimoměstská centra, u nichž lze dosáhnout nízkých pořizovacích nákladů, a přitom vysokých objemů, které jsou klíčovým faktorem pro obchodování za nízké ceny. Část prvního shopping parku v České republice bude v Praze-Zličíně otevřena již za 14 dní.
V shopping centrech nacházejících se mimo střed města je možno vybudovat jednoduché, levné, účelně vystavěné domy určené pro zákazníky, jejichž frekvence nákupů je poměrně vysoká. Objekty jsou většinou umístěny na pozemcích, jejichž cena je podstatně nižší nežli v centru, což je příklad efektivního vynaložení investic. Dosud byly představeny zhruba čtyři pražské projekty podobného charakteru, žádný z nich dosud nebyl realizován. "Chtěli bychom zpřístupnit nakupování většině obyvatel České republiky," naznačuje Tom Huzell, generální ředitel IKEA ČR. "Většina investic v oblasti prodeje, kromě potravinářského sektoru, se dosud zaměřovala především na exkluzívní obchody orientované na bohatou klientelu. Proto jsme si stanovili základní kritéria, která potenciální nájemníci musí splnit, aby zapadli do konceptu našeho shopping parku."
Nejdůležitějším faktorem pro úspěšnou maloobchodní výstavbu je lokalita. Zličínský prodejní prostor se nachází v dosahu metra, vedle dálnice a ve spojení s budoucím vnějším pražským okruhem. Do první budovy s prodejní plochou kolem 20 tisíc metrů čtverečních se 3. října stěhuje švédský výrobce a obchodník s nábytkem a bytovými doplňky firma IKEA, která je současně investorem stavby. Náklady na stavbu obřího obchodního komplexu, který by měl být dobudován v průběhu příštího roku a nachází se na pozemku o rozloze 140 tisíc m2, se pohybují kolem 1,5 miliardy korun. V budově, která se začne stavět v zimě a bude s novým obchodním domem IKEA sousedit, bude sloužit jednotlivým obchodním společnostem celkově asi 50 tisíc m2 prodejní plochy. Nájemci této dvoupatrové části komplexu by se měly stát renomované obchodní společnosti, které patří mezi tzv. category killer - tedy firmy určující trendy ve své oblasti nebo vedoucí firmy v jednotlivých obchodních komoditách, což je základní filozofie pro výběr nájemců, o níž se zmiňuje Tom Huzell. Prodávat se v těchto obchodech budou potřeby pro kutily, elektronika a elektrospotřebiče, sportovní zboží, hračky, oděvy, ale také potraviny formou cash & carry. Nabídku shopping parku doplní také restaurace a čerpací stanice.
Klientům v bezprostřední blízkosti nákupního centra bude sloužit parkoviště pro dva tisíce vozů. Počítá se se zavedením kyvadlové autobusové dopravy od konečné stanice metra Zličín, která je od nákupního centra vzdálena asi 500 metrů.
Podobnou stavbu chystá IKEA také v Brně, kde již k tomuto účelu zakoupila pozemek, a pomýšlí i na Ostravu.
HANA STARÁ
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist