Život na dráze se po dohodě vlády s odboráři navrací do svých kolejí

[*] České dráhy se dočkají jak koncepce, tak hloubkové kontroly
[*] Místopředseda vlády Josef Lux zdárně splnil úlohu vyjednávače
PRAHA (hm) - Minutu před půlnocí skončila v sobotu pětidenní stávka železničářů. Po dohodě mezi představiteli kabinetu a Odborového sdružení železničářů (OSŽ) to oznámil místopředseda vlády Josef Lux. "Toto šestihodinové jednání vytvořilo prostor pro dohodu, která byla před několika minutami uzavřena," uvedl. Dohodu podepsali ministr dopravy Martin Říman, předseda OSŽ Jaromír Dušek, předseda správní rady Českých drah (ČD) Michal Tošovský a generální ředitel ČD Rudolf Mládek. Jako garanti ji parafovali místopředsedové vlády J. Lux a ministr financí Ivan Kočárník spolu s ministrem průmyslu a obchodu Vladimírem Dlouhým, kteří s odbory jednali o podmínkách ukončení stávky.
Podle dohody ministr dopravy do 31. května zpracuje a předloží vládě dopravní strategii ČR, která bude brát v úvahu výhledové členství v EU. Návazně zpracuje koncepci železniční dopravy. Vedení ČD a vláda se zavázaly, že příprava transformačních kroků bude konzultována s odbory, přičemž jejich konečné schválení přísluší vládě. Dohoda také zavazuje Římana k analýze dosavadních trasformačních kroků v ČD včetně návrhů na opatření, které vládě předloží do 30. dubna. Součástí materiálu bude i stanovisko OSŽ. Odboráři prosadili, že mimořádná komise složená ze zástupců ministerstev dopravy, financí, průmyslu, OSŽ, NKÚ a generálního inspektora ČD ihned zahájí hloubkovou kontrolu hospodaření ČD. Pokud by se v první etapě, pro niž poskytnou odbory podklady, prokázaly do 14 dnů zásadní nedostatky, budou vyvozena personální opatření.
"Za ukončení stávky by měla vláda poděkovat místopředsedovi Luxovi. Kompromisu bylo dosaženo jen díky jemu," uvedl Dušek. Odboráři neprosadili podmínku odvolání vedení ČD včetně generálního ředitele Mládka. Podle nich však není vyloučeno, že k tomu dojde během několika týdnů. "Možná personální opatření lze vyvodit ze zjištění při kontrole, což je v dohodě obsaženo," dodal.
Premiér Václav Klaus a předseda Českomoravské komory odborových svazů a senátor Richard Falbr, který byl "vyjednávačem" za železničáře na páteční neúspěšné tripartitě, odmítli ve včerejším pořadu televize Nova "Sedm dní" vyzdvihování úlohy ministra Luxe při ukončení stávky železničářů. "Myslím, že bylo šťastné, že jsme se pokusili prolomit určitou slepou uličku, která vznikla mezi ministerstvem dopravy a vedením Odborového svazu železničářů," prohlásil Klaus.
Ministr Dlouhý po sobotním jednání koalice zdůraznil, že ztráty jednotlivých velkých hutnických, strojírenských a petrochemických podniků během pětidenní stávky na dráze mohly činit okolo 50 miliónů korun denně. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Štěpán Popovič HN řekl, že ztráty dvou tisíc členských firem už ke konci týdne zřejmě přesáhly podle předběžných odhadů jednu miliardu korun. Hlavní ekonom Investiční a Poštovní banky Miroslav Souček se domnívá, že škody způsobené stávkou se promítnou do lednových výsledků průmyslové a stavební výroby. Podle analytika Patria Finance Martina Kupky však makroekonomické ztráty nebudou dramatické. Na stávce totiž částečně vydělali ostatní dopravci, kterým stouply tržby.