Lodní průmysl aneb Na vlnách moří a oceánů
Psaly se první roky tohoto století a Evropa se překotně řítila do bouřlivého času. Historik by dnes, s odstupem času, označil ona léta mimo jiné jako neklid před prvním velkým válečným třeskem.
Zbrojařský průmysl měl v té době zelenou, pozornost vlád se zcela pochopitelně obracela kromě jiného i ke stavbě bitevních lodí. Do čela se v roce 1906 dostala Velká Británie s plavidlem Dreadnought a pozadu nezůstala ani Itálie a Spojené státy. "Námořní aktivita" okolních mocností nenechávala v klidu rovněž Vídeň. Proto byla v roce 1908 vydána směrnice pro konstrukci nových bojových lodí pro c. k. válečné námořnictvo. V říjnu roku 1912 byla ukončena výroba lodě s názvem Viribus Unitis (Spojenými silami).
Co je z hlediska profesně firemního dnes zajímavé, že děla vyrobila Škodovka - tehdy monopolní zbrojovka mocnářství, světlomety dodala Kolbenka, část strojního zařízení firma Breit- feld - Daněk a pancířové plechy použité pro stavbu lodě byly vyrobeny ve Vítkovických železárnách na severu Moravy.
Třída Tegetthoff
Pancíře lodí třídy Tegetthoff, do které kromě plavidla Viribus Unitis patřily i lodě Tegetthoff, Prinz Eugen A Szent István, byly mistrovským kouskem už zmíněných Vítkovických železáren. Ty se také staly výhradním a největším dodavatelem lodních plechů a dílů pro námořnictvo Rakousko-Uherska. (Pozn. aut.: První vítkovická kliková hřídel byla v roce 1897 předána válečné lo- di Habsburg.) Plechy pro třídu Tegetthoff měly tloušťku až 280 mm, kasematy středního dělostřelectva chránilo pancéřování o síle až 180 mm, čelní stěny dělostřeleckých a velitelských věží kryl pancíř o tloušťce 280 mm. Pro Vítkovické železárny, které tuto obrovskou zakázku v hodnotě několika desítek miliónů korun získaly vítězstvím v konkursu, byla dodávka pro rakousko-uherskou marínu uznáním bezkonkurenční kvality lodních plechů. Jakost a plocha pancéřování lodí třídy Tegetthoff umožnily c. k. námořnictvu získat čtyři bitevní lodě, které okolnímu světu demonstrovaly sílu habsburské flotily i přesto, že se "silná čtyřka" během celé války v podstatě nepohnula z přístavu. Viribus Unitis a Tegetthoff podnikly na jaře 1914 cestu po středomořských přístavech a dopluly až na Maltu; stejné lodě, tentokrát doplněné o plavidlo Prinz Eugen, se spolu s jinými jednotkami podílely 24. května 1915 (bezprostředně po vyhlášení války Itálií) na ostřelování italského východního pobřeží. Všechna čtyři plavidla se na společnou pouť vydala teprve v závěru války, v červnu 1918. Zatímco pro Szent István dopadla tato akce proti uzávěru spojenců na cestě z Otranta tragicky (díky zdržení se střetl s italskými torpédovými čluny, které jej potopily), ostatní tři lodě se dočkaly míru. Tegetthoff připadl jako válečná ko- řist Itálii, Prinz Eugen skončil ve Francii, kde sloužil jako cvič- ný cíl pro letec- ké bombardování a torpédové úto- ky. Loď Viribus Unitis byla ráno 1. listopadu 1918, ihned po předání flotily jugoslávské národní radě, v podstatě omylem roztržena náloží italského torpéda. Části kvalitních pancířů leží do dnešních dnů na dně chorvatského přístavu Pula.
Štětín a Pula - sever a jih Evropy
Dvacáté století se blíží ke svému konci závratnou rychlostí. V evropských i světových přístavech je dokončována jedna loď za druhou, lodní průmysl je opět na vrcholu. Největší polská loděnice Štětín ročně postaví jedenadvacet lodí a s jejími plavidly bychom se mohli setkat v 35 zemích světa, kam jsou s úspěchem vyváženy. Ve většině lodí, respektive v jejich motorech, jsou zabudovány zalomené hřídele, které dodala česká akciová společnost Vítkovice.
Ta v letošním roce oslavila zajímavé jubileum spočívající v dodávce dvoutisící zalomené lodní hřídele polské firmě HCP Poznaň. Není od věci, že k významným zákazníkům patří i DMV Bremen + Rostock z Německa. Zájem projevují i dánské, jihokorejské a čínské firmy. V loňském roce se na světovém trhu objevilo osmdesát pět zmíněných vítkovických výrobků, letos jich bude více než sto. Kromě hřídelí, z nichž jedna byla zabudována i do motoru svého času největší zaoceánské lodě Queen Mary, zásobují Vítkovičtí trh dalším lodním materiálem - hřídelovým vedením, výkovky ojnic a jinými díly lodních motorů. Jejich dodávky směřují i do třetí největší loděnice světa, kterou je chorvatská Uljanik Pula. Ta má po ukončení válečného konfliktu opět stabilní zakázkovou náplň a vyrábí lodě pro Čínu, Irák a také pro ruské rejdaře i pro vlastní rej- dařské společnosti.
Vzhledem k tomu, že technicky i projekčně velmi kvalitní lodě mají ve světě dobré jméno, staly se chorvatské loděnice magnetem snad pro všechny evropské výrobce lodních plechů. I přes obrovský tlak konkurenčních dodavatelů z Rakouska, Německa, Itálie či Makedonie však dominantní postavení získala akciová společnost Vítkovice, která má s loděnicí uzavřenou smlouvu na statisíce tun lodních plechů.
Pomyslný kruh se uzavírá. Na mořském dně přístavu Pula leží už sedmdesát osm let části vítkovických plechů lodě Viribus Unitis, jednoho z nejmodernějších plavidel své doby, a na mořské hladině plují nové, moderní lodě, jejichž trup pomohla vyrobit stejná česká firma. LENKA GULAŠIOVÁ
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist