Je léto. Každá žena má potřebu pro toto roční období doplnit cosi do svého šatníku. V potu tváře absolvuje obchůzku po šesti buticích a nic. Učiní pokus znovu, navštíví jich tedy ještě sedm a teprve v posledním objeví "fantastický" kousek. Okamžitě bez rozmyslu kupuje, protože již dávno po takové sukni, halence či svetříku toužila. Doma stojí před svou skříní a dumá, k čemu tu kouzelnou část oděvu bude vlastně nosit. A začíná znova. Nádherný kousek leží v šatníku a čeká. Taky se třeba dočkat ani nemusí, protože zboží v buticích je příště od jiného výrobce či dodavatele.
Znak moderní ženy: kombinace oblečení
Obchodník, který by při nákupu přemýšlel, že má šanci pomoci ženám vytvořit skladebný šatník, který se dá kombinovat barvami a materiálem, patří dosud k výjimkám. Kolekce Louise Féraouda, kterou prodává firma M. Liska, k takovým náleží. Ředitel pražské pobočky Stanislav Miškanin nás pozval na velkolepou módní přehlídku tohoto známého francouzského návrháře. Ta nabídla kolekci pro letošní jaro a léto a ohromila.
Co jste z ní pro český trh vybrali?
Nejde o jednu kolekci, ale o tři. Je to úplná novinka - světová premiéra kolekce Contraire určené pro mladší dámy. To je právě do posledního detailu promyšlený, propracovaný program mladé linie, plné života a svěžích barev. Rovné střihy se střetávají se vzletnými, tak jako je život moderní ženy různorodý, tak i koncepce Contraire je plná kontrastů, ty však spolu plynule harmonují.
Druhou kolekcí byl klasický Louis Féraoud, Pret-a-porter tu též prodáváme a na závěr byly představeny originály Haute Couture. Originály jednoho kusu jsou k mání ve Francii a cenová relace je skutečně hodně vysoká. Říká se, že ve světě jsou asi dvě stovky zákaznic, které takové modely kupují. Jeden model přijde na třicet až sedmdesát tisíc marek. Vlastně se už jedná o umělecké dílo. Všechny kolekce jsou aktuální, stejný šatník uvidíte ve výkladních skříních Londýna, Vídně, Paříže a současně u nás v Železné ulici. Nakupujeme ve stejnou dobu jako všechny ostatní prodejny ve světě a prodáváme taky ve stejnou dobu. Ne u všech butiků je to zvykem.
Co si z těch kolekcí dámy vybírají?
Zákaznice si vybírají podle příležitosti. Hodně se líbí Contraire, pro každou příležitost v krásných fazónách, pestrých barvách, hodně propracované linie. Kolekce Pret-a-porter je více noblesní, zahrnuje modely i pro slavnostní nebo pro společenské příležitosti a je i trošku dražší. Najdete zde i večerní šaty v kvalitních materiálech.
M. Liska prodává na své domácí půdě v Rakousku také Louise Féraouda?
M. Liska se v Rakousku zabývá výhradně základní komoditou a to jsou kožešiny. Má v počítači 14 tisíc stálých zákazníků, takže se věnuje výhradně jim. Například některé americké filmové hvězdy jezdí do Vídně jednou za dva tři roky jenom proto, aby si u Lisky nakoupily kožichy.
Dámská kolekce Louis Féraoud je tedy specialita českého obchodu M. Liska?
Není, trochu je to odraz Budapešti. Tam koupil Michael Liska salón Klára. Kdysi představoval ve střední a východní Evropě nejprestižnější salón, kde se oblékala politická špička socialistického tábora a měl dlouholetou tradici. Teď se salón jmenuje Liska-Klara, prodává kožichy a dámskou kolekci. V Budapešti se prodávalo daleko více značek, ale my jsme je po společné dohodě zredukovali na čtyři. A tak v současné době jak v Praze, tak v Budapešti prodáváme Valentina, Baslera a Finka, pochopitelně Louise Féraouda. V punčochovém zboží vybraly tyto prestižní značky k sobě firmu Wolford.
V přízemí prodáváte kožené zboží, i to je značkové?
To zatím nemá prestižní značky. Zajímala se o nás například firma Selin z Paříže, zboží však bylo příliš drahé, dámské kabelky v nákupních cenách činily 7 - 25 tisíc korun. Nabízíme zboží z bývalé Jugoslávie v dostupných cenových relacích.
Prodej o dámskou konfekci jste rozšířili proto, že v létě se kožichy nekupují? Nebo kupují?
Chtěli jsme, aby náš obchod navštěvovaly zákaznice i v době, kdy není pravá sezóna na nákup kožešin. Jak se ukázalo, nabízené kolekce je přivádějí.
Občas prodáme kožich i v létě. Chodí je kupovat chytré zákaznice, které vědí, že když v létě přijdou pro kožich, koupí jej se slevou. To v sezóně není tak běžné. Každopádně v letních měsících se dá na koupi kožichu dost vydělat.
HANA STARÁ
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist