STÁVKA NA ŽELEZNICI

"Vlaky nikde nevyjedou," řekl J. Dušek

[*] Večerní pokus vedení ČD a ministerstva odvrátit od půlnoci na dnešek zahajovanou stávku zkrachoval
[*] Dnes jednání pokračují
PRAHA (ČTK, jimi) - Poslední pokus vedení Českých drah (ČD) a Ministerstva dopravy a spojů přesvědčit odborové předáky, aby odvrátili hrozící stávku, skončil včera večer fiaskem. Jediným výsledkem bouřlivého jednání, které se uskutečnilo pět hodin před začátkem nejméně 48hodinové stávky avizovaným na půlnoc ze včerejška na dnešek, byl ústupek odborářů od jedné ze čtyř kladených podmínek - aby byl předložen a podepsán dokument, který bude garantovat vypracování a schválení dopravní politiky ČR.
Trvají však další tři požadavky odborářů, jejichž splněním OSŽ podmiňuje další neprodlužování stávky:
Pozastavit výkonné pravomoci vedení Českých drah (ČD) do vyšetření špatného hospodaření na železnici;
zastavit nekoncepční a nesystémové kroky, které ohrožují hospodaření ČD;
vůči stávkujícím neuplatňovat žádné sankce.
Předseda správní rady ČD Michal Tošovský a náměstek ministra dopravy Dalibor Zelený podle svých slov předpokládají, že první návrhy, které by odboráře vedly k neprodlužování stávky, předloží dnes ráno.
Šéf Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaromír Dušek a další odborářští lídři jsou připraveni jednat kdykoli, "třeba o půlnoci".
"Nejsem si jist, že jsme přesvědčili, nicméně, že jsme dali dostatečně jasně najevo, že zatímco tři měsíce správní rada neřešila nic, bude muset, bohužel, některá rozhodnutí přijímat ze dne na den," prohlásil po večerním jednání Dušek. Již předtím však ministru dopravy a spojů Martinu Římanovi zcela jednoznačně oznámil, že "stávka zasáhne celou železniční síť". "Dvoudenní stávka nelze zkrátit, naše rozhodnutí je nezvratné," dodal odborový předák.
V případě, že stávka železničářů bude "dlouhodobá a neomezená", projeví se podle managementu ČD peněžní ztráty záporně v HDP. Generální ředitel ČD Rudolf Mládek je podle svého včerejšího vyjádření v tom případě spolu s dalšími členy vedení připraven odstoupit z funkcí.
Neočekávané vyhlášení stávky Říman označil "za zhoubné a partyzánské rozhodnutí", protože OSŽ nevyužilo všech možností jednání. Splněním podmínek by se "vláda stala rukojmím odborářů", dodal. Stálé odvolávání vedení ČD podle ministra k efektivnějšímu chodu drah nevede. Protože kritiku ČD z nekoncepčního jednání považovalo ministerstvo za nejasnou a vágní, vyžádalo si od OSŽ zdokumentování konkrétních připomínek.
Podle informací HN tuto zprávu zástupci OSŽ skutečně ministrovi včera předali a podle vyjádření Duška obsahovala desítky bodů a měla několik stránek. Šéf OSŽ připomněl, že o možnosti vyhlášení stávky odbory hovořily již loni v říjnu. Tehdy také uvedly, že nebudou vyhlašovat stávkovou pohotovost. "Tento čas však nestačil kompetentním orgánům, aby sebemenším krůčkem naznačily řešení problémů?" řekl Dušek.
Všechny zainteresované strany předpokládají již v první den stávky rozsáhlé ochromení osobní a nákladní dopravy. Přestože ministerstvo intenzívně jedná s provozovateli autobusové dopravy o zajištění náhradního spojení alespoň do zaměstnání a škol, vyzývá občany ČR k využití osobních automobilů a celkového omezení cestování. ČD ustavily krizový štáb, který má minimalizovat škody vzniklé stávkou. Podle jeho vyjádření budou cestující průběžně informováni na železničních stanicích o vzniklé situaci a jejím vývoji. Šéf štábu Vladimír Sosna včera uvedl, že železničářům, kteří v době stávky nastoupí do zaměstnání, bude tato směna proplacena: "Dostanou zaplaceno, i když vzhledem ke stávce vlastně nic neodpracují".
Předpokládá se, že firmy využívající železnici k dodávkám materiálu budou po ČD požadovat náhradu za hospodářské ztráty. Podle odhadu budou dráhy tratit za každý prostávkovaný den na výkonech přibližně 54 miliónů korun. Tyto ztráty podle vyjádření ČD budou muset zaplatit stávkující odbory. Jak uvedl předseda OSŽ Dušek, je to "pouze zbožné přání drah".
Podle stanovisek odborářů je vyhlášení stávky legální, protože žádná platná zákonná úprava v ČR neurčuje, jakým způsobem a za jakých podmínek lze stávku vyhlásit, vyjma vyhlašování stávek spojených s kolektivním vyjednáváním. "Nejsme vázáni ničím," řekl Dušek. Odboráři při hodnocení legálnosti stávky vycházejí i z ústavy, která právo na stávku garantuje. Podle legislativců ministerstva dopravy bude muset tento spor pravděpodobně rozhodnout nakonec soud.
(o dopadech stávky na železnice v zahraničí na str. 15 - Naši sousedé...)