Větší šance na prominutí penále (2)

[*] Rozhodující jsou důvody hodné zvláštního zřetele
Před dvěma týdny jsme tady připomenuli okruh důvodů, kdy podle nové vyhlášky č. 180/1997 Sb. mohou příslušné správy sociálního zabezpečení prominout penále z dlužného pojistného na sociální zabezpečení. Jak jsme v závěru řekli, zbývá dnes uvést jak má plátce pojistného při podávání žádosti o prominutí tohoto penále postupovat.
Nejdříve je potřeba zjistit, zda důvod, pro který došlo k opožděné platbě pojistného, je z okruhu důvodů vymezených vyhláškou MPSV č. 247/1994 Sb., ve znění vyhlášky MPSV č. 180/1997 Sb. Jestliže tento zde není, pak ČSSZ a OSSZ nejsou kompetentní o této žádosti rozhodovat, a je tedy nutno žádost o prominutí penále adresovat MPSV, které o žádosti rozhodne. Jestliže žadatel shledá, že se jedná o některý z výše uvedených důvodů, pak žádost o prominutí penále podá u příslušné OSSZ.

Co přichází v úvahu

Penále za dlužné pojistné vzniká, dojde-li k opožděné platbě pojistného. Důvody, z kterých ČSSZ nebo OSSZ uznají oprávněnost opožděnosti platby nebo plateb, mohou být pouze důvody hodné zvláštního zřetele, tj. např. tzv. důvody z vyšší moci (závažné důvody předem nepředvídatelné - např. podklady pro stanovení a odvod pojistného byly zničeny při požáru nebo jiné živelní pohromě, odcizeny apod.), důvody administrativního charakteru (plátce pojistného nezaplatil pojistné včas, protože např. uvedl chybné číslo účtu, jiný kód peněžního ústavu, apod.).
Jestliže se nejedná o důvody hodné zvláštního zřetele, nemá smysl žádost o prominutí penále podávat, neboť rozhodnutí ČSSZ nebo OSSZ bude záporné. Jestliže OSSZ posuzuje žádost o prominutí penále, která je odůvodněna vážnými zdravotními důvody, lze tyto důvody uznat pouze tehdy, jestliže existuje příčinná souvislost mezi zdravotním stavem a nesplněním povinnosti uhradit ve stanovené lhůtě pojistné (např. vážné onemocnění, úraz a následná hospitalizace).
Pokud byla žádost o prominutí penále zamítnuta, lze znovu žádost podat po 60 dnech ode dne doručení zamítavého rozhodnutí. V této nové žádosti nemohou být uplatněny stejné důvody, které již obsahovala žádost původní. V případě, že plátce pojistného podá novou žádost před uplynutím 60 dnů nebo sice po této době, ale v nové žádosti uplatní stejné důvody, které byly obsaženy v původní žádosti, potom OSSZ nebo ČSSZ novou žádost bez posouzení odloží.

Důležitá období

Penále lze prominout podle citované vyhlášky za období po 31. 12. 1992. Avšak penále, které je plátce pojistného povinen platit proto, že z důvodu živelní pohromy zaplatil pojistné po dni jeho splatnosti nebo v nižší částce, než mělo být zaplaceno, lze prominout, jestliže k živelní pohromě došlo po 30. červnu 1997.
Bylo-li penále před vydáním kladného rozhodnutí o jeho prominutí nebo v době od vydání rozhodnutí do doručení již zaplaceno, OSSZ nebo ČSSZ částku prominutého penále vrátí, pokud není jiného splatného závazku. Je-li takový závazek, použije se částka prominutého penále k jeho úhradě.
Mgr. PAVEL NIKODÝM,
ředitel OSSZ Praha-východ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist